Selasa, 8 Julai 2008

Aku yang tewas

Ahhh!! mengapa aku harus tewas lagi... dan sememangnya aku sering tewas dengan nafsu..
Antara 7 sifat ini sebenarnya memang terlalu sukar aku laksanakan.. cukup sahaja dengan kalam.. bukan mudah menanggung amanah yang terlalu besar ini di dalam musafir di bulan Rejab ini.Hari pertama aku berpuasa.. aku hampir berjaya melaksanakan 7 sifat itu.. namun dengan kalam.. aku tewas lagi.. bukan mudah nak menjaga hati orang lain.. orang di sekeliling kita... dengan kuasa.. aku tewas lagi.. hanya kerana mampu bermain badminton ketika berpuasa, aku sudah mula ego dengan kuasa yang dipinjamkan.. tewas lagi..
mungkin aku dapat menampung sifat kehendak.. namun selama mana sifat kehendak itu tidak di iringi nafsu... masya'allah!!! dengan lihat mungkin aku cuba menghindari dari penglihatan buta...
tapi sejauh manakah aku dapat membutakan mata zahir ini?? sedangkan dengan lihat itu sudah boleh melumpuhkan seluruh anggotaku ini...

Memang benar Ya Allah!!!! bukan mudah menjadi khalifah di muka bumi mu ini.. sedangkan 7 sifat yang kau pinjamkan ini sering aku abaikan.... maka berpuasalah!!!
berpuasalah aku didalam perjalanan rejab ini.. bukan sekadar berlapar dan dahaga kerana lapar dan dahaga semua orang boleh menempuhinya. Aku harap dapat melaksanakan ibadah ini sehinggalah ke bulan Rhamadan...

Puasaku ini puasa yang berlainan dari lapar dan dahaga.. tetapi ia lebih kejituan terhadap 7 sifat yang dipinjamkan oleh yang maha kuasa.Entahlah.. boleh berjayakah???..
sesungguhnya aku tidak akan berjaya tanpa izin Allah jua.
Bimbingilah aku Ya Allah.... bimbinglah aku kejalan yang di rhedoi mu...

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran