Isnin, 14 Julai 2008

Orang Sakti

Banyak kisah yang menarik ingin aku kongsi bersama...

Arwah abah ada bercerita tentang satu kisah ketika zaman arwah abah sewaktu muda.. ketika itu arwah abah dalam lingkungan 20-an.. dizaman pemerintahan Jepun..
Didalam kampung di kelahiran Arwah Abah.. ada seorang tua yang jarang bercampur dengan orang kampung.. dan jarang berjemaah di masjid.. orang ini lebih bersikap sendirian.. dan berbagai-bagai percakapan yang tidak baik selalunya di kaitkan dengan orang ini sedangkan orang ini tidak pernah mengganggu sesiapa dikampung ini.

satu hari.. ada seorang kampung ternampak orang tua ini bersolat di pelepah daun pisang.Maksudnya orang tua ini bersolat di atas daun pisang yang hidup.Sejadahnya siap berjurai di atas daun pisang tu.Orang tua ini kusyuk didalam solatnya.setelah selesai solat lalu orang tua itu pun turun dari pelepah daun pisang yang agak tinggi lebih kurang 7 ke 8 kaki.
orang tua itu terus menghampiri kepada penduduk kampung yang telah menyaksikan keajaiban tersebut lalu berkata :

"adakah kamu lihat apa yang aku buat tadi?" orang tua itu ingin dapatkan kepastian.
sementara orang kampung tadi melopong tanpa kata-kata lalu di tepuk bahunya oleh orang tua tadi.
"Eerr.. sa..saya nampak Pak..pakcik solat di atas daun pisang.." kata-kata orang kampung tadi tersekat-sekat dan masih lagi berada didalam ketakjuban.
"Semua itu kerja Allah.. kau yang telah saksikannya.. maka kau rahsiakanlah apa yang kau nampak itu.. sesungguhnya aku sudah tidak lama lagi kerana kau telah saksikan apa yang Allah berikan kepada aku... " jelas orang tua itu.

dan kata-kata orang tua itu adalah kata-kata yang terakhir.Esoknya orang tua itu telah meninggal dunia.aku sudah lupa nama orang tua itu..

____________________________________________________________________

satu kisah lagi adalah di Batu Pahat Johor.Di satu tempat di kawasan B.Pahat Johor terdapat seorang penduduk yang di kenali sebagai Wak Kandar. Wak Kandar semasa hidupnya jarang bercampur dengan orang.. dia sibuk dengan ternakan ayamnya.Malah dia sering bercakap-cakap dengan ayam-ayamnya.Dia tidak kisah jika ayam-ayamnya bertenggek di atas kepala mahupun bahunya. Ramai orang menyatakan bahawa Wak Kandar tergolong dalam orang kurang siuman.Tetapi yang peliknya.. masih ada juga orang mempercayainya dan mempelajari ilmu agama dengan Wak Kandar walau pun jumlahnya terlalu sedikit.

keajaiban Wak Kandar ini banyak sebenarnya.. semasa kematiannya.. terlalu ramai orang menziarahinya.. entah dari pelusk negeri mana pun semua orang tidak tahu.. malah jasadnya dimandikan oleh 7 orang pemuda berjubah putih.Sedangkan semasa hidupnya Wak Kandar dipenuhi najis tahi ayam, di hina dan di keji oleh masyarakat kampung.Malah ada yang mengatakan dia sesat.. namun Allah lebih mengetahuinya.Itulah sedikit kisah mengenai Wak Kandar.

____________________________________________________________________

Habib Nuh..

Dia ini amat popular di Kota Singapura. Semasa hidupnya.. orang mengatakan dia ni gila.
ada satu cerita ketika solat jumaat... sedang sibuk orang bersolat jumaat... Habib Nuh ini tidak bersolat tetapi dia tawaf masjid tersebut dengan satu bakul kosong.setelah orang habis solat..
ketika orang nak balik.. dia tunggu di tepi pagar dan menghulurkan bakul kosong tersebut kepada orang ramai.Malah dia tahu berapa jumpa duit yang di bawa oleh setiap jemaah..

dan kini kuburnya.. tidak boleh di robohkan oleh pihak penguasa singapura kerana tiada satu jentolak pun mampu merobohkan kuburnya.

Inilah dia sedikit kisah-kisah orang sakti di kawasan Selatan Semenanjung Malaysia ini.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ORANG TINGKAT TINGGI WALINYA ITU MUNGKIN KELIHATAN GILA PADA PANDANGAN MATA KASAR MANUSIA BIASA

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran