Isnin, 6 Oktober 2008

Syawal 2008

Aku tidak tahu apa yang harus ingin catatkan diruang ini..
Rhamadan telah pun berlalu... berlalu bersama kepalitan didalam diri yang tiada amal untuk dibuat bahan di kemudian hari..
Ermm.. malu... malu pada diri.. malu pada tuhan.. malu pada semua..
Syawal kali ini aku merayakan bersama anak isteri di Kedah.Oleh kerana keluarga sebelah isteri tidaklah ramai mana maka kami banyak menghabiskan beraya di rumah saudara dan kawan sebelah bapa mertuaku.

Aku sempat menziarahi sahabat lama wifeku di Sik Kedah. Sahabatnya mengidapi satu penyakit urat saraf yang membuatkan dirinya separuh lumpuh.Dan buat pertama kali aku menjejaki rumah sahabatnya.. bagaikan ada sesuatu yang tidak kena di kawasan rumahnya..
Memandangkan ia adalah perkara ghaib maka ini sukar untuk dimengertikan oleh mana-mana pihak pun.

Aku sempat berbisik kepada bapa mertua mengenai perasaan aku ketika itu.Dan secara kebetulan bapa mertuaku mengiakan apa jua butiran dari mulutku.
Mengikut kisah.. dulu kawasan kampung tersebut adalah satu tempat permainan silat dimana terdapat acara pemujaan.. aku tak tahu secara detail.. tapi secara batiniah.. pemujaan di situ mungkin berkaitan dengan amalan-amalan tertentu bagi menguatkan tubuh badan melalui pertolongan makhluk2 halus.Entahlah.. aku sukar untuk kupaskan hal ini secara mendalam kerana aku tidak alami apa-apa jua gangguan ketika itu.

Cuma aku kasihan melihat sahabat wife aku serta kakaknya.Dikawasan kampung tu, penyakit saraf bukan sahaja menyerang ahli keluarga sahabat wife ku malah ada juga penduduk kampung yang lain mendapati tempias yang sama.

walau bagaimana pun aku tak mahu mengulas lagi hal ini.. bagiku setiap orang akan diuji oleh Allah.. aku juga tidak akan dapat lari menerima ujian Allah.. yang penting aku harus rhedo didalam apa jua ujian yang Allah berikan padaku.

Syawal kali ini banyak mengajar aku didalam pengertian rhedo... memahami perjalanan sifatullah ini...

wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran