Khamis, 18 September 2008

Badai Rumahtangga temanku

Adat berumahtangga, umpama bahtera di lautan samudera, adakala airnya tenang, adakala dilambung ombak.Sedangkan lidah lagi tergigit,ini pula suami isteri.Itulah asam garam hidup antara lelaki dan wanita yang terikat dengan satu ijabkabul bagi mengelakkan perzinaan.
Dan ijabkabul ini akan mengikut landasan-landasan yang telah ditentukan melalui syariah Islam.

Ermmm.. Rhamadan ini aku ditemukan dengan masalah-masalah rumahtangga yang dilalui oleh kawan-kawan mahupun sahabat-sahabat.

Bagaimana harus aku mulakan cerita ini... dan cerita ini bukanlah untuk meng'aib' kan sesiapa jua.Dan kita seharusnya menjadikan satu sempadan dan ikhtibar buat kita.

Aku mengenali teman ini ketika aku outstation ke JB berkaitan kerja ku.Teman ini adalah sahabat baik kepada anak saudaraku.Apabila aku outstation ke JB, maka aku akan menumpangi rumah teman ini.Ketika itu teman ini duduk bujang seramai 7 orang.Rumah sewa tersebut mempunyai 3 bilik.Aku lihat teman ini adalah seorang yang baik tingkah laku dan tidak mengabaikan perintah Allah.Darinya aku dapat tahu bahawa teman ini sering putus cinta.
lalu aku kenalkan dia dengan kenalan iseriku yang lulusan syariah islam.

Alhamdulillah mereka berdua mengakhiri percintaan mereka dengan satu ijabkabul berlandaskan hukum Islam.Kini mereka telah dikurniakan seorang anak perempuan.
Namun rumahtangga mereka sebenarnya sedang menanti belah.Bahtera yang didiami mereka sepanjang perjalanan menuju tuhan kini sedang dipukul ombak.Dan terpulanglah kepada pengemudi bagaimana mahu mengawal situasi bahtera tersebut.

Dan Rhamadan ini memang benar telah membawa aku ke satu dimensi alam rumahtangga.Ketika aku pulang ke kampung baru-baru ini, aku singgahlah kerumah mak teman aku untuk mengambil kuih raya bagi jualan di opis isteriku.Dari mulut mak teman aku inilah, aku dapat cerita mengenai permasalahan rumahtangga mereka.

Ia berpunca selepas kelahiran anak pertama mereka.Sebelum kelahiran, ombak yang dilalui mereka tidaklah terlalu ganas berbanding selepas kelahiran anak pertama mereka.
Dari cerita mak temanku, isterinya seolah-olah benci dengan mak mertua dan sering memukul teman aku malah mengugut teman aku untuk membunuh diri.
Kerja rumah tidak dapat dilakukan dengan sempurna.tiap kali teman aku pulang dari kerja, isterinya asyik meleter dan kadangkala menjerit,menangis bagaikan orang gila.Apa sahaja kehendak isterinya perlulah ditunaikan.

Teman ku hampir tidak tahan dengan situasi isterinya.Namun memandangkan hatinya telah diikat dengan kehadiran anak maka teman ku tidak mahu meruntuhkan rumahtangga yang telah dibina.Ada ketika temanku telah dibawa berjumpa seorang pengamal perubatan tradisional.(dia pergi tanpa bawa isterinya). Dan alangkah terkejutnya apabila pengamal perubatan tersebut membuat spekulasi bahawa isterinya sebelum bernikah telah jumpa seorang bomoh untuk menundukkan bakal suaminya iaitu temanku.
Temanku langsung tidak percaya spekulasi tersebut kerana isterinya adalah seorang ustazah.

Sejak mereka bernikah dan kini mempunyai seorang anak, perangai isterinya seringkali berubah-ubah dan kadangkala tidak bersolat walaupun temanku menyuruh isterinya bersolat.
Pernah temanku bertengkar ketika didalam perjalanan ke utara.Mereka berhentikan kereta di tepi lebuhraya.isterinya keluar dan menjerit-jerit sambil memukul suaminya tanpa punca.

Apabila mak temanku merayu padaku untuk membantu masalah mereka, aku memang rasa terkedu.Siapalah aku untuk membantu mereka? Namun rayuan dan cerita mak temanku itu telah membuatkan aku lemah kepala lutut, lemah segala sendi.. apakah ikhtiar bagiku selain bermohon kehadrat Allah sahaja.

Memandangkan teman ku kakinya bagaikan kena rantai maka mak temanku menyuruh aku membantu mereka.Baru-baru ini aku berjumpalah seorang ustaz.Aku bawakan gambar mereka berdua lalu aku unjuk kan kepada uztaz terbabit.Mengikut kata uztaz terbabit, uztazah ini memang ada sifat tidak jujur ketika mula-mula bernikah dulu.Uztaz tersebut telah menjampikan ke atas air mineral dan menyuruh suaminya mandi bagi pihak isterinya.
Sabtu ini,insya'allah aku balik dan serahkan kepada temanku..Tapi nak serah tanpa pengetahuan isterinya adalah sesuatu yang sukar.

Entahlah.. inilah namanya kehidupan.Kadangkala aku bernasib baik dapat seorang isteri yang baik walaupun kadangkala ada pertengkaran kecil namun ia adalah perkara biasa didalam alam rumahtangga.Semoga Allah membahagiakan temanku dan jauhkan mereka dari perpisahan.

Dalam rhamadan ini sahaja aku telah dapat 2 kes rumahtangga.Bagiku ujian mereka adalah ujianku jua.Aku akan membantu sedaya yang mampu atas izin Allah jua.

sekian buat masa ini.
wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran