Selasa, 22 Julai 2008

sekadar bicara

Hari ini, tak tahu topik apakah yang harus aku bicarakan...

Untuk berhujah mengenai politik, aku jauh dari mengetahuinya kerana aku bukanlah pakar dalam bab politik ini. Untuk membicarakan tentang fitnah yang berlaku kini, yang meributkan suasana di Malaysia kini, aku tidak ada banyak fakta mengenainya... dan takut pula terlebih sudu dari kuah.. tak semena-mena saham fitnah dapat aku merasainya.. dan jauh sekali untuk menghukum sesiapa kerana yang di fitnah mahupun penyebar fitnah masing-masing menjadikan AlQuran sebagai senjata muhabalah.. jadi yang lebih mengetahui dari apa yang tidak kita ketahui hanyalah Allah yang maha esa!

Jadi.. topik apakah yang harus aku bicarakan disini..
Bakat?! atau anugerah yang di berikan Allah?!

Jika kita lihat seorang budak yang dilahirkan itu telah tertulis jalan hidupnya sejak azali lagi..
dan jalan itu pula bergantung sejauh manakah kekuatan seorang budak boleh memanipulasikan perjalananannya..

tidak berubah sesuatu kaum itu jika kaum itu tidak mahu berubah...

ayat ini telah menggambarkan bahawa diri kita ini perlu berhijrah dari satu tekad kepada satu tekad yang lebih baik.Maka sebab itulah Rasullullah pernah berhijrah dari Mekah ke Kota Madinah...

Seorang yang miskin bisa sahaja menjadi seorang yang kaya jika ada tekad untuk berusaha mengubahnya..

dan seorang yang kaya boleh sahaja jadi miskin jika gagal didalam semua perancangannya.

Anugerah itu subjektif.... ada orang di anugerahkan kebijakkan yang terlebih dari acuannya..
dan ada orang yang tidak di anugerahkan apa-apa namun masih mampu berdiri sama tinggi dengan orang yang di anugerahkan serba serbi kebijakannya.

Kalau di Malaysia, kita boleh berbangga dengan nama seperti Adiputra seorang budak yang masih mentah tentang kehidupan namun pakar didalam bidang matematik.
dulu kita ada Abang Zul yang pakar didalam bidang elektronik sehingga mampu menggerakkan kereta melalui 'remote control'.Namun dimana kah mereka ini?
cuma yang sayangnya adalah kerajaan yang merajai negara ini tidak pandang serius orang-orang seperti ini sehingga orang-orang seperti ini terus tenggelam didalam gelombangnya sendiri.

dalam diam aku telah menaburkan butiran-butiran kalam di blog ini... hahaha..
apa yang aku bicarakan pun aku tak tahu sejauh mana kebenarannya.. tapi ini adalah pandangan jujurku yang lahir dari sudut hati yang murni.

mungkin hari ini aku seperti kehilangan idea untuk menulis... atau mungkin kerana di pejabatku ini telah tiada rakan2 yang hilang didalam lautan kerja luarnya... atau mungkin aku sedang sendiri mengelamun perjalananku yang masih jauh nun didepan.

kuatkah aku untuk berlari lagi... setelah jauh beribu-ribu batu aku meninggalkan usia kanak-kanakku.. atau sudah sampaikah aku kepenghujung jalan walau garisan hujungnya belum kelihatan?? hanya yang tahu sahaja yang lebih mengetahui dari aku yang tidak tahu apa-apa sebenarnya.. La haulawala....

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran