Selasa, 9 September 2008

Sifatullah (1)

"Siapakah TuhanMu..."
"Engkau Allah Tuhanku sekelian alam.."

Cahaya terang benderang, aku mula mempersiapkan segala peralatan untuk berangkat.. tiang layar telah berdiri tegak... aku naikkan layar bahtera.. berkibar-kibar layar di tiup angin.Aku menaikkan sauh bahtera.Didalam bahtera ini hanya aku seorang... dan bahtera ini diluarnya terukir kalimah-kalimah Allah.Tiang seri yang menampung layar juga diukir kalimah-kalimah Allah.Bekalan aku sepanjang pelayaran ini adalah puji-pujian kehadrat Allah.Makananku juga terbentuk dengan kaligrafi-kaligrafi kalimah Allah.
Aku melihat kampung halamanku dengan penuh sayu.Kalau ikutkan hati nurani ini, sudah tentu aku tidak mahu meninggalkan kota Arasy ini... Aku lihat kesemua ahli keluargaku yang besar dengan pandangan sayu.Ah!! dah sampai masanya aku belayar mencari rahsia Mu.Akulah yang telah terpilih dari berjuta-juta untuk memulakan pelayaran ini.Dan aku harus rhedo menghadapinya. Entah bagaimanakah dunia diluar sana sedangkan aku langsung tiada pengalaman mengemudikan bahtera ini.

"kau akan sampai kepada keluarga baru.Disana kau akan di ajar berbagai-bagai perkara mengenai rahsia-rahsia sifat ku "

aku mengelamun didalam perjalanan ini.. setelah 3 bulan aku didalam pelayaran.Kadangkala lautan samudera bagaikan di amuk sesuatu sehinggakan bahteraku dilambung-lambung oleh ombak. Aku naik mamai. Penglihatan ku berpinar-pinar namun aku tetap memuji yang Maha Kuasa.

"Subhanallah..Subhanallah...Subhanallah..."

Maha suci kau ya Allah....

sesekali aku mengimbas saat-saat aku dikampung halamanku.

"Ya mukminin... aku dengar kamu yang bakal dipilih untuk belayar.. tahniah!! tahniah!! Subhanallah..subhanallah.."sahabatku beria-ia menyampaikan berita itu kepadaku.Ditangannya terdapat tasbih bercahaya kehijau-hijauan.Bajunya adalah jubah putih yang bercahayakan warna biru.

"Masya'allah... benarkah ya Al Mukminin... benarkah???" aku mencengkam bahunya.Wajahku cemas dan pucat.

"benar ya mukminin.. pilihan Nya juga adalah benar ya mukminin.. mengapa wajah mu pucat lesi.. tidakkah kamu gembira mendengar berita ini???" sahabatku mula menampakkan keraguan terhadap diriku.

"Astagfirullahalazim.... A'uzubillahiminasyaitonirajim.... sesungguhnya aku bertaubat kepada Mu Ya Allah dan aku berlindung kepada Mu Ya Allah dari Syaitan yang direjam... "
aku menginsafi diri.

Berita aku terpilih telah menggemparkan kampung halamanku.. mereka semua mengucapkan tahniah didalam perasaan terharu.Aku melihat singgahsanaku buat kali penghabisan kerana aku tahu perjalanan yang akan aku tempuhi nanti cukup berliku.

Aku tersentak dari lamunanku... dipipiku mengalir airmata kesayuan dan kerinduan.
Didalam perjalanan ini aku tidak melihat sesuatu apa pun.. perjalanan bahtera semakin hari semakin gelap pandangan.Tiada awan dan tiada langit..yang aku tahu bahtera ini asyik dilambung ombak.Ombak semakin mengganas ketika perjalananku di dalam lingkungan 3 bulan.Dan kini perjalanan ku sudah memasuki bulan yang ke 9.
bahtera terus berlayar gagah.Aku tidak diterangi lagi cahaya sejak masuk bulan kedua perjalanan.Dan dari bulan 2 hingga ke 9 ini, aku didalam kegelapan.Dan dalam bulan ke 9 ini aku mula nampak satu terowong cahaya.Aku kembali bersemangat dan membetulkan haluan bahtera menuju cahaya tersebut.

Bahtera semakin hari semakin hampir ke pintu terowong.cahaya kian bersinar.cuma yang bezanya cahaya yang ku lihat ini tidak secantik cahaya di kampung halamanku.cahaya ini lebih memeritkan diriku bagaikan aku berada di longgokan bara api. Aku disambut dengan laungan azan.terasa kesayuan pada diriku ketika azan dilaungkan namun aku langsung tidak berkata-kata.Aku lihat sahaja satu tangan besar mengambil kakiku lalu kepalaku dijuntaikan kebawah.Tangan yang perkasa itu menepuk-nepuk punggungku.aku tersedak lalu menjerit protes...

aku lihat mereka tersenyum ketika aku menjerit kesakitan.aku cuba berkata kepada mereka namun suaraku seperti orang bisu lagaknya...

"kenapa dengan diriku ini???kenapa dengan fizikalku?''

Dan barulah aku sedar bahawa aku hanyalah seorang budak yang kecil.Dan tangan yang besar itu adalah bakal penjagaku.aku pelik mengapa Allah menukar fizikal aku yang dulunya besar kini menjadi kecil tanpa boleh bersuara mahupun menjalinkan komunikasi sesama mereka.Dan aku lihat ada seorang yang tidak aku kenali memberikan aku minum dari air tubuhnya.Dan aku pelik mengapa di tubuhnya ada satu benjolan yang besar yang di sua kan kedalam mulut kecilku.Aku hisap benjolan tersebut dan terdapat air yang mengingatkan aku ketika berada dikampung halamanku.Dan air ini pula terdapat didalam tubuh badan orang tua ini.Setahu aku, dikampung halamanku tiada orang berbentuk seperti ini.dan aku teringat kata-kata sahabatku..

"Ya Al Mukminin.. ketika kau sampai di dunia baru kau nanti... kau akan dijumpakan dengan satu keluarga baru.Dimana didalam keluarga itu terdapat 2 bentuk fizikal.satunya di gelar sebagai wanita dan satu lagi digelar sebagai lelaki.wanita dan lelaki itu asalnya satu jua.namun untuk membezakan zahir dan yang batin maka Allah pisahkan.Pada wanita itu terdapat Rahim Allah... dan pada Lelaki itu terdapat Rahman Allah... danketahuilah bahawa rahman dan rahim itu tidak terpisah jua.Ini sahaja yang dapat aku bekalkan kepada mu sebagai bekalan disana.Ingatlah.. janganlah kau lupakan tanggungjawab kau sebagai hamba Allah yang taat.Biarlah kau lebih taat ketika kau taat akan Allah ketika ini.Ingatlah!!"

Ya... orang yang ada benjolan itu sudah tentu wanita.. dan wanita ini terdapat rahim padanya..
aku mula berfikir sendiri.
Subhanallah!!! Maha suci kau Ya Allah... semoga aku sentiasa mengingati kau seperti mana aku di kampung halamanku.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran