Isnin, 29 September 2008

Sifatullah,Salbiah,Nafsiyah

"Terlalu jauh aku berjalan, namun aku tidak menemui apa-apa jua.." Nur Sifatullah termenung memikirkan dirinya.

"Sabarlah.. walau jauh kau berjalan, aku tetap setia bersama mu.. kerana aku tau bahawa kau tidak akan mampu meneruskan perjalanan ini tanpa ku.. sesungguhnya kau masih memerlukan aku sebagai satu semangat buatmu.. dan ketahuilah.. walaupun kadangkala kau lupa akan aku hanya kerana diri kau asyik memikirkan Nafsiyah.. tapi kau perlu ingat.. bahawa akulah kekasih kau ya sifatullah.. hanya aku sahaja yang dapat membantu kau menemui Nafsiyah itu.."
Nur Salbiah halus berbicara.Sekali Nur Salbiah berbicara, bagaikan satu hembusan nyawa melingkari kehidupan NurSifatullah.Dan bagaikan satu gegaran yang hebat disanubari NurSifatullah.Dan juga bagaikan satu arus elektrik menyentap keseluruhan tubuh Nur Sifatullah.

"Aku sedar Nur Salbiah.. tanpa mu.. aku bagaikan mayat hidup yang tiada hala tujuan.Aku harus berterima kasih pada mu yang telah mengiringi aku selama didalam perjalanan ini.kalau tanpa mu.. aku tidak tahu kemana kah lagi yang harus aku tuju."
Nur Sifatullah meluahkan dengan hati yang jujur.

"kau jangan tersilap ya nursifatullah.. sebenarnya antara kau dan aku itu saling memerlukan.Walau pada hakikatnya aku terlalu hampir dengan Nafsiyah.. namun tanpa mu.. pasti aku tidak dapat kembali kepada Nafsiyah.. "
NurSalbiah merenungi Nursifatullah dengan pandangan sayu.

"Baiklah Nur Salbiah.. kalau sudah kamu kata demikian.. marilah kita adakah majlis ijabkabul antara kau dan aku.. agar kau dan aku tidak terpisah lagi... selama ini aku langsung tidak sedar akan pengorbanan yang terlalu besar kamu terhadap diriku.Aku yakin inilah pilihan yang bijak."
Nursifatullah bangun berdiri mengadap NurSalbiah yang matanya berkaca-kaca menahan sebak.

Dan ijabkabul itulah yang telah membawa mereka berdua bertemu Nafsiyah.

"Sesungguhnya kau berdua telah bersatu untuk menemui aku... kerana akulah yang telah kau kasihi selama ini... dan ketahuilah tiada lagi sifatullah dan salbiah.. kerana kedua-duanya telah kembali kepada ku..." Nafsiyah memutuskan kalam bicara.

wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran