Khamis, 24 Julai 2008

Jalan Makrifat

'Awaludin makrifatullah' ayat ini amat popular bagi sesiapa yang berjalan mencari kebenaran yang hakiki. Awal agama mengenal Allah... dari Hadis Qudsi yang amat di gemari dan sukar di mengertikan maksud yang tersirat.

kali ini aku mahu bercerita sedikit mengenai perjalanan makrifat.Di Malaysia kini antara pengajaran ilmu yang melibatkan pemahaman makrifatullah ini terlalu banyak.Didalam kehidupan Islam itu tidak terpisah kepada 4 subjek utama iaitu :

1. Syariat
2. Tareqat
3. Hakikat
4. Makrifat

Kebanyakkan pengajaran agama yang menjurus kepada 'ketuhanan' itu lebih kepada ajaran-ajaran tareqat seperti tareqat Muhammadiah,Tareqat Ahmadiah,Tareqat Nasyabandiah, Tareqat yang diperkenalkan AlArqam,Tarekat laksamana dan beberapa lagi tareqat seperti yang di bawa oleh Tok Kenali serta beberapa orang alim ulama di Malaysia ini.

Ada juga yang menyembunyikan perkataan tareqat itu kepada pengajian yang dinamakan seperti Sirullah,Makrifatullah,Sifatullah,Martabat tujuh dan beberapa lagi pengajian yang di ajar didalam kelompok kecil.

Oleh kerana pengajaran Tareqat ini berkembang dengan pesat di Malaysia, ia membuatkan berlakunya konflik salah menyalahkan antara mereka dan ini jua menarik perhatian kepada Jabatan Agama bagi membendung agar pengajian itu tidak tersimpang dari ajaran yang di bawa oleh Rasul kita Muhammad S.A.W. yang berintipatikan AlQuran dan Al Hadith.

Apa yang ingin aku bicarakan disini bukan untuk mencari kesalahan mana-mana pihak tetapi aku ingin menghujahkan pendapat dan berkongsi ilmu mengikut pengalaman yang aku lalui sepanjang hampir 20 tahun didalam perjalanan makrifat ini.

Terjadinya konflik didalam perjalanan makrifat ini terlalu banyak puncanya seperti kesempatan yang direbut oleh orang yang tak bertauliah mengenai bab makrifat sehingga menyebabkan penyelewengan fakta didalam ilmu makrifat ini yang amat sukar diterima oleh orang ramai dan ini juga menjurus kepada pengajaran ilmu sesat atas dasar agama.

keduanya adalah dari pemikiran sempit pengikut sesuatu ajaran sehingga mengenepikan Hadis dan AlQuran tanpa disedarinya.Malah membeza-bezakan perjalanan syariat itu dengan perjalanan makrifat.

ketiga kerana ketiadaan infomasi terhadap ilmu makrifat secara meluas kerana ramai guru-guru agama seolah-olah menyembunyikan ilmu makrifat ini dan lebih menyatakan bahawa ilmu ini diletakkan ditahap yang merbahaya jika kita mempelajarinya kerana di kuatiri sesat.

keempat adalah ilmu ini dipandang remeh oleh pihak yang berwajib kerana bagi mereka cukuplah infomasi ilmu agama lebih kepada fardhu ain dan kifayah yang rambang dan tidak telus sehingga masyarakat berada didalam pemahaman ilmu yang terlalu remeh dan sekadar basa basi.

kelima adalah kerana ilmu ini memang di ajar secara sembunyi-sembunyi oleh alim ulama terdahulu.

keenam adalah kerana ramai pengamal ilmu makrifat yang sudah matang didalam perjalanan ini lebih suka menyendiri dan tidak mahu menanggung amanah yang terlalu besar untuk menyebarkannya hanya takut tenggelam didalam fitnah.

6 faktor ini menyumbangkan kekeliruan yang ada pada masyarakat mengenai ilmu ini.Dan kini Malaysia memang kekurangan guru-guru yang mursyid sebegini.. kalau ada pun seperti boleh di bilang dengan jari.

Dan seperti mana sabda-sabda Rasullullah didalam Hadith-hadithnya, bahawa akhir zaman itu akan ramailah umatnya berlumba-lumba mempelajari agama tetapi didalam kesesatan.
Maksudnya bahawa akhir zaman ini terlalu ramai yang berusaha mengambil kesempatan mengajarkan ilmu-ilmu agama yang menjurus kepada kesesatan.Memang sudah terbukti pada hari ini betapa ramai yang mendabik dada hanya tahu bab makrifat dan mengaku sebagai nabi,rasul, malah tuhan atau orang yang diturunkan dari langit... Na'uzubillah.
Dan betapa ramai juga yang cerdikpandai didalam ilmu dunia terpedaya hanya kerana kehausan mereka terhadap kebenaran.

Nah!!! sekarang ini negara kita sedang menuju ke era yang betapa ramai orang berbondong-bondong lari dari agama yang hak dan berbondong-bondong pula orang kafir itu mempelajari ilmu yang suci ini.Ini dinamakan dunia sudah terbalik ketika ramai orang Islam itu menidakkan ajaran Islam dan betapa ramai orang yang bukan Islam itu berlumba-lumba mencari kebenaran Islam.

aku disini hanya ingin berkongsi pendapat yang tak tentu kebenarannya namun cukuplah ikhlas sebagai akuan janjiku kehadrat illahi.

Didalam perjalanan makrifat ini banyak yang harus kita fahami.Dan yang terpenting adalah basic agama itu sendiri.

Apa yang aku pelajari adalah :

1. Istinjak dan solat
2. Pengenalan atau makrifat.
3.kalimah Tauhid dan Rasul(syahadah)
4.Hubungan suami isteri
5.Kata awal dan akhir.(kembali)
6.Asma' Allah

6 bab ini adalah bab yang paling basic didalam kita mempelajarinya.Di ajar bagaimana tertib ketika menyucikan diri ini dan bagaimana solat dengan cara yang tepat dan betul agar penyerahan jiwa raga itu lebih kejituannya kehadrat Illahi.
Bab 1 itu pun sekurang-kurangnya hampir bertahun untuk memahami dan merasai nikmatnya.
selepas itu barulah menginjaki bab yang kedua dimana kita akan diperkenalkan akan sifat wajib Allah yang amat popular iaitu sifat 20.
Dan bab ketiga penyataan kita sebagai khalifah Allah.Dan pengakuan kita terhadap kerasullan Muhammad dan Allah adalah zat yang haq.(zatullah)
keempat ada hubungan suami isteri yang lebih kepada pemahaman penzahiran sifat.(Awal kejadian kita).
kelima adalah kembali ke rahmatullah.. dan yang terakhir adalah Asma Allah.

Ini semuanya basic didalam perjalanan makrifat ini.

Untuk memahami kesemua perkara ini makan masa bertahun lamanya.Hanya orang yang mengetahui dapat merasai nikmat perjalanan makrifat ini.
Dan kesemua itu haruslah kita zahirkan seperti mana Muhammad menzahirkan ilmu itu melalui perjalanan yang lurus disamping keperibadian yang tinggi.

dan dalam perjalanan yang lurus ini barulah kita faham akan sifatullah yang terzahir.kalau kita tidak memahaminya maka kita akan tersesat didalam Nur.. Namun kita tidak mahu tersesat didalam Nur tersebut kelak kita jua akan berada didalam keasyikan.

Cuma sekadar ini sahaja yang dapat aku berkongsi mengenai ilmu makrifat ini.
Aku amat bersyukur kerana mempunyai Atok Hj Abd Hadi yang dulunya adalah Syeikh yang menguruskan pemergian ke Mekah dan Madinah.Dan dari Atok yang mempelajari ilmu makrifat ini dari Madinah dan Mekah seterusnya di warisi oleh isterinya Tok Umi dan akhirnya kepada anaknya iaitu arwah Abah serta Mak Ngah Lijah.Dan aku amat bersykur kehadrat Allah kerana ilmu ini terus diwarisi oleh abgku serta adik beradik lelakiku yang lain.Alhamdulillah.

Dan yang pasti, sejauh mana pun aku berjalan didalam perjalanan ini, aku tetap Hamba Allah jua... tidak sesekali untuk menjadi tuhan... tidak sesekali untuk menjadi Nabi.. dan tidak sesekali untuk menjadi Rasul... dan keberanian manusia ini telah menghancurkan status Syaitan dan Iblis yang engkar kerana sejahat-jahat Syaitan dan Iblis tidak pernah mereka mengakui diri sebagai tuhan berbanding manusia yang di muliakan ini.

cuma satu tips yang aku ingin berkongsi bersama adalah... sejauh manapun kita berjalan..
sejauh manapun kita memandang.. sejauh mana pun kita mendengar.. sejauh manapun kita berkata.. sejauh mana pun kita berfikir.. sejauh manapun kita berkehendak... dan sejauh manapun kita menghayati.. INGATLAH!!! bahawa sifat itu semua bukanlah sifat Mutlak kita!!.
dan bila kita sedar bahawa sifat itu bukan sifat mutlak kita maka faham-fahamlah jika mempergunakannya agar kita tidak tersesat jauh didalam perjalanan ini.

Alfatihah buat Ayahandaku,Atok-atokanda ku,kekanda fuad,kekanda Rahmat yang telah kembali kerahmatullah.Semoga kalian semua di angkat darjatnya ketempat yang paling tinggi..Insya'allah.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sesungguhnya Sifatku Bukan Sifatku...

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran