Selasa, 26 Ogos 2008

Anugerah Illahi

Assalamualaikum para sahabat yg di Rhedoi Allah..

Hari ini, aku berbicara lagi dengan tulisan-tulisan menggamit jiwa.Walau pun pada hakikatnya tiada apa yang perlu diperbicarakan lagi kerana kekurangan idea-idea..

baiklah.. aku ingin membicarakan mengenai Anugerah Illahi...
Setiap hamba-hambaNya telah di anugerahkan berbagai-bagai kelebihan bagi mengimbangi kehidupan didunia ini.Tidak kiralah sama ada orang itu orang yg bukan siuman atau pun tidak siuman.. anugerah atau kelebihan tetap disediakan kepada hamba-hambanya.

aku lihat anak-anak saudaraku yang begitu ramai sehingga mencecah angka 50 orang.
sungguh ramai... aku suka melihat anak2 saudara yg jauh lebih muda dariku.. yang berusia 7 tahun kebawah.. kerana pada budak berusia sedemikian mempunyai satu kelebihan ketelusan yang amat tinggi.Mereka2 ini ada kejujuran yg tidak kita nampak secara lahiriah.

Untuk budak yg berusia 7 tahun adalah tahun persimpangan dan tahun hijrah buat mereka meninggalkan alam kesempurnaan sifat.
Allah jadikan seseorang manusia itu dengan kelebihan.. Lihatlah bagaimana kelebihan para Rasul semasa kecilnya... lihatlah kelebihan para wali masa kecilnya.. lihatlah kelebihan para anbia ketika kecilnya.. Subhanallah...

Didalam keluarga ku.. cucu abg ku.(abg Ngah) mempunyai kelebihan makrifat yang tinggi.
kelebihan ini memang sukar diramalkan.
Berbanding dengan anakku.. aku terpaksa pupuk dia dari kecil lagi bagi menguatkan kekuatan kerohaniannya.

dan hari ini aku dapat satu merasai kehadiran org2 yang punya kelebihan.. dan aku tak sangka dia adalah adik kepada sahabat sekerja ku.. adiknya berusia 12tahun..
memang sukar utk mencari orang yg berkelebihan seperti ini.. amat jarang..
memang ada.. kalau ada tak ramai seperti Adi Putra.

dalam family ku pun tak ramai yg memiliki aura seperti ini.. Subhanallah.. aku bersyukur kehadrat Allah kerana memberi aku kelebihan merasai aura seperti ini.. yg dah lama aku tak merasainya.. almaklumlah jarang sangat beribadat huhuhuhu.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pembetulan:
Adi Putra kan nama si kecil tu? :)

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran