Isnin, 15 September 2008

Tumpang masalah

Alhamdulillah.. setinggi-tinggi kesyukuran kehadrat Illahi kerana masih memberikan aku kesempatan untuk melihat,berfikir,berkata dan mendengar dan yang nyata aku masih lagi boleh bernafas di bumi bertuah ini.
Dan Alhamdulillah.. aku juga bersyukur kehadratmu ya Allah kerana masih sempat menunaikan taubat di atas dosa-dosa yang telah aku lakukan sama ada sengaja atau pun tidak.. sama ada dosa yang nampak atau yang tersembunyi.

Di sini aku teringin nak menceritakan tentang seorang sahabat aku... aku namakan dia disini sebagai ZR.Dia seorang sahabatku yang baik.aku berkenalan dengannya ketika kami sama-sama mengikuti Diploma Programming.Ketika aku mula mengenalinya.. aku lihat dia seperti seorang yang hilang keceriaan, pendiam dan murung.Tiada sekelumit senyuman di bibirnya.Selesai kuliah,dia terus balik tidur..
Dan ditakdirkan Allah dia bertemu aku yang mempunyai sifat berlawanan dengan dirinya.Aku seorang periang,kaki sukan,suka buat joke dan mudah dapat kawan tidak kira lelaki atau wanita.
Aku hampiri dia dengan wajah yang membunga.Aku mengubah persepsi dirinya yang masih duduk dibawah tempurung.Aku bawa satu dimensi baru pada dirinya.Lantaran itu, terbitlah sebuah senyuman dan keriangan di hatinya.Dia adalah anak sulung dan mempunyai ramai adik.

pada suatu hari..

"Ye... aku rasa lebih yakin pada diri aku setelah berkawan dengan kau.. apakah yang penting didalam kehidupan kita ni...?" soalnya kepada diri didalam bilik asrama.

"Ermm.. ZR.. aku bersyukur kerana kau dari seorang pendiam,kini dah totally berubah sikap.
ZR ketahuilah kau bahawa yang penting didalam kehidupan kita itu adalah kefahaman tentang solat kita.." aku merenungi wajah ZR yang berkulit hitam manis dan berambut sedikit kerinting.
Tubuh badannya tampak kesasaan berbanding aku yang kurus mulus.

"maksud kau sembahyang???apa kena mengena sembahyang itu dengan kehidupan?" zr membetulkan duduk silanya dan mengadap aku di atas tikar hamparan didalam bilik asrama berdua itu.

"Oklah ZR.. apa yang kau faham tentang solat? kau dikira rajin bersolat.. dan kenapa kau bersolat?" aku menyoal ZR untuk mengetahui sejauh manakah 'knowlegde' dia tentang bab solat.

"bagiku solat itu adalah tanggungjawab kita sebagai muslim.Dan ia telah diperintahkan Allah kepada kita.. dan itu juga yang disuruh Muhammad S.A.W." ZR memperjelaskan kepada aku.
aku tersenyum kambing.

"apa yang kau kata itu benar RZ.. tak salah barang seinci pun... tapi solat itu bukanlah sekadar tanggungjawab kita sebagai muslim sahaja.. kerana solat itu menyeluruh dan meliputi keseluruhan kehidupan kita... terlalu besar pengertian solat itu wahai sahabatku ZR.."
tanganku menggapai kotak rokok gudang garam.Aku buka kotak itu lalu aku ambil sebatang darinya.ZR hulurkan api kepada ku lalu aku bakar muncung rokok itu lalu aku sedut dalam-dalam.Fuhhh! terasa ringan kepala.
Aku merenungi wajah zr.ZR membalas dengan sebuah senyuman sambil mengharap aku menyambung kembali satu cerita baru buatnya.

Aku menyedut sekali asap rokok dan aku hembuskan kembali keruang udara bilik asrama lalu berkepul-kepullah asap rokok tersebut.Aku tarik nafas sedalam-dalamnya dan memandang ZR yang masih sabar didalam penantiannya.

"Mmmm tidak sempurna solat itu jika janji-janji kita didalam solat itu tidak sempurna wahai sahabat ku ZR... bermulanya solat itu adalah awalnya niat... dan bukti akan niat itu adalah perbuatan atau kelakuan kita ketika kita melakukan rukunnya.. dan sempurnanya niat itu adalah dari hasil perbuatan yang kita lakukan wahai sahabatku." aku perhatikan ZR dengan pandangan yang tajam.Aku amat berharap ia memahami bahasa yang aku lontarkan itu.

"aku kurang mengertilah..." ZR jujur didalam kekeliruan.

"baiklah.. setelah kita mengangkat takbir menyatakan kebesaran Allah lalu bermulalah riwayat persolatan itu.. dan bermulanya riwayat itu adalah dengan lafaz ikrar dan janji kita kepada Allah tentang 4 perkara didalam doa iftitah.Dan ternyata doa iftitah itu adalah antara syarat kita utk bersolat.kita berjanji atas 4 perkara bahawa solat,ibadah,hidup dan mati kita hanyalah untuk Allah yang maha kuasa.Makanya didalam solat kita itu,kita telah berjanji akan 4 perkara tersebut dan ternyata kesempurnaan solat itu juga merangkumi 4 perkara tersebut.. dan sudah tentu 4 perkara itu terdapat didalam kehidupan kita seharian.Dan inilah yang harus kita faham wahai sahabatku."
terasa lega dihati aku apabila sudah melepaskan kefahaman yang aku faham berkenaan solat kepada sahabatku.

Persahabatan kami menjadi akrab sehingga menimbulkan kecemburuan kepada isteri ZR.Terus terang aku nyatakan disini.. aku bersahabat dengan ZR bukan dapat apa-apa pun kecuali kerhedoaan kita kejalan Allah.

dan Allah itu maha menguji... lalu kami diuji masalah yang amat besar dan boleh memalingkan akidah.Aku dan ZR tidak sehaluan setelah 7 tahun bersahabat.Allah pisahkan kami selama 7 tahun juga seperti mana kami bersahabat selama 7 tahun.Dan pada tahun ketujuh, aku dipertemukan kembali dengan sahabat aku.Dan ketika itu dia didalam satu keributan untuk mengenal akan dirinya.Alhamdulillah, Allah masih sayangkan hubungan kami ini.Aku dengar masalahnya satu persatu sehingga aku menitiskan airmata bila mengenangkannya.

Kini Allah uji nya sekali lagi.ZR telah memohon berhenti kerja.Dia mendapat sedikit pampasan dari Syarikat lebih kurang RM70k.Dengan duit tersebut dia membuka cyber cafe di sebuah taman perumahan.Namun hasilnya tidaklah seberapa.Isteri ZR mula naik angin.Biasalah, sebagai seorang isteri yang dah biasa dengan kemewahan maka apabila Allah datangkan kesusahan maka isterinya seperti hilang kewajarannya.
ZR selalu mengadu masalahnya pada diriku.Aku sekadar simpati.Ada ketikanya masalah yang dia hadapi terlalu kronik.Kereta akan ditarik kerana bayaran bulanan tidak dapat dibayar.Maka aku bersama sahabat ku yang lain membantu menyelesaikan masalahnya.
Dan baru-baru ini dia ditakdirkan Allah mendapat kerja disebuah syarikat swasta.Gaji juga agak lumayan.Dia pun pergi kerja dengan semangat yang baru.Allah uji lagi.
Ternyata kemampuannya tidak menyamai kehendak syarikat.ZR benar-benar buntu dan mahu berhenti kerja.Aku sedaya upaya menasihatinya.Aku hubungi wifenya melalui emel agar berikan dia sedikit morale support.Dan ZR juga beritahu kepada aku bahawa dia benar-benar tidak mampu untuk meneruskan kerjanya.Apakah dayaku sebagai seorang sahabat???
Oleh kerana itu adalah kerelaan hatinya lalu aku terpaksa setuju dengan dirinya kali ini.Dia mengambil keputusan berhenti.Dan isterinya telah beri amaran, jika dia berhenti kerja kali ni, lebih baik dia berambus dari rumah.Ah!! betapa sedihnya diriku mengenangkan nasib sahabatku ini.Aku tak salahkan isterinya yang berada didalam situasi 'hyper tension'.Dan aku juga tidak salahkan sahabatku yang berada didalam kecelaruan hidup.Tapi percayalah bahawa masih ada cahaya buat mereka.Inilah ujian yang paling besar bagi dirinya menghadapi rhamadan ini.

Buat masa ini aku sarankan sahabatku keluar dari rumah dan jangan balik dalam masa seminggu.Aku amat sedih kerana kesusahan mereka menyebabkan isterinya tergamak berkata sedemikian.Namun aku percaya ujian dia itu akan menaikkan martabat dirinya pada satu hari nanti.

Bila aku melihat kesusahannya.. aku teramat bersyukur kerana memiliki isteriku yang masih boleh setia terhadap diriku walau susah sering melanda kami.yang penting mencapai kerhedoan dari Allah tidak kira kita susah atau senang.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

symptom perilaku sahabat tuan itu ada pada saya- hilang keceriaan hidup satu waktu dulu.Dan kini juga.Tapi mungkin tidak buat masa hadapan.

Tanpa Nama berkata...

Itulah kehidupan namanya.....ada susah dan senang , suka duka kehidupan mematangkan seseorang itu......sy

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran