Khamis, 25 September 2008

Rhamadan/syawal.

Dulu..............

Aku memberus longkang-longkang di tepi rumah bersama adikku rina...
Dengan berus hitam bersama sabun FAB.. aku dan Rina menyental daki-daki yang ada di longkang keliling rumah.Terasa letih lah juga.. memandangkan waktu masih pagi lagi,sedangkan kami nak menahan lapar dan dahaga hingga kepetang.Setelah diberus kami sembur dengan air yang dipasang dengan paip getah.Bila dah nampak berkilau simen tu.. barulah aku puas hati.
Setelah siap, kami pun rebahkan badan di depan kaca TV.. tangan dan badan dah menggigil sebab menahan lapar dan dahaga.. al maklumlah tenaga kami di regut ketika mencuci longkang atas arahan mak.
Esoknya kami mengecat rumah pula, dan seterusnya... hari yang berikut kami pasang langsir.
Pada malam hari kami berdua memasang pelita dikeliling rumah sambil bermain bunga api.
Seronok ketika zaman dulu.. zaman kanak-kanak.

Kadangkala aku ikut abah berterawikh di masjid berdekatan. Habis sahaja 8 rakaat, aku dan rakan-rakanku pun terus kebelakang mengambil kuih moreh hehehehe.
Pada malam raya lagi best.. aku akan membantu abangku memasak ketupat dengan dapur kayu.Selalunya memakan masa sehingga 4 jam untuk memasak ketupat.Mak sibuk membuat rendang untuk dijamu pada pagi raya.Masak lodeh sudah menjadi tradisi orang Johor dipagi raya.Tanpa masak lodeh maka tak sah lah hari raya kami hehehe.

Pagi raya kami akan menunaikan solat Aidulfitri bersama orang kampung.Selepas bersolat kami adik beradik akan berkumpul dan beratur untuk memohon kemaafan dengan ibubapa.Masa tulah drama tangis menangis akan berlaku.
Apabila aku lihat mak bersalam dengan abah sambil menangis.. aku pun ikut menangis sama.
Adik beradik kami memang terlalu ramai,di campur dengan anak-anak saudara.. maka aksi bersalam akan memakan masa hampir setengah jam.Selepas itu kami bermahaban bersama-sama.kadangkala Abg ipar akan mendendangkan bacaan berzanji dan kami pun sambut dengan perkataan 'Allah'.

Cukup meriah.


Zaman kini.

Oleh kerana aku sudah berumahtangga.. kemeriahan sudah hilang serinya.Mungkin aku cuma melihat isteriku memohon maaf denganku.Di rumah mertua pula, pada mulanya tiada aksi-aksi dipagi raya seperti mana tradisi orang Johor.Lagilah terasa dihati ini.Namun aku telah membawa tradisi Johor itu ke Kedah.Dan ia diterima baik.Sudah menjadi kebiasaan kami bila bersalam akan mencium tangan ibubapa.
Bila balik kekampung... yang paling meriah adalah anak-anak kita.Mungkin sudah sampai giliran mereka untuk merasainya.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran