Isnin, 14 Julai 2008

satu kisah

Aku masih ingat malam lebih kurang jam 12mlm.. aku baru habis bermain bowling di Endah Parade.Sebenarnya game kami habis dalam lingkungan 11mlm, memandangkan aku dan rakan2 'bowlers' dok lepak maka ia berlanjutan hinggalah jam 12mlm.. masa aku 'on the way' balik.. aku sempat call sahabat aku di Cheras.. lalu kami berjumpalah... aku ambil dia dari rumahnya lalu lepak di warong mamak sehinggalah mamak tu tutup warong dalam jam 1 pagi.. aku bawa sahabat aku lepak didepan sekolah di area cheras tu.. maka kami pun bermuzakarah bab agama sehingga jam 3 pagi...
setelah selesai bermuzakarah dan buat muka macam-macam faham bebenor.. lalu aku pun hantarlah dia balik kerumahnya dan aku mulakan perjalanan ke rumahku di area kajang..

dalam perjalanan aku pun bukalah siaran radio klasik nasional.. maka dengarlah celoteh DJ di pagi itu.DJ tersebut dapat satu panggilan dari seorang Indonesia yang menceritakan satu kisah yang terjadi di satu perkampungan di Indonesia.Kisah ini benar-benar menyentuh perasaanku dan menunjukkan betapa hebatnya Allah yang maha berkuasa.

ceritanya begini :

Kisah ini berlaku di satu perkampungan yang berada di kawasan Indonesia.Di kampung tersebut ada satu kematian penduduk.'Si mati' ini masa hidupnya memang tak bercampur dengan orang dan sering buat onar.Maka nak di jadikan cerita maka 'si mati' ini telah di cabut nyawanya oleh Malaikatul Maut.Maka setelah di mandikan jasadnya lalu di kafankan dengan helaian kain putih lalu 'si mati' ini dikebumikanlah di tanah perkuburan Islam.
Pak Imam sibuklah membaca Talkin bagi peringatan kepada yang hidup. setelah 7 langkah para penduduk meninggalkan simati keseorang didalam kubur maka datanglah Malaikat yang di tugaskan menyoal simati.

Sementara itu.. di waktu maghrib, di rumah 'si mati' di adakan kenduri arwah(tahlil) buat 'si mati'.Sedang sibuk para jemaah membaca surah Yassin didalam majlis tersebut, tiba-tiba.........
kecoh para jemaah menjerit ketakutan lalu melompat keluar dari tingkap kerana nampak si mati balik dengan pakaian kain kafan yang koyak rabak berlari balik kerumah.. para jemaah yang lain pun lintang pukang melarikan diri.. ada yang terjun tingkap.. ada yang merangkak ketakutan.. ada yang terjatuh dari tangga rumah.. jerit pekik dah macam tarzan dirimba.. riuh rendah bagaikan jualan di pasar...

'si mati' tadi pula menggigil ketakutan.. keesokkannya setelah di pastikan bahawa 'simati' itu bukan hantu lalu para penduduk pun mampir kepadanya lalu bertanya apa yang telah berlaku..
maka 'si mati' tadi berceritalah..:

"saat kamu semua tinggalkan aku keseorangan didalam liang lahad.. saat kamu semua menimbuskan aku dengan tanah.... dan saat kamu semua meninggalkan aku 7 tapak langkah maka datanglah 2 malaikat yang gagah lalu membangkitkan aku.Aku dipersoal dengan berbagai-bagai persoalan.. aku di sebat dan di seksa sehinggalah pakaianku koyak rabak di pukul para malaikat..sehinggalah aku disoal satu soalan yang langsung aku tidak dapat menjawabnya lalu salah satu malaikat naik angin dan menyepak aku sehingga tercampak dari lubang kubur dan terkeluar dari liang lahat. Apabila aku berada di luar kubur.. dengan semangat yang semakin pudar aku melarikan diri pulang kerumah... aku benar-benar insaf.. aku tak sangka bahawa aku masih dibenarkan hidup oleh Allah.. "

inilah dia satu kisah....
Moral cerita : semua janji Allah itu adalah benar!!! maka peristiwa dan kisah ini.. jadikanlah tauladan dan sempadan bagi diri kita yang sering buat kesilapan.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran