Selasa, 2 September 2008

Ujian pertama di 2 Rhamadan

Alhamdulillah.. hari ini adalah hari kedua rhamadan...
Rhamadan datang lagi, menggamit jiwa setiap insan agar lebih beribadat.

Hari ini adalah hari kedua rhamadan dan aku pula di uji illahi..
Setelah subuh mata masih melayu lantas bantal menjadi alas kepala lalu aku terlelap, sedangkan jadual kerja sudah berubah yang memaksa aku hadir seawal jam delapan pagi... ini bermakna aku harus percepatkan waktu ke opis seawal subuh untuk bertolak dari rumah... bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas.

Sampai di Kajang lebih kurang jam 7 pagi.. masih sempat untuk memecut motor setelah bertukar dengan kereta di kajang.Lantas dengan semangat pelumba legenda Mike Doohan lalu aku pun menyarungkan helmet dikepalaku.Apabila aku duduk sahaja di tempat duduk motor tersebut aku lihat tayar belakang sudah kempis.... uwarghhhh.
lantas aku ambil pam tayar lalu aku mengepam angin kedalam tiub tayar tersebut.

Sekali lagi aku menggalas semangat yang telah pudar.Aku pun membingitkan suasana pagi dengan kebisingan enjin motorsikal.. baru sahaja aku nak bergerak..
"Pak Ya... nak tumpang.hantarkan Nadia di stesen komuter yang berdekatan"
"la.. laluan pak ya tiada stesen komuter.."
Nadia anak saudaraku sudah menunjukkan wajah mencuka.
Untuk menghantarnya ke tempat kerja akan melambatkan perjalanan aku yang dah sedia pun lambat.Dan kebetulan perjalanan aku ke opis tidak melalui laluan dia ke tempat kerjanya.Walaupun pada hakikatnya aku boleh melencongkan sedikit laluan melalui ketempat kerjanya.
Oleh kerana wajahnya yang dah monyok lalu aku pun tumpangkannya sehingga ke tempat kerjanya maka aku pun terpaksa melambatkan lagi perjalananku ke opis hihii.
"jom lah.. tapi tayar motor ni akan pancit balik... so kenalah kita banyak berhenti untuk pam tayar." jelasku pada anak saudaraku, anak kepada abangku di kampung.

Lalu aku pun memecutkan motorsikalkan dengan kadar kelajuan rendah.Aku terpaksa merendahkan kelajuan kerana keseimbangan tayar tidak stabil kerana angin di tiub tayar belakang tidak akan bertahan lama.Sampai di Cheras aku singgah ke petronas untuk pam tayar. Alhamdulillah.. aku sampai jua di Menara TM berdekatan dengan pejabat anak saudaraku.Setelah itu aku terus pecutkan motor ke opis ku di Kelana Jaya.Sampai di opis jam dah pukul 8.40.. lewat lagi.. aku lihat tayar pun dah semakin mengempis.. tak apalah.. may be petang atau tengah hari nanti aku hantar ke bengkel.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran