Jumaat, 25 Julai 2008

sedikit ilmu

Assalamualaikum buat pembaca yang dikasihi Allah,
Semoga pada hari kemuliaan jumaat ini kita senantiasa dilindungi dan dirahmati Allah hendaknya.. insya'allah!.. selawat dan salam kita tujukan kepada Nabi Muhammad S.A.W serta para malaikat yang tidak jemu menjalankan tugas-tugasnya saban hari.Tanpa mereka ini semua, siapalah kita disisi Allah...


hari ini jiwaku bagaikan beralun-alun. kadangkala aku umpama di tiup sang bayu pantai timur..
kadangkala bayu yang bertiup bertukar kencang menggoncang tubuh kerdil ini.
Apabila aku gembira dan riang tidak semestinya aku didalam suasana yang girang.
Apabila aku berada didalam kesunyian tidak semestinya aku sedih dan sugul.

Aku pernah merasai sepi di saat-saat keramaian.Aku pernah merasai sunyi ketika berdentam-dentum balingan bola mengenai pin didalam arena bowling sedangkan ketika itu aku dikerumuni rakan-rakan sepermainan.

Nah!! jelas sekali bahawa jiwa manusia itu memang sukar diduga.Dulu aku pernah bercampur dengan budak-budak nakal... aku mendalami jiwa mereka... jiwa mereka adalah jiwa pemberontak.Mereka memberontak disebabkan banyak perkara.. namun apa yang aku boleh rumuskan disini mereka memberontak kerana ingin mencari identiti berkenaan kebebasan.
aku juga seperti mereka... kerana aku adalah manusia seperti mereka.

Sukar aku mahu tafsirkan berkenaan jiwa ini.. kerana setiap orang mempunyai jiwa yang berbeza-beza walaupun 'target' seseorang itu adalah kedamaian hati.
Ada orang suka menjerit hanya kerana katanya jerit itu boleh melepaskan segala apa yang terbuku didada.
Ada orang suka mendiamkan diri hanya kerana katanya dengan diam aku boleh muhasabah diri.
Ada orang suka 'enjoy' hanya kerana katanya dengan 'enjoy' aku boleh 'happy' dan damai.
Ada orang tidak boleh duduk diam hanya kerana katanya dengan bekerja hatinya selesa.

Jiwa adalah sesuatu yang halus didalam diri.Didalam diri kita seringkali terdapat perbalahan antara hati yang baik dan hati yang menjurus kejahatan.Dan didalam kedua hati itu pula terdapat satu lagi hati yang terlalu halus lagi suci.Buktinya???

Cuba kamu berdiam diri.kamu focuskan diri kami kepada diri batin kamu.. kamu cari topik yang sesuai bagi kamu.. dan berkata-katalah didalam diri kamu. terdapat 2 hati yang berkata-kata.satu hati itu adalah diri zahir kamu.satu hati lagi adalah diri yang menjuruskan perbalahan.antara 2 hati ini terlalu sukar untuk kita mencari jawapan antara benar dan tidak.Tapi sebenarnya terdapat lagi satu hati yang benar2 halus perjalanannya.Hati ini ibarat hati yang suci.kata2 hati ini ibarat lampu suluh buat kita.Hati ini bertindak terhadap jalan-jalan yang lurus sahaja.Hati inilah yang sukar kita buat bicara. Namun suara hati inilah yang akan membangkitkan untuk beribadah.kata-kata hati ini tidak akan datang selalu tapi kadang-kadang.hati ini juga boleh dikatakan hidayah dari batin kita.kita boleh dengar suara hati yang halus ini.. bagaimana??

mudah sahaja... cuba anda buka kaset bacaan AlQuran. dengar dalam senyap.dan dengar betul2 bahawa hati ini akan mengikut bacaan alquran itu seiring dengan bacaan si pembaca AlQuran.
kalau nak lebih jelas lagi.. cari bacaan AlQuran dimana surah yang dibaca adalah surah yang jarang kita baca.Namun hati ini dengan selamba boleh ikut setiap bait bacaan AlQuran tersebut seiring dengan sipembaca.
lepas tu... cuba kamu ikut bacaan AlQuran tersebut melalui hati yang zahir.. sudah tentu kamu sukar nak ikut bacaan tersebut kerana hati yang zahir itulah hati kita.
dan ketika kita baca dengan hati zahir maka hati yang menjuruskan keburukan juga akan cuba menghalangnya dengan ingatan benda yang lain..

ayuh!! fikir-fikirkanlah.aku berkongsi tips hati ini buat sesiapa yang membaca nukilanku ini.
tajamkanlah kata-kata hati yang cukup halus itu.. kelak hati itulah yang pandu diri kita kejalan yang lurus.. memang sukar sebenarnya.. terlalu sukar.. tapi cubalah.

Rasulullah pernah bersab selepas berlakunya peperangan.. aku lupa peperangan apa...
tapi seorang sahabat Rasullullah pernah menyoal Rasullullah,

"Ya Rasulullah, kita telah memenangi peperangan ini, adakah peperang yang paling hebat lagi seperti peperangan ini?" sahabat itu menyoal.

"Ada ya sahabatku, peperangan itu lebih hebat dari peperangan yang kita lalui ini.."

"Apakah perangan itu ya Rasulullah?" Sahabt ingin mengetahui.

"Peperangan atau jihad yang paling besar dan wajib kita tempuh adalah jihad didalam diri kita ya sahabatku"

Nah!! jelas sekali bahawa peperangan yang paling hebat itu bukanlah peperangan Iraq dan US atau peperangan Israel dan Palestin... tidak sama sekali.Tetapi jihad didalam diri kita itu lebih hebat dari peperangan di luar sana.

Bagaimana kita mahu mati syahid diluar sana sedangkan jihad didalam diri kita pun tak mampu kita lawan.

Aku sendiri sering tunduk dengan Nafsu yang ada didalam diri.Aku sendiri sering tunduk dengan kata-kata hati yang tidak tepat kebenarannya..

Jadi marilah kita sama-sama menghayati perjalanan kita ini sebaik yang mungkin.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran