Khamis, 24 Julai 2008

Sahabat

Didalam perjalanan hidup ini, kita seringkali tidak bersendiri.Allah itu tahu sejauh manakah kemampuan kita didalam permusafiran di muka buminya.Lalu hadirlah orang-orang yang kita gelarkan sebagai rakan,kawan mahupun sahabat.

Zaman kanak-kanak ku penuh dengan warna warni jalinan persahabatan.Malah pergi sekolah pun bukan disebabkan ilmu yang ingin dipelajari tetapi disebabkan jalinan persahabatan yang akrab.Ketika bersekolah rendah aku mempunyai kawan yang bernama Idris,Mat Nor, Rushdan,Oni,Syam dan beberapa lagi.Dan yang paling rapat denganku ada Idris.Namun persahabatan itu hanya selama 6 tahun didalam persekolahan rendah.Dan apabila aku menginjakkan kaki ke persekolahan menengah, persahabatan itu sedikit-sedikit di bawa angin entah kemana... berpisahnya kami hanya berlainan sekolah.

Di dalam sekolah menengah.. aku kembali kepada dunia persahabatan yang serba baru bersama idea-idea yang kian bercambah mengikut peredaran usia.kawan baruku seperti Karim,Anuar,
Razak, Jalil dan beberapa lagi.kami dapat bersama sehingga 3 tahun didalam persekolahn menengah ini kerana apabila aku berhijrah ke Sekolah Menengah Vokasional Segamat maka persahabatan itu juga terlerai seperti dedaun yang ditiup angin.

Di Sekolah ini aku mengenali Syed Yazid.. orangnya tinggi dan mempunyai cita-cita menjadi tentera.Dan juga Suhaimi budak Kluang yang bijak didalam Matematik atau Khairul Anuar yang menjadi pelajar terbaik kelas kami apabila mengondol agregate 9 ketika SPMV.Atau Samser Mat Lani yang sentiasa menjadi saingan kepada Khairul Anuar didalam kelas.
Di Vokasional ini aku banyak belajar tentang teori-teori perjalanan kehidupan ini.Aku mula faham bahawa Allah hadirkan persahabatan itu hanya sekadar mengajar aku memahami tentang kehidupan didunia ini.Aku banyak mempelajari dari dalam sebuah persahabatan.Walau pun persahabatan itu tidak pernah kekal kerana pada usia menjangkau dewasa.. usia yang sepatutnya kita berdiri dengan sendirinya... dan ketika itu persahabatan lama hanyalah tinggal sebuah kenangan yang indah.Kalau pun bersua wajah.. wajah tidak lagi seperti keanak-anakan.. kalau pun berjumpa, sudah pasti wajah anak mongel itu berubah dengan kumis dan janggut berwarna putih.Dan perbualan tidak lagi dengan tepuk tampar atau gelak ketawa nyaring dracula.. tidak lagi ada seperti itu kerana masing-masing sudah memahami apa itu perjalanan hidup dan sedang mengalami tanggungan amanah yang membebankan kedua-dua bahu.

Walaupun persahabatan itu yang dulunya dekat dan kini telah jauh namun ia tetap di hati bersama sebuah memori yang tidak akan terpadam didalam kepala otak kita.
Dan ketika aku berada di Sekolah Swasta, aku bersahabat dengan Abd Rahman, seorang sahabat yang bergiat didalam Tabligh.Aku sempat bersahabat dengannya dalam masa 4 bulan sahaja.Selepas exam SPM aku dapat tawaran ke Politeknik Kuantan.Dan dia juga seperti aku yang ambil SPM kali kedua.Dia di tawarkan ke Politeknik Port Dickson.Maka persahabatan kami juga hanya tinggal kenangan.

Di Politeknik.. aku ingin menjalinkan persahabatan yang biarlah akrab sehingga mata terpejam.
Lalu aku di pertemukan dengan Rosli,Dollah serta Rahmat.Mereka bertiga ini cukup baik denganku.Rahmat yang pakar didalam bidang Matematik, Dollah yang cekap didalam lukisan Teknik dan Rosli yang kuat berusaha ketika belajar.Aku amat beruntung kerana dapat menjadikan kami ini didalam sebuah persahabatan yang indah.Cukup indah.

Namun kenakalan aku hampir memusnahkan persahabatan ini.Ceritanya begini :

"Hamba adalah Hang Tuah!! cucu semua buat apa nak jumpa hamba?" Shidee bersuara garau seperti suara seorang Hulubalang.Roh yang merasuki diri telah memanipulasikan keseluruhan pergerakkan Shidee kawan sekelas kami.Duduk sila Shidee juga adalah duduk sila seorang pahlawan.

"kami semua nak tanya soalan peperiksaan Tok.. " salah seorang dari kami menyatakan hasrat kami semua.Aku memandang Azahan sambil tersenyum.Sahabatku yang lain kusyuk mengadap Shidee yang 'menurun' sebagai Hang Tuah hulubalang Melaka yang amat terkenal itu.

"Ermm... mahukan soalan peperiksaan?! ikut firasat Hamba.. cucu semua boleh jawab setiap soalan itu dengan mudah... insya'allah tapi...... " Shidee terbatuk-batuk dan matanya merenungi kami satu persatu dan tersenyum lalu menundukkan kepala.

"Tapi apa Tok?" soal kami serentak tidak sabar.

"cucu boleh jawab semuanya dengan sebelah mata sahaja tapi ada syaratnya yang harus cucu tempuh.." Shidee bersuara garau bak Panglima Bukit Seguntang.

"Syarat??!!" jerit kami serentak.

"Syarat apa tok.. kami akan cuba ikut setiap syarat tersebut asalkan jangan hati nyamuk sudahlah.." Fiddin bersuara jenaka.

Shidee yang dirasuki Roh Hang Tuah memandang tajam kepada Fiddin.Pandangan matanya bagaikan pisau menghiris buah epal.Fiddin tunduk layu kegentaran.

"kalau cucu nak bercakap biar bahasa di depan bukan dibelakang... nanti tok tepuk lantai ni, bergegar bangunan ni.. " bidas Shidee yang masih berwajah serius.

" Ma..maafkam cucu Tok!!" Fiddin memohon maaf di atas keterlanjurannya.

"Baiklah.. Tok sekejap lagi nak balik... cucu semua dengar baik-baik... syarat-syaratnya ialah.. tepat jam 12 malam ni.. cucu semua kena pergi ketempat meja masing-masing dan ambil buku yang peperiksaannya esok hari. bacalah sampai habis.esoknya pergi ke dewan peperiksaan dan jawablah dengan tenang bersama kalimah bismillah... ingat kata-kata tok ni!!.. baiklah tok nak balik.. assasalamualaikum.. " setelah habis berkata-kata, Shidee rebah seketika dan bangkit kembali dengan suara yang normal.

Aku dah ketawa di ikuti dengan sahabat yang lain hahahahaha..

"nak soalan exam konon.. lastly kena study gak hahahaha" kami dah ketawa separuh mati.

Shidee selalu mendapat tarikan dari kami kerana kelebihan dia yang boleh menurun dan memanggil roh-roh yang telah mati.Aku tak tahu sejauh mana keberanannya.Dan dari situlah aku dapat idea untuk menambahkan kenakalan aku.

Satu malam aku belajar bersama-sama rosli,rahmat dan dollah.ketika kami sedang belajar tiba-tiba aku merebahkan diri lalu bangkit dengan suara yang aku buat seperti suara orang tua..

"Assalamualaikum cucu-cucuku... " aku menundukkan kepala dan meriakkan wajah seserius yang boleh.

Dollah,rahmat dan rosli memandang aku kehairanan.Rosli berbisik pada Rahmat.. 'menurun kot'.
aku sedaya yang boleh menahan ketawa.

"Atok tahu cucu kehairanan.. Atok adalah Tok Kelubi... datang menumpang kedalam jasad cucu Hidayat ni... sekadar bertanya khabar pada kawan-kawan cucu hidayat ni.."
aku menjelaskan dengan suara yang dibuat-buat serak.

"kami semua alhamdulillah.. baik" jelas rosli dan dipersetujui oleh yang lain dengan anggukan kepala.

"atok nak tawarkan sesuatu pada kamu bertiga.. kamu ingin belajar silat?" aku membuat tawaran kepada Rosli,rahmat dan dollah.

"nak tok.. ajarlah kami ni.." serentak mereka bersuara.

selepas itu aku rebah.. dan bangkit kembali dan buat-buat seperti tak tahu apa yang berlaku.

"Letih betul badan aku ni.. aku tertidur.. kenapa korang tengok aku semacam jek?!" aku pandang mereka dengan seribu persoalan yang mana persoalan itu memang sudah kujawab sendiri.

"tadi..tadi kau menurun ke?" soal rahmat sambil matanya seolah-olah meminta kepastian dariku.

"kenapa dengan aku tadi?" soalku kembali.

"tadi Tok Kelubi pinjam jasad kau agaknya.." Dollah bersuara.

Sejak dari lakonan itu, aku sudah boleh menjadi aktor terhebat dengan lakonan yang amat berkesan.Aku mengajar mereka tarian silat yang aku sendiri tidak tahu sebenarnya.
Sehari makan seminggu, seminggu berlarut sebulan dan gaya lakonan aku sering berubah versi.Cuma kadangkala aku seperti tidak dapat mengawal diriku sendiri malah kata-kataku seolah-olah berbisa.Selepas tamat Politeknik kami sama-sama mendapat kerja didalam syarikat yang sama serta tinggal di rumah sewa yang sama.
Aku pula menyedari diriku sudah jauh didalam permainan itu.. lalu aku harus tebus kesilapan itu dengan tabah walaupun kemungkinan aku akan kehilangan sahabat.Aku harus jujur dengan mereka kerana mereka adalah sahabat2 yang terlalu jujur dengan ku.
Akhirnya aku berterus terang dan menebusnya dengan tawaran belajar ilmu makrifatullah.
Pada mulanya memang sukar mereka untuk mempercayai bahawa aku buat mereka seperti itu.Malah aku sanggup di pukul jika mereka ingin membalas perbuatan aku.. namun ternyata mereka memang sahabat yang baik.Mereka bersetuju untuk mempelajari ilmu makrifatullah dan kami pun berguru dengan abang Ngahku.

7 tahun kami belajar ilmu agama ini,tiba-tiba ribut melanda tali persahabatan kami. Aku terpisah hanya kerana tidak sehaluan didalam pendapat mengenai makrifatullah.Aku kembali hanyut seorang diri dan aku terus dengan peganganku.dalam 7 tahun terbuang tanpa sahabat ilmu, aku mempelajari banyak perkara berkenaan makrifatullah.dan tahun ketujuh ketika aku terbuang didalam perjalanan ini, Allah menautkan kembali persahabatan yang berharga sehingga kini.Kami akhirnya satu pendapat dalam muzakarah mahupun muqabalah ilmu.

Rahmat sahaja yang meninggalkan perjalanan ini dan digantikan dengan sahabat baru iaitu Zizan.Antara Dollah,Rosli dan Zizan, aku nampak banyak kelebihan ilmu pada Rosli.Dia lebih tekun beribadah berbanding yang lain.Dan dia mudah menyoal apa yang tidak dia fahami malah mudah menangkap segala ilmu yang disampaikan kepadanya.Alhamdulillah..
Dia lah harapan aku jika aku pergi mengadap Allah kelak.Dia lah tempat aku serahkan anakku nanti untuk mempelajari ilmu makrifatullah.. kerana dia sudah capai ketahap yang boleh dibanggakan dalam sudut ilmu makrifatullah.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran