Jumaat, 4 Julai 2008

Hari ini

Hari ini bermulalah aku bermusafir di bulan Rejab ini. 1 Rejab tahun 2008 ini jatuh pada hari jumaat.Cuma ada sedikit kecewa pada diriku, kerana semalam aku tak sempat maghrib dirumah.Bermakna aku tak sempat menyambut ketibaan Rejab menjelang maghrib dirumah hanya kerana kelewatan menunggu isteri pulang dari kerja.Tapi ia bukan alasannya untuk beribadah.

Hari ini aku keluar dari rumah dengan bacaan ayat seribu dinar di samping surah Al-Ikhlas.
Aku mulakan ibadah puasa menyambut Rejab dengan ceria.Yang penting berpuasa bukanlah sekadar menahan lapar dan dahaga.. tetapi ke tujuh-tujuh sifat yang dipinjamkan juga turut berpuasa. makanya :

Aku harus menahan mata dari memandang perkara yang tidak patut di pandang.
Aku harus menahan dengar dari pendengaran umpat, keji,maki dan hamun.
Aku harus memegang kuasa(kudrat) dengan beramanah.
Aku harus menghidupkan(hayat) sifat-sifat kebenaran.
Aku harus menahan kehendak dari memburu nafsu.
Aku harus menggunakan ilmu kejalan yang di rhedoi..
dan aku harus menahan kalam dari berkata yang bukan-bukan...

dalam sehari... boleh kah??? seharusnya bukan dalam sehari tetapi didalam seumur hidup.. jika kita dapat jaga ini semua maka tertunailah perjanjian kita ketika tiap kali kita bersolat didalam doa Iftitah.
apa kah perjanjian itu??

"Solatku, ibadahku, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah"

Nah!! di dalam solat kita seharian 5 waktu kita telah berjanji dengan Allah bahawa 4 perkara itu hanyalah untukNya.Jadi faham-fahamlah sendiri.. sejauh manakah kita sudah tunaikan janji tersebut.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran