Isnin, 21 Julai 2008

Sukan Syarikat

Sukan... Dulu semasa zaman persekolah aku terlibat dengan pelbagai jenis sukan seperti bolasepak,olahraga,badminton,sepaktakraw,hoki dan sukan yang menguji minda seperti Catur dan karom.Didalam semua jenis sukan ini, aku lebih menyerlah didalam permainan bolasepak.
Didalam permainan ini aku bermain di posisi sayap kanan atau kiri.Tugas aku begitu mudah, hanya membawa bola kesudut yang diperlukan dan membuat hantaran silang memasuki kotak penalti lawan.Di situ rakan-rakanku yang bertindak di posisi serangan akan cuba memberikan saingan kepada benteng lawan dan seterusnya menjaringkan gol kedalam gawang pihak lawan.
Walau bagaimana pun, agak sukar bagi aku yang mempunyai kemahiran kaki kanan bermain di posisi kiri kerana kaki kiriku kurang mahir berbanding kaki kanan.Ini menyebabkan aku terpaksa buat 'turning' sebelum membuat hantaran silang.

Untuk menjadi pemain bolasepak yang berjaya, kedua-dua kaki perlu mahir dengan gerakan dan teknik bermain bola namun aku hanya mahir dengan kaki kanan sahaja.Mungkin disebabkan aku pantas berlari maka aku dipilih sebagai pemain bolasepak.. atau mungkin daya fikirkan ketika didalam padang sepantas gerakanku menghantar bola sehingga aku terpilih mewakili sekolah pada zaman itu. Setelah sekian lama aku bermain di posisi sayap, aku di tukarkan ke posisi serangan ketika aku belajar di Politeknik Kuantan dan bekerja di syarikat di Seremban.Baru itulah aku menikmati bagaimana rasanya nikmat menjaringkan gol..

Permainan bolasepak zaman kini tidak sama dengan corak permainan zamanku dahulu.
Zaman kini bermain bolasepak ibarat mesin robot yang bergerak pantas.Kesenian bermain bolasepak sudah tidak kelihatan lagi.Skill-skill individu pun sudah tidak boleh menghiburkan kerana permainan lebih tertumpu kepada aspek-aspek teknikal sahaja.

Ahh!! kita lupakan sahaja kenangan lalu..

kini aku sudah tidak bermain bolasepak lagi.. sudah gantung 'boot bola'.Aku mula bergiat dengan permainan baru iaitu Bowling... tahun lepas aku mewakili syarikat di pelbagai kejohanan.. dan kini aku masih berpeluang mewakili syarikat seandainya aku dapat melepasi saringan terakhir jumaat depan.(harap2 bolehlah kot sebab keadaan semakin terdesak kerana prestasi aku agak menurun huhuu).

Seandainya aku layak.. maka aku akan berangkat ke Lumut Ipoh sebagai atlet ibupejabat.. insya'allah.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran