Khamis, 11 September 2008

sekadarnya

Dikala matahari mula menyinari bumi di pagi hari.. Di kala azan subuh sudah lama berlalu..
Dikala manusia sudah berbasa-basi dengan hal dunianya.. Dikala si ibu asyik memperkemaskan anak-anaknya untuk mendapatkan pendidikan disekolah-sekolah.Dan Si Ayah hanya sempat meneguk air panas dan tergesa-gesa mencapai apa yang perlu untuk ke Pejabat atau kantor-kantor.Dan ketika itu juga para malaikat juga sibuk mencatat itu dan ini.Malaikat yang membawa rezeki juga sibuk mengira itu dan ini... dan memang di waktu pagi... semua makhluk Tuhan sentiasa sibuk dengan urusan masing-masing.


Betapa nikmatnya hidup didunia ini, kerana Allah telah berikan semuanya kepada kita.
'Tidak kah Aku jadikan langit dan bintang itu hanya untuk hamba-hamba ku berfikir.. betapa besarnya nikmat yang aku berikan kepadanya.. lalu apakah perlu ini semua harus di dustai oleh mereka?'

Kita seringkali alpa ketika mana gaji masuk kedalam akaun kita setiap bulan.
kita seringkali terlupa apabila Allah hadirkan anugerah dan keistimewaan kepada kita.
Kita seringkali berbohong dan menyatakan kita ini susah sedangkan kita mungkin lebih baik dari orang-orang yang papa kedana.

Hanya kerana sedikit kesusahan kita di pejabat atau di mana sahaja.. kita terus lupa akan segala-gala yang telah Allah hadirkan buat kita.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran