Khamis, 24 Julai 2008

Insaflah wahai umat

Mengapa tangan ini terlalu sukar untuk menghentikan tariannya.Tarian yang aku tak tahu versinya.. tarian yang aku tidak tahu namanya.. dan yang aku tahu hanyalah tarian yang menimbulkan abjad-abjad penglipurlara di permukaan skrin komputer.Atau mungkin saja aku boleh namakan tarian ini sebagai tarian abjad.Kerana didalam tarian abjad ini timbul informasi-informasi yang boleh meralitkan si pembaca atau yang juga boleh membosankan si pembaca atau mungkin menidurkan sipembaca.



Dunia ini sudah sampai kepenghujungnya... dan di penghujung inilah seluruh kaum para Nabi akan muncul satu persatu.Adakah ini menghairankan kita semua??? sedangkan ia telah tertulis berkurun lamanya sejak tauhid itu diperkenalkan oleh para nabi dan Islam pula di perkenalkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. melalui kitabullah sama ada Injil,Taurat,Zabur dan AlQuran sebagai penutupnya.Perlu hairankah kita?? kerana sejak azali lagi kita telah diberitahu akan kisah di penghujung zaman.



Jadi hairankah kita jika ada manusia yang maha ganasnya, maha fitnahnya, maha rakusnya di penghujung zaman ini?? atau perlukah kita menjadi mereka bersama-sama bersekutu dengan si taghut??



Zaman ini adalah zaman 'final test'.Ujian terakhir untuk hamba-hamba Allah setelah Rasullullah memperlihatkan keindahan Islam selama 63 tahun semasa hidupnya.Rasullullah memperlihatkan keindahan peribadi kepada semua umatnya.Namun sayang!! betapa umatnya tidak langsung mengikuti keperibadian Rasullullah itu.



Kita melihat bagaimana rakusnya kuasa besar dunia memperlekehkan Islam namun Islam masih juga tidak bersatu.Dalam hal ini siapakah yang harus dipersalahkan??? adakah kuasa besar itu??

Inilah kelemahan diri orang Islam.. yang apabila Allah turunkan bala melalui kuasa-kuasa besar itu lalu kita terus menghina mereka.. berkata macam-macam terhadap mereka...

'Bush jahat... Israel celaka....' dan kita sebenarnya telah diheret sama dengan sikap mereka tanpa kita sedari.



Mengapa kita tidak berkata " Celaka Arab Saudi yang tidak mahu bekerja sama dengan Iran.. celaka Iraq yang suka bertelagah soal mahzab?.. sedangkan ini berlaku hanya di sebabkan umat Islam itu tidak bersatu... tidak bacakah kita pada penerangan AlQuran... Al Hadith???

memang terang-terang telah menyatakan zaman ini zaman terakhir... zaman ini zaman di mana segala dajal akan bangkit.... perlukah kita mempersalahkan mereka sedang itu telah di bangkitkan didalam kitab Allah.



Allah suruh hambanya yang beriman itu bersatu!!!!!! bersatu sebagai satu kelompok yang kuat dan tidak mudah dicercakan oleh bangsa-bangsa yang telah pun dilaknat Allah didalam AlQuranNya.. Ini tidak.. kita sendiri di heret sama mengikut jejak bangsa-bangsa itu yang penuh didalam kehinaan.



Berdoalah.. mohonlah kehadrat Allah agar mereka ini di ampunkan dan kembali bersama kita menguruskan perjalanan Islam.. bukan mendoakan kematian buat mereka...



kalaulah kita benci dengan mereka.. bermakna kita benci dengan Syaidina Umar yang telah menyembelih anak perempuannya ketika zaman jahiliah.Seharusnya Syaidina Umar itu di hukum dengan seadil-adilnya kerana telah membunuh anaknya dan tidak menyokong Rasullullah ketika itu.

Janganlah letakkan diri ini seperti mereka... jangan sesekali.

Dan lihat bagaimana Syaidina Umar yang dulunya ganas bertukar menjadi sahabat Rasullullah.Memperjuangkan Islam!!



Lihat bagaimana Rasulullah di baling najis dan batu selama 6 hari berturut-turut.. namun Rasullullah tidak pernah membenci si pembalingnya malah Rasullullah sendiri bermohon kehadrat Allah agar menghapuskan dosa si pembalingnya ketika bersolat di masjid setiap hari dan Allah makbulkan doa itu di hari yang ke 7.Ketika si pembaling sakit nak mampus.. Rasullullah datang menghulurkan bantuan seikhlas hati.. dan secara keramahnya.. si pembaling najis itu pulih dan akhirnya memeluk Islam.Betapa cantiknya keperibadian seperti ini.Dan inilah yang Rasullullah ajarkan kepada umatnya.



Kita kini dah terbalik sifatnya.. Rasullullah mengajar kita sifat pemaaf tapi kita bangga dengan sifat dendam kesumat.Ketawa apabila melihat orang yang jahat itu di seksa akibat perbuatannya.Ini bermakna kita sama sahaja ketika yang jahat itu menyeksa yang baik dengan ketawa yang sama tanpa perasaan kasihan.



Perjalanan Islam itu indah.. maka jangan coretkan keindahan itu dengan coretan yang tidak pernah didambakan oleh Rasul kita.Insaflah wahai umat!!.



seharusnya kita harus bersatu.. Islam itu harus bersatu.. namun sayang sekali kerana Islam sukar untuk bersatu.. sebab apa?? sebab takut kepada kuasa yang besar maka ia sama sahaja seperti syirik yang halus.kalaulah kita takut kehadrat Allah bermakna tiada lagi kuasa besar yang lain boleh mampu melawan kuasa Allah.Tetapi sayang kerana umat Islam kini lebih membicarakan ketakutan terhadap bangsa-bangsa yang dilaknati tanpa memikirkan jalan penyelesaian terhadap agama sendiri.



senjata umat Islam buat masa ini bukanlah Nuklear.. tetapi senjata umat Islam kini adalah Doa dan Tawakkal.Yakinlah dengan Doa kita semua yang mengharapkan kedamaian.

Tawakkallah...



Ujian terakhir ini memang amat menyakitkan kerana kita berhadapan bukan sahaja dari Umat Muhammad(kita lah tu) tetapi kita berhadapan dengan kaum Nabi Luth,Kaum Nabi Musa,Kaum Nabi Noh, kaum Nabi Isa... dan pelbagai kaum para Nabi sebelum Rasul pilihan kita iaitu Muhammad S.A.W.



Bagaimana kita nak menangani permasalahan ini??? bersua dengan kaum-kaum ini dan berdialog?? silap haribulan kita pula dijadikan bahan bagi mereka-mereka ini.

sekarang ini hanya tinggal satu harapan kita adalah Doa.. kerana Doa lah yang menjadi perantaraan kita dengan Allah.Dan azab ini akan terus berlaku sehingga Imam Mahadi di turunkan Allah.. seorang pemimpin yang bakal memimpin kita kejalan yang di rhedoiNya.Dan seterusnya Nabi Isa mengambil alih untuk membinasakan Dajal.

kisah ini telah tertulis berkurun lamanya... berkurun lamanya...



Bersabarlah... kerana sabar itu adalah ubat terbaik buat umat Muhammad.Dan berdoalah kerana doa itu adalah senjata yang lebih hebat dari senjata Nuklear.



Jangan biarkan kita berada didalam emosi yang boleh menjuruskan kita kepada baran dan dendam.Kalau marah kita kerana Allah.. ia diperbolehkan.tetapi kalau marah kita kerana dendam kesumat... lalu singkirkanlah.



satu peristiwa ketika Syaidina Ali berperang didalam satu peperangan.Dan Syaidina Ali berhadapan dengan seorang musuh.Apabila syaidina Ali hendak memenggal kepala musuhnya tiba-tiba Syaidina Ali di ludahi oleh musuhnya lalu Syaidina Ali tidak jadi memenggal kepala musuhnya lalu menimbulkan kehairanan kepada musuhnya.Lalu berkatalah musuhnya kepada Syaidinan Ali,



" Wahai Ali, mengapakah kau tidak membunuhku?" soal musuhnya.



Syaidina Ali menoleh kehadrat musuhnya sambil berkata,



"Bagaimanakah harus aku membunuhmu sedangkan ketika kau meludahi aku maka terselit perasaan geram dan dendamku padamu.. sedangkan pada awalnya aku mahu membunuhmu hanya kerana Allah... dan kerana Allah itu bertukar menjadi keranaku atas dasar marah.."



Lihatlah bagaimana keperibadian para sahabat ketika itu..



cukuplah kali ini jari jemariku menjalankan tugas yang tak seberapa ini.. semoga nukilan ku ini difahami dan mendapat sedikit ilmu buat pembaca.Andainya tulisan ini menyakitkan hati sesiapa yang membacanya.. aku mohon maaf sebanyak yang mungkin kerana mungkin pendapatku ini tidak sama dengan pendapat orang lain.. apa yang aku boleh katakan hanyalah.. nukilan ku ini lahir dari lubuk hati yang ikhlas kerana Allah jua.



wassalam buat hari ini.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran