Jumaat, 4 Julai 2008

T.Hanks II

"Nabi Isa kalau dalam Islam adalah 'prophet' seperti Solomon,John dan abraham... antara Islam dan kristian itu sama kecuali Islam percaya Muhammad sebagai Nabi terakhir.Saya 'confius' kenapa Islam tidak boleh terima kristian?" Soal T.Hanks kepada aku sedangkan Wak buat macam tak layan sahaja.Mungkin dia sudah boring dengan keletah T.Hanks yang masih lambat buat keputusannya sedangkan Wak sudah habis daya memberikan hujah-hujah dari sudut Makrifatullah.Namun aku agak berbeda dengan cara Wak memberi hujah.Aku lebih suka membawa pendekatan syariat itu sendiri kerana syariat boleh fleksibel dengan ilmu logik berbanding Makrifatullah.Di sinilah sifat amanah,fathonah,siddiq dan tabligh kita kena gunakan.

"T.Hanks... i banyak respect sama you.. because you masih mahu mencari sesuatu berkenaan kebenaran.Tiada ayat didalam AlQuran menidakkan Injil yang di anuti oleh kaum yang di panggil Nasrani itu.tidak sama sekali.Didalam Islam, kami mempercayai bahawa ada 4 kitab yang di akui Allah iaitu Taurat,Zabur,Injil dan AlQuran.Pengikut atau pengamal kitab ini semuanya di terima Allah dan ia dipanggil sebagai Ahlul Kitab.. malah sembelihan atau makanan orang ahlul kitab itu halal bagi orang Islam.Namun harus di akui bahawa Kitab Injil yang ada kini tiada 'originality' nya.You boleh pastikah atau tidak bahawa Injil itu adalah Injil yang benar??!!
Tapi kitab AlQuran yang di anuti Islam itu adalah kitab original yang di turunkan Allah kepada Nabi Muhammad.Bagaimanakah you nak katakan kitab Injil kini adalah benar, sedangkan kitab injil sendiri mempunyai berbagai-bagai version?Malah kitab injil yang berbagai version itu tidak sama isi kandungannya.Ia di ubah mengikut cita rasa manusia sedangkan kitab itu tidak harus di ubah kerana kitab itu di turunkan oleh tuhan.cuba you lihat AlQuran.. isi kandungannya tidak pernah berubah dari dulu hingga kini.Kalau orang terdahulu membaca surah Al Fatehah.. orang kini juga baca benda yang sama berkurun-kurun lamanya." aku cuba menjelaskan kepada T.Hanks berkenaan kitab Injil yang di sangkanya tidak diterima oleh orang Islam.
T.Hanks memandangku tajam dan kelihatan wajahnya berkerut.Mungkin dia sedang memikirkan hujah-hujahku tadi.

"Mmm kalau macam tu,Injil itu diterima oleh orang Islam lah??" balasnya seperti kurang puas hati.

"Yup...benar sekali.. tetapi bukan Injil sekarang.. kami menerima kitab Injil yang Original sahaja.Rasanya kitab itu ada dalam simpanan kerajaan Rome rasanya.. itu i kurang pasti.Dan yang i boleh pasti, didalam kitab Injil yang benar, telah ada nama Muhammad yang di panggil Ahmed.Dan kitab Injil itu sendiri telah menyata akan hadirnya seorang Nabi yang di panggil Ahmed dan berbangsa Arab.Inilah yang menjadi konflik perkauman sebenarnya.Pendeta-pendeta Yahudi tidak boleh menerima kehadiran Muhammad hanya kerana Muhammad itu berbangsa Arab." aku sedaya upaya menjelaskan situasi yang sebenarnya.
T.Hanks semakin berkerut wajahnya.Mungkin kotak pemikirannya laju berfikir.

"Thats why lah.. yahudi bencikan Arab dan Islam.." keluh T.Hanks dalam-dalam.Perlahan suaranya namun masih lagi kedengaran di telingaku.Aku lihat T.Hanks sudah mula menerima hujahku.

"Baiklah.. kalau Nabi Isa adalah seorang Nabi seperti Muhammad... kenapa dia tidak menyebut God itu Allah seperti mana orang Islam??" T.Hanks masih lagi mencari kepastian.

"Siapa kata Nabi Isa tidak menggunakan perkataan Allah??! siapa kata Nabi Isa menggunakan perkataan God??" aku meningkah dengan soalan.

"kan didalam Injil sendiri... "T.Hanks cuba menjelaskan namun aku memintas lagi dengan soalan.

"you dah pastikah bahawa Injil itu adalah Injil yang benar??yang original??yang diturunkan Allah??? seperti mana AlQuran yang tidak pernah di ubah ayat-ayat didalamnya???" aku soal T.Hanks bertalu-talu.T.Hanks lantas terkedu.

"ok-ok.. you benar dalam hal ni... katakanlah Injil itu adalah Injil yang benar.. mengapa dari dulu orang kristian tidak menggunakan nama Allah??" T.Hanks seperti tidak puas hati.

"tadi saya ada terangkan berkaitan dengan pendeta-pendeta yahudi... i think you boleh rumuskannya sendiri berkenaan ini." aku dah mula rasa malas nak berhujah namun aku tetap bersabar meladeni karenah T.Hanks.
T.Hanks terdiam.

"Tapi sekarang apabila pihak kristian di Malaysia mahu menggantikan God kepada Allah kenapa pihak Islam tidak membenarkannya? semacam ada diskriminasi sebenarnya." tingkah T.Hanks.

"Mana boleh.. Allah for Muslim.. " tiba-tiba Wak bersuara.

"Tapi didalam Al Quran ada perkataan 'wahai manusia...' perkataan ini merujuk kepada semua hamba-hambanya termasuklah saya.." T.Hanks mula mendapat semangat.

"Benar.. Allah adalah untuk semua tidak kira bangsa apa pun.. agama apa pun.. tuhan mereka adalah Allah yang satu.Bagi pendapat saya, semua orang boleh 'claim' perkataan Allah sebagai tuhan mereka.. kerana itulah yang disebutkan didalam AlQuran. tetapi ada 2 perkara utama disini.
satunya adalah kerajaan yang mewakili Islam.. mereka tidak membenarkan kitab Injil menggunakan perkataan Allah kerana ia boleh mengelirukan umat Islam yang kurang asas-asas agamanya.
keduanya.. 'no point' orang yang bukan beragama Islam menyebut perkataan Allah kerana mereka jauh kurang mengerti sebenarnya dan mereka tiada ikatan atau passport yang sah kerana tiadanya ucapan 2 kalimah syahadah dimana perjanjian manusia yang beragama Islam dengan Allah.Dan pengakuan manusia itu sendiri sanggup menerima amanah sebagai khalifah didalam kandungan 2 kalimah syahadah itu.Dan mempercayai Nabi Muhamad itu adalah pesuruh Allah.Atas 2 sebab ini.. i rasa you boleh berfikir secara rasional." aku memberikan penerangan sambil memerhatikan tingkah T.Hanks yang penuh teruja.

"yess.. 2 kalimah syahadah itu mengucap kan??" T.Hanks inginkan kepastian.
"yer benar!!" kataku.

" i rasa.. i sudah faham banyak perkara dalam bab ini.. you dah banyak memahamkan i.. thanks a lot... tapi saya pun peliklah.. macam mana saya boleh bercerita bab ini dengan you pun i tak tahu.." jelasnya.

"Sebabnya Hidayah ni satu 'link' dengan kita T.Hanks" sampuk Wak.

"sebenarnya ini semua kerja Allah.. dia yang merancang sedemikian rupa T.Hanks." jelasku pula.T.Hanks terus bangun sambil menunduk hormat kepadaku.
"Astagfirullah.. kenapa sampai begini T.Hanks.. kita semua sama sahaja.. Cina ka.. melayu ka.. arab ka.. semuanya hamba Allah.. jangan buat seperti ini lagi.kalau you buat macam ini.. saya tak mahu jumpa you lagi." aku melarang T.Hanks hormat kepada ku.. tak perlulah menghormati aku yang masih banyak noda dan dosa.. yang masih merangkak didalam kehausan ilmu.

T.Hanks memang sudah mendapat sinar berkenaan Islam, namun ia berbelah bahagi kerana tak mahu melukakan hati anak isterinya.aku menasihatinya perlahan-lahan dan berceritalah kepada isteri.Aku kagum dengan T.Hanks.

setelah perjumpaan itu.. aku tidak ke pondok wak hampir sebulan.T.Hanks meminta nombor HP ku dari Wak namun aku tidak mengizinkan wak memberi sebarang alamat atau nombor hp ku.
T.Hanks benar-benar merindui aku... Wak suka menyakitkan hati T.Hanks(bergurau sebenarnya) menyataka aku tak mahu berjumpa dengannya lagi sebab disekeliling T.Hanks banyak evil hehehe.

sehinggalah satu jumaat.. T.Hanks terlalu ingin berjumpa denganku... dia amat takut jika aku tidak sudi lagi menerimanya sebagai seorang sahabat.Lalu dia pun buat meditasi untuk memanggil aku.Dia ingatkan wajah ku lalu duduk seperti orang bertafakur.Lalu wajah ku sampai kepadanya lalu bertukar bentuk kepada cahaya yang cantik sekali.cahaya tersebut memasuki tubuh badannya. T.Hanks amat menikmati cahaya itu.
Hari Sabtu aku pergi ke Pondok Wak, dan bertemu dengannya.T.Hanks menceritakan pengalaman meditasinya kepadaku.

"because you laaa... because you i dapat lihat cahaya tu...cukup powerfull... i terasa nikmat dan bahagia." jelas T.Hanks kepada ku.

"itu semua hanya nak menunjukkan kebenaran sahaja T.Hanks.Jangan terpesona... tak guna you dapat itu semua tapi you tiada 2 kalimah syahadah.Jika you dah ada 2 kalimah syahadah.. i atau wak akan terangkan everything about Muhammad,about Allah, about human to you.. insya'allah." aku memberikan jaminan.
" i think you tahu dilema i.... tak mengapalah.. nanti i akan usahakan.." lemah T.Hanks bersuara.
"no problem.. jangan push your self... yang penting you ikhlas mahu menganuti agama islam.Allah lebih mengetahui, apa yang tidak kamu ketahui.Rasullullah tidak pernah memaksa orang lain memeluk agama Islam.Islam itu hadir secara halus.. don't worry about that.." aku bermain psikologi dengan T.Hanks.

itulah pertemuan kali kedua... di pertemuan ini, sempat aku bercerita tentang Nabi Adam serta menjawab beberapa persoalan yang di kemukakannya... termasuk berkenaan 3 dalam satu yang ada didalam kitab injil.Alhamdulillah.. Allah telah membantuku untuk berhujah.
Syukur pada mu ya Allah.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran