Jumaat, 11 Julai 2008

Migrain

Migrain adalah satu penyakit yang menyerang kepala.Dia akan membuatkan mangsanya sakit kepala yang amat sangat.Dan mangsanya pula tidak betah duduk didalam cahaya dan mendengar bunyi-bunyian yang membingitkan.. malah tak mampu nak mendengar sebarang bunyi.Jika mangsa mendengar sebarang bunyi maka kepala pun ikut bergendang sama lalu mangsa akan lelah dan muntah.Rasanya kalau nak tahu tentang migrain.. bolehlah anda semua analisis mengenainya didalam banyak website yang menceritakan penyakit Migrain ni..

Walau bagaimana pun.. aku adalah salah seorang mangsanya.Penyakit ni kalau sampai.. macam-macam rasa akan hadir.Rasa nak muntah.. rasa mual.. rasa pening kepala macam nak tercabut pun ada.. huhuhu..

Sebenarnya dah lama aku tak hidapi penyakit ini setelah menggunakan teknik membekam 2 tahun lepas.Tapi semalam tengah hari.. aku diserang penyakit ini sedangkan aku berpuasa.
sakit pun sakit lah.. puasa tetap aku teruskan.. lagi pun ubat tak ada dalam tangan aku ketika itu.Sakit kepala datang ketika aku bermesyuarat tentang kerja outstation yang bakal kami lakukan.. Sudah tentulah 'boss' mengesyaki bahawa aku nak elakkan kerja tersebut..
aku ketuk belakang kepala ku.. sebab dah tak tahan sebenarnya.. muka aku buat tak sakit walau pun pada wajahku dah berkerut menahannya.

Nasib baik petang semalam semasa aku balik dengan menaiki motorsikal kapcai milik anak saudaraku.. tiada apa-apa yang berlaku pada diriku.sampai di rumah kakak ku di kajang.. aku terus rebahkan diri sambil mata mengintai cerita 'EZORA' di kaca TV.
Kakak ku suruh aku ke klinik namun aku ni memang jenis orang degil.Isteri ku pun ajak aku keklinik setelah dia sampai dari opis untuk bawa aku pulang ke rumah. Namun aku buat tak tahu sahaja.Tapi yang peliknya.. bila aku berbicara bab agama yang ekstrim.. sakit kepala ku hilang serta merta... tapi bila aku dah tak ada ilham untuk berbicara maka sakit ku datang kembali...

dan pagi ini begitu jua, cuma sakit itu dah mula berkurangan kerana aku baru sahaja makan ubat penahan sakit semasa minum pagi di kantin opis.. la ni hanya tinggal pusing-pusing lalat..
tapi aku dah minta sahabat opis aku bawa aku ke klinik jika keadaan mendesak..
so far semua ok setakat ni.. alhamdulillah.

Sakit!!! memanglah sakit.. tapi sakit itu juga satu nikmat sebenarnya... kini aku sedang merasai nikmat sakit tersebut.Dan apabila kita rhedo mengenainya.. pasti ada hikmah.. insya'allah.

semalam, sampai aja di rumah... aku terus ke bilik atas dan rebahkan diri kekatil.Tapi rasa tak selesa, lalu aku bangun dan ke bilik air untuk basahkan kepala(tak mandi pun).. sebab dah tak tahan sebonarnya.Lepas itu aku kembali rebahkan diri ke katil sementara anakku sibuk melayan game PS1. Aku tak sempat nak layan anakku.
Dalam menahan sakit, aku sempat lagi mencapai buku novel Laskar Pelangi... cerita didalamnya cepat membawa aku ke kenangan silam semasa didalam sekolah rendah.
Ia, cerita ini kuat mengembalikan nostalgia-nostalgia semasa zaman kanak-kanakku.Kadangkala didalam aku menahan sakit kepala akibat migrain.. aku sempat tertawa sendirian melihat keletah-keletah watak didalam Laskar Pelangi.Aku boleh ibaratkan cerita ini setanding dengan cerita-cerita novel karya Enid Blyton.
Tapi cerita Laskar Pelangi ini lebih telus dan jujur kerana ia adalah kisah yang di adaptasikan dari kebenaran yang tulus.Aku belum habis membacanya.. namun aku sudah boleh meletakkan gred A.. walaupun bukan A+.Cerita dia menarik cuma ada sedikit bosan ketika penulis menceritakan sesuatu keadaan tempat yang terlalu sangat 'detail'nya sedangkan tempat yang di ceritakan itu sudah masuk didalam kepala sejak awal lagi.Yang lainnya.. penulis bijak menghuraikan 10 watak didalam Laskar Pelangi.

Tiba-tiba isteriku masuk kedalam bilik..
"Hai.. tadi kata sakit kepala.. tapi dok baca buku tu buat apa.. tidurlah!! Afiq.. jom turun.. ayah sakit kepala tu.. tak boleh kena cahaya.. "

"nantilah mama.. adik tengah main game ni... " anakku berusia 4 tahun yang petah berkata-kata.

"biarlah dia main.. abang tidur lah ni " aku terus ambil bantal dan tutup kepala ku yang masih berpusing macam gasing.Hilanglah Laskar Pelangi... hilanglah cahaya lampu... hilanglah segala-galanya kerana didalam sakit aku telah terlena.

aku terjaga dalam jam 12mlm... kepala aku masih sakit lagi... isteri dan anakku sudah tidur di ruang tamu di bawah.Aku bangun lalu membawa bantal pelukku lalu turun kebawah... terus 'landing' kat sebelah anakku lalu mencium pipinya.Isteriku dah hanyut didalam mimpinya. Dan aku pun terus lelapkan mata sedangkan kepala ku tetap masih sakit.

itulah penangan kena migrain.Nasib baik pagi ni aku ada bawa ubat penahan sakit. Alhamdulillah agak berkuranglah sikit.Dan kekurangan sakit itu telah membuat aku boleh menulis..

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Enid Blyton :)

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran