Selasa, 9 September 2008

sifatullah (2)

Aku dilayan bagaikan seorang raja.Aku dibelai,dipeluk dan dicium.Aku dilambung-lambung.
Betapa sukarnya menjadi seorang budak kecil.Di dalam keluarga baru ini, aku baru mengenal akan erti kelaparan dan dahaga.kalau dikampung halamanku, makananku adalah zikirullah dan minumanku adalah air susu yang mengalir dibatang sungai.Dan kadangkala aku langsung tidak minum kerana makanan zikirullah itu lebih lazat.

Namun kini duniaku sudah berlainan sama sekali.Aku dilayan umpama seorang Raja... sedangkan sebelum ini yang aku tahu, raja kami adalah Allah yang maha kuasa.Aku mula naik takut dengan layanan seumpama ini.sesekali aku naik lupa untuk berzikir.Aku mula naik alpa hanya kerana layanan-layanan dari mereka-mereka ini.

wanita itu aku panggil emak dan wanita-wanita yang lain aku panggil kakak.Orang lelaki tua itu aku panggil abah dan orang lelaki muda yang lain aku panggil abang.
Usiaku semakin meningkat.Aku sudah boleh berjalan dan berlari malah sedikit-sedikit aku sudah boleh berkomunikasi seperti mana aku dikampung halamanku.Cuma.. semakin usia aku meningkat semakin aku lupa janji-janjiku kepada Allah mahupun para sahabatku.
Apa sahaja aku minta akan ditunaikan sedangkan semasa di kampung halamanku, aku tidak pandai untuk meminta-minta. Ah!! aku sudah jauh dari pengertian berubah.

Aku diberikan pakaian,makan,minuman serta pelajaran.Bahtera yang aku naik dulu juga telah tiada dalam ingatan.Aku dikelilingi kemewahan.Apa sahaja yang aku tak dapat jika aku merengek tangis maka pasti akan dapat jua.Aku tidak seperti Mukminin yang dulu lagi.Namaku telah bertukar kepada HIDUP atau dalam arabic nya Yahya...

ketika usiaku 6 tahun aku di masukkan kedalam satu tadika.Disana aku belajar pengertian bersahabat.Jauh beza dengan persahabatan ketika dikampung halamanku.Persahabatan ketika aku dikampung halamanku lebih kepada menjiwai dan mentaati Allah. Tetapi kini persahabatan kami lebih kepada keindahan alam permainan dan kebendaan.
Banyak yang aku pelajari tentang hidup di dunia baru ini dan banyak yang aku sedar tidak ada didalam kampung halamanku.

Ketika aku berusia 12 tahun.. aku baru mengerti tentang perasaan menerima kematian.dan sepanjang perjalanan ini, pandanganku telah terhijab hampir 100% kehadrat Allah.
Dan selepas kematian seorang abang.. hijab tersebut seakan-akan dibuka kembali dan dari situlah aku sedikit demi sedikit mengimbangi antara dunia dan misi kampung halamanku.

Sebenarnya aku sudah lupa mengenai rupa kampung halamanku.telah lupa akan para sahabat ku ketika dikampung halamanku dulu.Aku cuba mengingatinya namun semuanya hampa belaka.
Aku terus berada di bumi bertuah ini sehinggalah kini.
Ketika aku berusia 21 tahun, aku mula mempelajari bagaimana nak menuju jalan pulang.Aku sebenar-benarnya tersesat didalam perjalanan ini.Mencari jalan pulang memang terlalu sukar.Yang aku tahu, aku datang melalui satu terowong dan terowong itu adalah dari rahim ibuku. Ini bermakna semua itu hanyalah satu simbolik tuhan buatku.
dan ia membuatkan aku lebih mengerti akan diri ini.

Pada mulanya terasa bahawa Tuhan itu zalim kerana melontarkan aku didalam zaman ini... didalam dunia yang penuh kecelaruan ini.Terasa diri ini tidak sepatutnya terpilih dari jutaan yang lain.Namun akhirnya aku semakin faham dan faham.
Itu pun setelah usia ku di penghujung.Dan didalam penghujung usia inilah aku semakin menghampiri jalan pulang.

Dan setelah hampir memahami simbolik tuhan ini.. lalu aku menadah tangan... meningkatkan lagi kesyukuran kepadanya... Alhamdulillah.... Alhamdulillah... Alhamdulillah..

Semua ini hanya untuk aku lebih mengenali Mu wahai Allah yang telah lama ku rindui.
Yang telah lama aku tinggalkan.. namun pada hakikatnya Allah itu sentiasa di sampingku tanpa aku sedari.

Subhanallah..!!!! Maha suci kau ya Allah!!!!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

teruskan

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran