Selasa, 8 Julai 2008

Pak Long Kassim

Sudah lama aku tidak menyebut namamu... Pak Long Kassim!!
semoga roh Pak Long sentiasa berada di dalam kerahmatanNya.. insya'allah.

Pak Long Kassim adalah pakcik isteriku atau pun abang kepada bapa mertuaku.Aku amat menghormatinya.Dengan usia 90-an.. dia masih kuat beribadah.Semasa hidupnya,sempat jua aku belajar ilmu Tajul Muluk atau pun ilmu kiraan mengikut aturan didalam bulan-bulan Islam.
Pak Long Kassim kalau di kampungnya ibarat 'Pak Nujum Belalang moden'.
Jika orang kampung kehilangan lembu(ternakan) maka Pak Long Kassimlah tempat dirujuk.
Tanpa air didalam mangkuk, tanpa renungan makrifat atau pun kasyaf, Pak Long akan mulalah mengira mengikut kiraan bulan-bulan Islam.Dan melalui kiraan-kiraan itu maka Pak Long Kassim akan menentukan arah manakah lembu yang hilang itu. Sungguh ajaib.. kerana lembu yang hilang itu akan dijumpai didalam kawasan yang di cadangkan untuk mencari.

"Jangan percaya dengan saya, ini semua ilmu dongengan sahaja... yang penting kita ikhtiarkan mengikut apa yang kita cuba ikhtiarkan.." begitulah kata-kata Pak Long pada aku satu waktu dulu.Sempat juga aku mempelajarinya namun tak sempat habis kerana aku berada di rumah Pak Long yang sekecil pondok durian itu tidaklah lama sangat.Biasalah orang bandar yang tak 'betah' duduk dikampung..hehehe..
Rumah Pak Long di Kulim Kedah.. di kawasan pokok kelapa sawit dan getah, sedang aku di Selangor.Jauh banget kalau ikut slanga Indonesia hehehe.

Banyak yang aku sudah lupa ilmu kiraan ini... namun Pak Long meninggalkan aku seorang anak angkat yang telah dibelanya sekian lama.Isteri Pak Long telah meninggal dunia maka tinggalkan anak angkatnya seorang wanita yang sudah berusia.Oleh kerana anak angkatnya mempunyai pemikiran yang lemah maka ia perlulah dijaga oleh orang yang boleh memegang amanah.
Anak angkat Paklong ini pernah dikahwinkan namun hanya bertahan selama 2 bulan sahaja bersama suaminya.Al maklumlah, anak ini kurang pemikirannya.
Aku panggil dia sebagai Kak Temah.. iaitu sepupu isteriku.
Kak Temah ini mempunyai satu penyakit dari sejak kecil lagi.. iaitu penyakit pembohong.
Aduhhh!!! ini lah satu tugas yang sukar bagi aku suami isteri. Oleh kerana ia adalah permintaan Pak Long maka aku terpaksalah menjaga kak Temah ini.Aku ajar dia solat, baca al fatehah dan surah al ikhlas. sekurangnya dia bolehlah bersolat. Membaca jauh sekali.
Peringkat awalnya.. kak temah ini bolehlah dengar cakap.. tapi kalau dah bertahun lamanya.. pening gak kepala.. tapi tak mengapalah.. aku anggap ia sebagai amal jariah aku.
Aku beri dia tempat tinggal.. so far.. dia boleh gak jaga anak aku hehehe..
makan minum aku tanggung.. malah segala pakaiannya aku dan isteri belikan..
alhamdulillah kak temah kini tinggal bersama aku.

Pak Long...dia meninggal sakit tua.Ketika dia sakit(nazak) aku sempat melawatnya di Kulim. Ketika itu aku outstation di hujung Perak berdekatan dengan Kulim. Jadi aku sempatlah menziarahi Pak Long ketika dia sakit.Masa aku menziarahinya, Pak Long dah tak boleh berkata.
Aku amat sedih sekali.. pada masa sama aku dapat ilham(isyarat makrifat), aku di suruh membaca surah yassin dan memanjatkan doa di setiap perkataan 'mubin'. Lalu aku sarankan kepada bapa mertuaku buat perkara yang sama sebab bapa mertua ku adalah adik sedarah Pak Long. Aku membaca pada waktu maghrib.Setelah membacanya lalu aku pun berdoa kehadrat Allah ;

"Ya Allah, sesungguhnya kau lah yang menghidupkan dan kaulah yang mematikan kami, Aku mohon pada kau ya Allah, kau permudahkanlah urusan Pak Long kehadrat Mu, Pak Long ketika hidup ini, dia seorang yang banyak membantu orang lain.. dia juga telah membantu umat Muhammad mengenal Al QuranMu Ya Allah.. oleh kerana itu kau permudahkan segala urusan agar perjalanan Pak Long ke arah Mu sentiasa di permudah dan di rahmati "

setelah berdoa, aku bangkit lalu ke tempat Pak Long lalu aku bisikkan ketelinga kanannya;

"Assalamualaikum Pak Long, Saya minta maaf zahir dan batin, halalkan makan minum saya selama ini, Nanti Malaikat akan hadir dan menyoal Pak Long kata-kata perjanjian antara Pak Long dan Allah.. maka jawablah dengan tenang dalam kalimah La illa Ha Illallah... Muhammadur Rasullullah.. dan jawablah kata-kata terakhir dan juga kata-kata awal kehidupan kita dulu."

Air mataku sudah tidak lagi dapat di bendung.Bagaikan empangan pecah lalu banjirlah pipiku yang gebu.... Aku berjumpa dengan bapa mertuaku lalu berbisik;

"Abah.. kita kena rhedho dengan apa jua yang berlaku. Insya'allah tak sampai 3 hari Pak Long akan pergi... " aku begitu yakin dengan makrifatku.

Alhamdulillah, keesokkannya Pak Long telah kembali ke rahmatullah.. sementara aku didalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur.Aku tidak menghantar Arwah Pak Long ke kuburan namun cukuplah doaku menjadi untaian kasihku padanya.

Sesungguhnya Pak Long orang yang kuat beramal semasa hidupnya.Dia banyak memberikan aku pelajaran ilmu.. alhamdulillah.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran