Rabu, 9 Julai 2008

Adik

Ya.. aku mempunyai seorang adik perempuan.Dialah seorang sahaja adik kandungku.Dulu masa kecil-kecil kami sering bermain bersama-sama... main 'pondok-pondok'..(satu permainan orang perempuan) dimana aku akan jadi ayah,kadang2 jadi cikgu dan sebagainyalah hehehe.
Segala masalah aku, aku akan luahkan padanya, begitu juga dengan dirinya.. tapi masa tu aku masih kanak-kanak lagi.Apabila usia meningkat ke 7 tahun, aku sudah pandai bermain bolasepak dan permainan itulah menjadi kegemaran aku.Dalam keluarga, fizikal aku yang paling lemah sekali.Aku sering di panggil lembik.Untuk membuktikan aku tidak 'lembik' maka aku mula bergiat didalam permainan bolasepak ini.Pada peringkat awal aku hanya bermain sebagai 'defensive'.Tiap kali lepas bermain bola, pada malamnya aku pasti demam-demam. Mak lah yang 'jaram' kepala aku dengan air yang di masukkan daun-daun bunga raya.Bila air di curahkan dikepala aku, memang rasa terlalu sejuk. Walau bagaimana pun aku tetap nak main bola juga.

Mak selalu membebel akan kesihatan aku. "kau tu dah lah lembik.. nak main permainan yang lasak.." Mak selalu menegurku. Bukan mak sahaja malah aku sering menjadi bahan usikan kakak-kakakku yang lain. Aku tidak mudah patah semangat. Aku tetap main bola walaupun pada malam hari aku terbaring kerana demam.Sejak aku bermain bolasepak, aku jarang melayan karenah adikku yang sorang tu.

Apabila kami meningkat alam remaja, aku sering menyamar sebagai kekasih adikku.. malah dia pun begitu.Al maklumlah.. aku ramai kawan lelaki dan dia ramai kawan perempuan.Bila kami berlagak sebagai kekasih maka ia akan menutup ruang sesiapa yang nak pikat kami hahahaha.
Dulu.. masa kecil aku di anggap lembik oleh keluarga.. namun apabila aku dapat mewakili sekolah dalam bolasepak dan olahraga.. maka kritikan terhadap aku terus terpadam.

Oleh kerana aku seorang 'sport man' di sekolah maka aku sering menjadi bualan bagi pelajar perempuan(sekolah menengah).. masa tu tak ada email atau sms.Yang ada cuma surat yang akan disisipkan kedalam buku atau beg sekolah ku.aku tak pernah pun membalas surat-surat yang aku tak tahu pengirimnya.aku cuma menjadi pembaca setia sahaja.biarlah orang nak kata aku sombong.. kerana masa tu aku ada prinsip.Kalau nak, terus jumpa dengan ku dan berboraklah sepuas hati... kakakaka.. tapi selalunya aku berjalan dalam satu kumpulan.. maka sukarlah perempuan nak menghampiri aku kerana kawan-kawan aku semuanya 'brutal' belaka.

kalau aku dapat surat pun, aku tak akan beritahu pada kawan2 kerana sudah tentu aku akan jadi bahan ejekkan mereka.. perkataan yang paling aku tak suka dengar adalah 'mat jiwang'.
Tapi aku sering berkongsi dengan adikku.
Masa kami kecil-kecil dulu.. gadis ini memiliki rambut yang panjang menjejak tanah.Tiap kali waktu pagi ketika kami bersiap-siap nak pergi sekolah.. gadis ini akan menangis kerana betapa sukarnya untuk dia berdandan.Rambut tersebut akan di tocangkan lalu dililitkan di kepalanya.Kadang-kala akan di buat sanggul.Adikku atau gadis ini sering menjadi usikkan teman-teman di dalam van sekolah.Mak lah orang yang paling tabah menghadapi gadis ini.Sementara aku tidaklah cerewet sangat.Kami dibekalkan duit sebanyak 20sen sahaja.
kadang-kadang aku akan bawa bekal nasi berlaukan kicap dan telur.Sedap tuuuu!!!

Ketika di sekolah menengah.. bekal nasi jarang aku bawa lagi.Masa tu kami akan di beri RM1 untuk bekalan hehehe.

Tapi itu dulu.... masa aku dan adikku sama-sama menjadi kanak-kanak dan membesar sehingga menjadi seorang yang dewasa.Kini adikku sibuk melayan 3 orang puterinya bersama suaminya(sahabat aku).Sementara aku melayan seorang putera bersama isteri tersayang.

Walau bagaimana pun, aku juga mempunyai ramai adik-adik angkat.. kesemuanya wanita hehehe. Dan juga terpelajar. Ada yang lulusan UIA, MMU dan UKM. Semuanya kini berjawatan Eksekutif dan juga jawatan seorang guru.

Adik Ida..
Dia graduan UIA mengambil jurusan syariah.Aku mengenalinya didalam alam siber.(apa lagi.. chatting lah). Masa tu aku sering berkarya mengenai perjuangan agama didalam satu website yang di panggil sembang.com.. Kini website tu dah tiada lagi. Aku juga selalu berdialog pasal agama di sembangsufi.Dia tertarik dengan pendekatan ilmiah yang aku bawa kerana aku lebih menjurus kedalam bidang Makrifatullah. Dan ternyata ibubapanya juga seiring dengan perjalananku.Dia panggil aku sebagai abg long atau 'along' hehehe bukan 'along' yang beri pinjam duit tau!!!hehe.
Isteri aku juga baik dengannya malah boleh menerima dia sebagai adik.(isteri aku memang tak ada adik perempuan).Kini Ida sudah ada anak 2 dan bekerja sebagai guru di Johor Bahru.Gadis pahang ini mendirikan rumahtangga dengan seorang lelaki N.Sembilan.Antara ramai adik-adik angkat.. dialah yang paling rapat dengan aku dan isteri.

Adik Nisa..
still bujang lagi.. sering putus cinta.. mungkin belum jumpa orang yang berkenan di hati.
graduan UKM.Aku doakan adik-adik ku ini akan berbahagia didunia dan akhirat... insya'allah.

Dan.. aku juga ada 2 orang adik ipar iaitu adik-adik isteriku.Kedua-duanya adik lelaki.
Syam.. mempunyai seorang anak.Dia seorang adik yang 'ringan tangan'. suka membantu orang susah. Dialah harapan keluarga isteriku.
dan seorang lagi, adik Jan.. dia ni manja sikit.dan sering putus cinta.pernah bertunang tapi tak lekat. harap2 kali ni akan lekat terus hehehe.

itulah kisah serba sedikit mengenai adik-adikku.(dah tak ada idea dah huhuhu)

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran