Selasa, 2 September 2008

Spirit Coin

1991 adalah tahun dimana aku masih mengaji lagi.Ketika itu aku didalam semester 2 di Polisas.Memang menyeronokkan berada di alam pembelajaran.Diwaktu itu rakan-rakan adalah keluargaku.Berada 2 tahun di bumi Pahang banyak cerita manis dari dukanya.

Aku duduk di Asrama blok D.. room mate ku adalah Mohd Rasul..(silembut).
Tak sangka juga aku boleh duduk satu bilik dengan si lembut.. takut silap haribulan aku pun dapat penyakit sama huhuhuhu.Tapi aku tak boleh nak cakap apa sebab itu adalah jiwa mereka.

Nama sahaja aku duduk di Blok D namun aku jarang ada didalam bilik kecuali waktu-waktu tertentu.Aku sering berjalan bertemu rakan-rakan yang lain di Blok G atau H..
So malam itu aku nak ke bilik Wan rakan sekelasku.

sampai sahaja di sana aku lihat wan,fidin sedang duduk menghadap satu kertas putih dan dilakarkan satu segi empat tepat dimana dikelilingnya terdapat abjad-abjad.Di tengah-tengahnya ada tertulis 'HOME'.
apa lagi aku pun join lah.. depa kata permainan tu di panggil sprit coin.kalau nak lebih bagus ia di mainkan didalam keadaan cahaya yang samar-samar(menggunakan cahaya lilin).
tapi hari tu kita pasang lampu kalimantang sahaja hahahahaha.
kami pun menghadap kertas tersebut.Wan mengeluarkan duit syiling 20sen lalu kami pun membaca mentera didalam bahasa inggeris..(dah lupa dah mentera tu)..
tiba-tiba cahaya lampu bilik jadi tak keruan.. sekejap gelap dan sekejap terang.. dan duit syiling mula berinteraksi dengan abjad-abjad di kertas tersebut. dalam masa yang sama, semua berada didalam keadaan panik...
Oleh kerana aku melihat semua didalam ketakutan serta cahaya lampu sekejap menyala dan sekejap tidak lantas aku melaungkan azan.... setelah azan dilaungkan maka lampu kembali berkeadaan normal.

hahaha.... itulah pengalaman aku didalam permainan spirit of coin ni... dan apabila aku mengingatkan perkara tersebut.. memang tidak akan aku buat lagi perkara sebodoh itu..

Spirit of coin ni adalah permainan dimana kita memanggil roh yang berkeliaran di situ.permainan ini amat popular dizaman tahun 70an lagi.
jikalau mengikut permainan yg sebenar.. ia hanya memerlukan seramai 4 orang sahaja..(dah mencukupi). dan ia di mainkan di dalam cahaya lilin yang samar-samar.Memang menakutkan.
bayangkanlah.. didalam terang benderang cahaya lampu kalimantang pun.. kekuatan roh yang menghampiri cukup mengujakan.. kalau didalam kesamaran lagi haru huhuhuu.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ehheeheh.. ada masa saya akan sambung hikayat tu. ada cerita utk dikongsi bersama

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran