Isnin, 15 September 2008

sifatullah(3)[episod akhir]

Maha suci kau Ya Allah, yang telah menjadikan langit dan bumi berjarak dan berbeda antaranya.Seperti sang langit itu adalah payung kesejahteraan buat bumi ini.Dan di antara langit dan bumi itu KAU sediakan awan-awan yang memutih dan kadangkala awan-awan itu menjadi kelabu dan gelap bagi menandakan bahawa kehidupan itu ada antara dua perkataan iaitu riang dan duka.Dan pada malam hari KAU gantungkan pelita bulan antara Langit dan Bumi.. KAU taburkan kerlipan-kerlipan bintang menghiasi dada-dada langit.
Di siang hari pula kau berikan kami cahaya dan silaunya matahari untuk menyinari bumi ini agar manusia lebih mengerti apa itu perjalanan kehidupan.
Ah!!Sesungguhnya KAU tidak pernah menghampakan hamba-hambaMu Ya Allah yang maha pengasih dan penyayang.

Dihamparan bumi ini pula KAU tumbuhkan pokok-pokok yang menghijau disamping bunga-bunga yang berwarna warni bagi menyatakan bahawa kehidupan yang KAU sediakan untuk manusia itu penuh dengan warna-warni.dan di padang luas KAU hamparkan rerumput yang menghijau.. dan disebalik hamparan kehijauan ini kau sediakan satu padang pasir yang amat luas bersama debu-debu yang bertaburan seolah-olah KAU ingin memberitahu kepada hamba-hambaMu bahawa suatu hari nanti akan KAU sediakan satu padang yang di panggil Masyar.

Memang amat hebat KAU ya Allah.. yang menjadikan banyak perkara bersama maksud-maksud yang tersirat lagi halus ilmiahnya.Dan sesungguhnya ketika usia yang menghampiri 40 tahun ini.. terasa kerdil sekali disisiMu.Dan aku tetap tidak dapat mengingati zaman peralihan itu.Cuma yang aku tahu sudah menanti kampung halaman ku yang telah aku tinggalkan dulu semata-mata mahu menunaikan misi yang amat besar ini.

Ah! kadangkala terasa tidak mampu menunaikan misi ini... dan KAU masih lagi berikan aku peluang untuk mengenali diriMu ya Allah.Dan didalam perjalanan ini aku sering merangkak dari berjalan, aku sering jatuh dari merangkak namun aku tahu bahawa didepan sana masih jauh menanti.

Ya Allah aku merindui Mu ya Allah... tiada ucapan yang terlalu tinggi dari ini selain ucapan kerinduanku pada Mu Ya Allah.Biarlah apa jua orang nak katakan padaku... biarlah orang pandang aku seperti kesesatan fikiran... biarlah... biarlah..
kerana yang tahu dosa aku.. dan yang tahu jujur aku hanyalah diriMu ya Allah.

setelah lama aku mengembara diduniamu ini sejak aku keluar dari terowong itu dan aku disajikan keluarga yang besar.. aku diberikan kasih sayang yang jitu.. aku dimarah ketika aku buat salah dan aku di puji ketika aku buat kebaikan...
Ah!! apalah ertinya hina dan puji itu ya Allah kerana bagiku ia sama sahaja.. tiada bezanya Ya Allah kerana bagiku puji yang layak hanyalah untuk Mu ya Allah.

Hamba-hamba yang dihina itu..KAU naikkan darjatnya kerana KAU maha mengasihani.
Selama aku di dunia ini, selama itu barulah aku sedar akan semua ini.. sedar bahawa semua ini hanya KAU nak menceritakan riwayat diri KAU yang cukup indah ya Allah.
Dan tinggallah aku hidup didalam kepura-puraan selama ini kerana aku rasa ini semua adalah diriku tetapi semua itu bukan diriku jua.. semua itu adalah diri kau jua Ya Allah kerana tanpa sifat rahsia kau itu maka aku bukanlah apa-apa jua.Hanya jasad yang berkubur tanpa melihat dan sebagainya.Akulah jasad yang hidup.. jasad yang hidup bergantung kepada sifat Mu Ya Allah.Disebalik jasad itu tersimpan satu rahsia yang amat besar sekali. Dan Rahsia itu terkandung roh yang diulit rahsia sejati.

Dan aku hampir menuju ke tepian pantai.. aku sudah terbayang akan bahtera itu sekali-sekala.Mungkinkah bahtera itu sedang menunggu untuk belayar pulang?Bahtera yang bertiangkan layar dan di ukir kalimah-kalimah Mu Ya Allah.
dan aku boleh tersenyum jika benar bahtera itu mahu membawaku pulang. Dan aku boleh membawa cerita-cerita dunia ini kesana kelak.Cuma aku akan tinggalkan saudara-saudara baru ku ini meneruskan perjuangannya.. dan disebalik ramai saudaraku ini terdapat yang aku panggil anak dan isteri.. yang bersama aku hidup dan senang didalam dunia ini.. yang banyak mengambil ruang untuk aku berfikir.Namun apakan daya kerana kerinduanku tiada siapalah yang dapat menghalang.Sesungguhnya tanggungjawabku terhadap mereka akan kupasti lunaskan sebelum bahtera itu mengangkat aku pulang ke kampung halamanku nanti.

Allha Hu Akhbar!! Subhanallah!! Alhamdulillah!!

dan terngiang-ngiang jika aku kembali nanti akan terhidanglah selawat-selawat selamat datang buatku nanti.. Thola'al badrulalaina........

Tamatlah sebuah pujangga,sebuah hikayat,sebuah dongengan permainan penceritaan.
Sifatullah hasil karya dari luahan hati yang tulus :
Hamba Allah yang didalam kerinduan.

Wassalam.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kerinduan yang satu itu hanya ada pada orang2 tertentu sahaja

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran