Khamis, 25 September 2008

Luahan kesumat

Entahlah.. sukar untuk kita memahamkan seseorang didalam perbicaraan ilmu agama..
kerana ilmu agama itu sendiri bersifat kesenian yang amat tinggi untuk di fahami.

Jauh disudut hati ini.. sering tertanya... alangkah cukup bertuahnya aku kerana di anugerahkan ilmu sedemikian didalam perjalanan hidup ini.Walaupun betapa sukar macam mana pun.. aku terus melangkah kaki menuju kehadrat kekasihku..

Ah!! cinta.... cinta yang terlalu abadi.Sukar untuk diluahkan dengan kata-kata.
Aku akui... didalam beberapa tahun kebelakangan ini aku seolah-olah dihujani ilham-ilham yang datang tanpa disangka-sangka mengenai pemahaman terhadap ilmu ketuhanan ini.
kadangkala aku seolah-olah belum bersedia menghadapi gelombang ibarat gelombang tsunami ini..
Siapa kah aku???? hanyalah hamba sahaya sahaja... tanggungan yang ditanggung pun masih sukar diimbangkan.. inikan pulacuba memahamkan ilmu ini kepada sahabat2ku.

Bila aku memikirkan sahabat2ku.. terasa sebak didada... aku mengharapkan mereka memahaminya... namun apa yang dicakap.. lain pula yang difahami.. entahlah.

Rosli... antara sahabat yang aku rasa boleh pergi jauh dalam ilmu ini.. malah aku berani nyatakan bahawa dia boleh sampai keperingkat membimbing orang lain. tapi sekarang dia sendiri terikat dengan nikmat dunia.

Abdullah.. yang lebih lurus didalam perjalanannya.. bagaikan bermain dengan yoyo prestasinya.
kadang-kadang pemahamannya tinggi melangit.. kadang-kadang terlalu jauh untuk memahami.

Zizan... seorang sahabat yang terlalu lurus.. rendah hati... dan sering berada didalam kekeliruan.
sering tewas didalam perencanaan alam rumahtangganya.

3 orang sahabat inilah yang sering berada didalam hati ini.. aku amat menyayanginya..
kasih kepada mereka.
Namun sejauh manalah yang akan dapat aku bantu.. andai diri masing-masing tidak mahu berusaha sendiri.

Hidup kita ini tidak perlu bergantungan.. kalau pun bergantung hanya pada tali Allah jua.

wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran