Selasa, 8 Julai 2008

Rasuk

Pernah satu ketika kawan-kawanku bertanya kepada ku..

" Agak-agak kaulah... dalam dunia ni ada tak orang bunian? atau orang kayangan ker.. sebab kalau aku pergi berubat dengan bomoh-bomoh ni, mereka seolah-olah berdamping dengan orang-orang sedemikian..." soal salah seorang kawanku kepada ku.Aku pada mulanya berdiam diri sambil merenunginya.

"Ermmm.. kau tahu baca surah An Nas?" aku menjawab soalannya dengan satu persoalan.

"Mestilah tahu.. tapi apa kena mengena dengan surah tersebut?" tingkahnya.

"Banyak gunanya beb!!!.. kau faham apa yang di sampaikan Allah di ayat terakhir surah An-Nas?.. maksudnya lebih kurang macam ni... "(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia". lebih kurang macam tu lah maksudnya.. dan dengan maksud itu, ia telah menyangkal keujudan orang bunian ataupun kayangan.. jadinya.. orang kayangan atau orang bunian itu adalah sebangsa dengan Jin jua.." aku perjelaskannya.

Rentetan ini.. aku punya satu kisah.. ia terjadi didalam keluarga ku jua.
Salah seorang anak saudaraku pernah di rasuk Jin.. ketika itu aku baru sahaja habis main bowling di Alamanda PutraJaya lebih kurang jam 11.30 malam lalu aku pun pekena teh barang segelas dua bersama rakan-rakan di kedai mamak.Jam hampir menunjukkan 12.30 mlm.. tiba-tiba aku dapat panggilan dari kakakku di kajang.Panggilan kecemasan itu berkaitan dengan anaknya yang telah di rasuk.Aku pun mohon diri untuk kerumah Kakakku.
Sampai di rumah kakakku.. aku pun masuk dan lihat anak saudaraku diam dan sugul.Rambutnya dan berjurai menutupi muka.Seram gak aku.. jangan buat pasal bab-bab ni.
Ibadah aku pun ciput... cam mana nak tangani benda2 macam ni.Abang Ipar aku iaitu adik ipar kakakku telah pun sampai untuk membantu.
Aku terus ke bilik air untuk ambil wuduk.kepala aku ligat memikirkan 'idea' untuk menangani anak saudaraku yang telah dirasuk.

Setelah berwuduk, aku pun pergi kebelakang anak saudaraku lalu membaca ayatul kursi sementara tapak tanganku di letakkan di belakang anak saudaraku.

"kau buat apa di belakang aku bodoh!!! kau tau tak.. aku panas!!!kau jangan main-main denganku.." terkejut aku dibuatnya.Namun aku tetap bersabar dan terus menumpukan usaha.
tiba-tiba anak saudaraku bangun dan menghadap kepada ku... lalu berkata ;

"Oooo.. kau Pak Cik Hidayat yang disayangi Mira yerrr... kau yang menjadi penghalang aku dengan dia.. aku nak bunuh kau..." aku punyalah terkejut beruk.. macam manalah mangkuk hayun ni boleh kenal aku.Terus hilang tumpuan aku.. dan itu salah satu helah syaitan untuk kita leka dan lalai.
Anak saudara aku menerkam aku.. aku tetap bertahan.Anak saudaraku terajang aku.. aku menepis..(nasib baik aku ada sedikit ilmu persilatan.. kalau tak tersungkur gak aku).
tenaga anak saudara ku dah macam lelaki. Abang Ipar ku bertafakur sambil mendepangkan tangan seperti membuat satu jurus lalu di halakan kepada anaksaudaraku sementara aku melayani karenah anak saudaraku.
Anak saudaraku tiba-tiba mengamuk sakan lalu memukul aku... aku menangkap tangannya dan memaut leher lalu aku membaca selawat nabi ke belakang tengkuknya sementara abang iparku membaca ayatul kursi lalu di salurkan ke tangan dan menghalakan kepada dada anak saudaraku.
"panas..panas..panas.. dada aku panas... leher aku panas.. kau nak bunuh aku ke... kau tak sayangkan anak saudara kau..." jerit anaksaudaraku. suaranya pun dah berlainan.
"Keluar.... kalau kau tak keluar akan aku hancurkan kau iblis!!" aku pula menjerit berbaur perintah. Peluh jantan dah keluar dahhh!!
Akhirnya anak saudaraku terjelepuk jatuh tidak sedarkan diri.Aku pun ikut terduduklah sebab penat nak gila.. inilah pertama kali aku terbabit sama didalam berperang dengan benda yang tak nampak.Esoknya aku ambil MC.. tak larat nak pi kerja..
semasa anak saudaraku sedarkan diri.. dia langsung tak tahu apa-apa yang berlaku.Aku pun pulang ke rumahku.Dalam perjalanan kerumah ku.. aku seperti diganggu namun alhamdulillah Allah melindungi perjalananku.Sampai rumah jam sudah 3.30 pagi.. aku terlelap dalam 4.30pagi.
Subuh pun terlajak... huhuhuhu.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran