Selasa, 8 Julai 2008

Bowling

Bowling adalah satu permainan yang lebih kepada skill dan kekuatan mental.Dengan sebiji bola yang beratnya kalau paling ringan untuk lelaki dewasa adalah 11 pauns atau paling berat sehingga ke 17 pauns.Shahlin Zulkiflie seorang pemain kebangsaan menggunakan berat bola 16 ke 17 pauns.. sedangkan aku hanya mampu dengan 11 hingga ke 13 pauns.
Cara bermainnya ialah.. kita kena membaling bola atau meleretkan/menggolekkan bola ke pin sasaran yang ada sebanyak 10 pin. Pin tersebut berbentuk seperti botol yang di susun menjadi segetiga.Jarak antara balingan ke sasaran lebih kurang 30 meter ke 40 meter(tak pasti)..
Jika balingan kita menyebabkan kesemua pin jatuh maka ia dipanggil 'strike' dan menyimpan sebanyak 10 markah.Untuk balingan sempurna, kita harus membaling sebanyak 12 kali baling.
tetapi jika balingan kurang sempurna maka balingan adalah lebih dari 12kali.
satu frame kita perlu baling sekali, jika 'strike' namun jika tak dapat 'strike' maka kita kena baling lagi sekali untuk dapatkan 'spare'.jika 3 frame kita dapat jatuhan 'strike' maka frame pertama akan mengumpul 'score' sebanyak 30 maksimum.
susahlah aku mahu jelaskan kat blog ni hehehe..

aku mula belajar main bowling pada tahun 1996.Pada mulanya hanya sekadar suka-suka.Lepas tu aku berhenti bermain kerana aku bernikah dan bertukar tempat kerja.Pada tahun 2000 aku bergiat kembali dalam permainan ini apabila rakan-rakan sepejabat mengajak aku 'join' satu 'tournoment' syarikat. Dari pertandingan tersebut, aku mula belajar teknik-teknik balingan.
Aku berkawan dengan rakan-rakan yang hebat balingannya.Aku di ajar satu persatu mengenai bowling.Pada 2002 syarikat telah membuat satu liga bowling lalu adalah team yang mengajak aku bermain.Sejak dari itu lantas aku tidak perlu menoleh kebelakang lagi.Aku juga aktif dengan pertandingan luar sehinggalah kini.Cuma kini dah mula kendur sikit berbanding dulu.Jika aku dapat jemputan bermain dari syarikat maka aku akan bermainlah.

Apabila aku bekerja di Kelana Jaya, aku mula aktif dengan badminton.Sebenarnya badminton adalah sukan no 2 aku selepas bolasepak.Jadi tiada masalah untuk aku sesuaikan diri dengan permainan ini.

Tapi aku nak ceritakan mengenai bowling... Dengan permainan bowling, aku pernah dapat sponsor untuk bermain sehingga ke Pulau Pinang. Masa tu team kami dapat no 7 dari 40 team.
Aku juga pernah bermain untuk syarikat di N.Sembilan. alhamdulillah kerana permainan ini telah banyak mengajar aku erti kesabaran disamping aku dapat kenalan-kenalan baru di seluruh lembah klang ini.

Kini prestasi aku sedang di pantau untuk pemilihan pertandingan Sukan Syarikat di Lumut Perak pada hujung bulan ini.Jika tiada aral melintang mungkin aku akan ke Lumut hujung bulan ini(itu pun jika lulus didalam peringkat pilihan syarikat).

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran