Khamis, 3 Julai 2008

Pengalaman dengan T.Hanks

Aku punya satu lagi pengalaman... pengalaman ini adalah dalam tahun ini.
T.Hanks punya kisah :

T.Hanks(bukan nama sebenar) adalah seorang Board Of Director didalam satu syarikat guaman.
Dia beragama kristian. T.Hanks banyak mendapat projek yang berjuta-juta ringgit.Dia mempunyai sebuah 'Pan House' yang luas lebih kurang 5 ribu kaki persegi.Besar tuuu..
Semua kakitangan T.Hanks mengenalinya sebagai seorang yang kuat bekerja dan serius orangnya.Pantang kakitangan lambat buat kerja,pasti dah kena marah.Hubungan T.Hanks dengan pembesar-pembesar(menteri2) negara cukup rapat.

Pada suatu hari syarikat T.Hanks mengalami satu kontroversi yang melibatkan terjadinya 2 puak.T.Hanks sudah pening kepala dan cuba mencari penyelesaian antara 2 puak terbabit.
T,Hanks semakin putus asa lalu muhasabah dirinya sendiri.Dia berjalan seorang diri lalu terjumpa seorang uztaz.Uztaz itu memberikannya satu buku yg mempunyai kandungan surah al-fatehah.Bila T.Hanks ini membaca maknanya, dia rasa teruja dengan maksud didalam surah tersebut.Maka terjadilah satu konflik agama dalam dirinya.

Satu malam, T.Hanks bermimpi bertemu satu orang tua.Orang tua itu berkata,
" kalau kau nak cari kebenaran, kau pergilah ke sebuah kampung di pinggir kotaraya yang dipanggil kampung kemesah.Di sana kamu akan berjumpa dengan seseorang yang akan membuka jalan buat kamu"
Apabila terjaga, pesanan orang tua tersebut terus melekat di hati T.Hanks.

Ke esokkannya.. T.Hanks menuju kekampung tersebut dengan harapan menggunung tinggi.Namun ia bagaikan seorang buta nak mengenal seekor gajah.atau seorang pekak nak belajar melody lagu.. atau ibarat orang didalam kegelapan.Maka tercari-carilah ia didalam sebuah kampung.Nak bertanya tapi tak tahu apa yang nak di tanya.
lebih kurang seminggu dia berulang alik dari rumah kekampung kemesah, maka ditakdirkan Allah berhentilah ia di pondok Wak si tukang urut.Maka Wak pun bertanya dengannya,
"apa hal you tiap-tiap hari lalu sini?" soal wak.
Maka berceritalah T.Hanks tadi perihal mimpinya kepada Wak.Dan wak pula berceritalah bab ilmu makrifatullah padanya.
" i rasa, you lah orangnya... dalam mimpi tu.. dia suruh jumpa you..." akhirnya T.Hank merumuskan bahawa Wak adalah orang yang ingin dicarinya.

Wak menceritakan padaku kisah T.Hanks ini.Lalu aku memberikan keyakinan bahawa T.Hanks itu adalah tanggungjawab Wak.Maka Wak bertungkus lumus menerangkan segala-galanya sehinggakan dah tak tahu nak terangkan apa-apa lagi mengenai Islam.T.Hanks tetap seperti itu jua.Walau pun sudah tahu kebenarannya, T.Hanks masih ragu-ragu sehinggalah berlaku sedikit konflik antara T.Hanks dan Wak.

Setelah masa berlalu, aku di rumah seolah-olah rindu untuk berjumpa dengan wak lalu pada hari sabtu aku pun berjumpa dengan wak di pondok kecilnya.Memang semuanya Allah dah rancangkan dari awal agaknya. Pertemuan aku dengan Wak juga telah melibatkan pertemuan aku dengan T.Hanks.Apabila kereta mewah T.Hanks sampai ke pondok wak.. hatiku sudah dapat mengenalnya sedangkan aku tidak pernah berjumpa dengannya.
Pada mulanya aku banyak berdiam diri.. sebab T.Hanks lebih fasih berbahasa Inggeris dari berbahasa melayu.Aku pula macam biasa jek lah.. bahasa jawa dari bahasa inggeris..hahaha.
Apabila soal agama sering dipersoalkan oleh T.Hanks maka aku pun mula berhujah.

Aku berhujah berkenaan kitab Injil dahulu kerana aku tahu dia lebih tahu tentang kitab injil daripada Al Quran... nantilah aku ceritakan di waktu yang lain.. kerana aku dah nak balik dah..
wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran