Khamis, 26 Jun 2008

Sekolah Menengah bab 2

Setelah berakhirnya kes aku dengan Mona, aku mula sedar betapa bezanya bersekolah campur ni.Kalau di sekolah rendah dulu, aku tidak berhadapan langsung dengan perempuan-perempuan seperti Mona ni kerana sekolah kami memang kesemuanya lelaki.
cuma ada satu peristiwa dimana aku disapa seorang perempuan ketika kami bermain-main dipadang 'rahsia' kami.budak perempuan tu naik basikal dimana rasa aku, budak tu baru balik dari sekolah agama.Tiba-tiba tangannya menggamit aku.Masa tu aku darjah 6.Cantik gak budaknya.Kawan-kawan aku yang lain pun memandang aku macam tak percaya.

"Mmm.. nama awak yaya kan?" budak perempuan tu bertanyakan namaku.Ini sesuatu yang pelik.Dimanalah pula budak ni tau nama aku?? Misteri ni..

"Macam mana awak tau nama saya?" soalku inginkan kepastian.

"Saya Mira.. saya nampak awak bermain badminton di sebelah rumah saya kat stadium tu." jelas Mira.
Aku pun cubalah ingatkan kejadian tersebut.Akhirnya baru aku teringat minggu lepas aku ada pergi rumah bapa mertua Abg Ndak(masa tu arwah abg ndak belum meninggal lagi).Aku bermain badminton bersama-sama anaksaudara Kak Ndak.Tapi aku tak pastilah ada orang perhatikan aku ketika itu.

"Oohh yer.. saya baru ingat.. tapi saya tak nampak awak pun??" aku berkata jujur..

"saya lihat awak di sebalik tingkap.. saya dapat nama awak dari saudara awak Rizal.bila saya nampak awak dipadang ni lantas saya pun ingin menjumpai awak atas dasar persahabatan."

berani budak perempuan itu nak kenal dengan aku???

Aku dah mula rasa menggelabah.rakan-rakan ku yang lain dah mula membunyikan bermacam-macam irama seolah-olah menyindir aku.

"tak apalah kalau macam tu.. saya nak 'join' rakan-rakan saya balik" kata ku.

"tak apa.. awak pergilah tapi malam ni saya talipon awak.. bolehkan? budak perempuan itu minta izin.

"awak tahu nombor talipon rumah saya??" aku sedikit terkejut.

budak itu tersenyum lalu beredar.Akulah jadi lelaki yang pemalu hahahaha.
Tapi waktu itu aku bukannya tahu apa-apa pun.Dan apabila aku masuk di tingkatan 1.. aku dipertemukan pula dengan Mona si 'singa betina'.
hahaha memang padan dengan muka aku.

Aku menceritakan disini tentang pertemuan dengan Mira kerana dialah orang perempuan pertama yang ingin mengenaliku.Tapi sayang, aku bukan budak lelaki romeo laaaaa...
aku tak berminat langsung nak menjalinkan hubungan yang dipanggil cinta ketika itu.Bukan sahaja Cinta tapi nak berkawan dengan perempuan pun aku tak mahu.Cuma yang ada pada diri ku adalah Mak,kakak dan adikku rina.Yang lain aku 'boh layan'. hahahaha.
Bila Mira talipon aku pada malam hari... aku kata dengan dia, aku tak kenal dia langsung.noktah.
itulah aku ketika dizaman kanak-kanakku.

Di Tingkatan 2, aku di turunkan kelas dari 1p2 kepada 2p3 hihihihii. biasalah,budak malas belajar.Di Tingkatan 2, persepsi aku terhadap perempuan dah mula berubah.Aku sudah pandai melayan karenah-karenah perempuan ni terutama yang bukan muhrim hihihii.

kerana apa?? kerana Allah sudah mula hadirkan perasaan kasih dan sayang.Allah dah hadirkan perasaan cinta. Oleh kerana aku terlibat didalam beberapa jenis sukan terutama bolasepak dan hoki sekolah, maka aku memang dikenali ramai.Dan ramailah juga perempuan yang 'admire' denganku. ada yang bagi surat dan macam-macam lagi.Tapi aku tetap dengan diri aku juga.
Di Tingkatan 3 peperiksaan SRP semakin hampir. Aku masih lagi dengan aktiviti sukan yang padat. Dan akhirnya keputusan aku hanya sekadar lulus sahaja.(still gred A cuma aggregatnya terlalu jauh hahahha).

Aku ambil keputusan untuk berhijrah ke Sekolah Menengah Vokasional.Walaupun keputusan aku di tentang hebat oleh Abah namun aku tetap berkeras nak berpindah sekolah.Aku ditawarkan ke Sekolah Menengah Vokasional Segamat(sekolah asrama).Perjalanan dari Muar ke Segamat lebih kurang satu jam.

Peringkat awal di Sekolah Menengah Vokasional, aku dah kena 'ragging' oleh cikgu-cikgu dan pelajar senior.hampeh.Pernah aku kena nyanyi lagu Negaraku dihadapan pelajar senior.Kena basuh baju dan kain pelajar 'senior'.Kena belikan rokok dan macam-macam lagi.
Aku memasuki bidang Elektronik.Didalam kelas kami cuma terdapat 6 orang pelajar perempuan sahaja.Yang lain semuanya lelaki.Di Sekolah Menengah Vokasional, aku terlibat dengan perbahasan sekolah, pertandingan syarahan, AJK agama sekolah dan juga aktiviti sukan seperti bolasepak,badminton dan hoki.Aku juga masuk pertandingan catur dan sepaktakraw.
Memang aku gila sukan.Nasib baik bola jaring itu sukan bagi perempuan, kalau tidak dengan bolajaring sekali aku main hihihihi.

Di sekolah vokasional ini ada seorang cikgu yang bernama Toh Leong. Dia mengajar pelajaran teori dan lukisan teknik.Dia memang garang.Pernah satu hari aku terlupa nak siapkan kerja sekolah yang diberikan kepada aku.

"Hah.. mana dia lukisan yang saya suruh buat tu?' katanya kepadaku.

"saya tertinggal kat asrama cikgu.." aku berbohong.

"Apa!!! awak balik itu asrama... dan ambil lukisan teknik tersebut." perintah cikgu Toh Leong.

"ba..baiklah cikgu." lemah aku berkata.Aku rasa Cikgu Toh Leong semacam tahu aku membohonginya.

Aku melangkah lesu balik ke asrama sekolah. sampai didalam dorm aku terus baring di atas katil.Kenapalah aku tak siapkan kerja sekolah tu.Didalam hati aku, aku dah tahu yang aku akan kena sebat dengan rotan.Untuk mengurangkan kesakitan aku, lalu aku lapikkan buku dan kain dibelakang punggung aku hahahahaha.(jangan ikut cara aku ni).
lantas dengan langkah berani aku pun membawa kertas lukisan yang masih tidak disiapkan lagi kepada Cikgu Toh Leong.Dia punyalah marah kerana aku membohonginya.Dia suruh aku pilih rotan yang bakal menjadikan aku mangsa.Aku memilih rotan yang telag berbelah-belah dihujungnya.Aku disuruh menungging lalu dia sebat punggung aku sebanyak 3 kali.Aku pun buatlah menjerit kesakitan hahahaha. Sebatan kali ke 3.. entah macam mana rotan tu terlepas ke peha aku.. Wow!!! kali ni memang aku betul-betul punya raung hahahaha.

"saya tak buat lagi cikgu.." aku berjanji dengan cikgu Toh Leong.

Memang aku akui bahawa akui seorang yang nakal.
satu lagi peristiwa adalah di bulan puasa.sesiapa yang tak berpuasa akan ditangkap cikgu dan dihukum oleh cikgu agama.Satu hari pada waktu siang.. perut aku kena gastrik.. tapi aku takut nak makan lalu aku beli roti senyap-senyap dan makan didalam 'loker' baju. hahahaha. rupa-rupanya bukan aku seorang.. hampir separuh dorm kami tak berpuasa.Na'uzubillah.
semuanya jadikan almari tempat ruang untuk makan ketika tidak berpuasa.
Di tingkatan 5 aku mula insaf sikit. Aku 'join' budak-budak tabligh.pergi kemasjid dan berdakwah.Aku bukan yang dulu lagi.Aku berseban dan berjubah hihihihi.. kalau berserban mesti ekornya panjang hahahahaha.

Aku mula mengenal akan dunia luar apabila aku mengikut abang-abang atau cikgu berdakwah.
Bila aku balik ke kampung(rumah di Muar).. kakak aku pun pelik melihat aku.Kerana aku berserban serta mata bercelak. fuyoooooo.Perubahan aku telah menjadi satu kepelikan kepada kakak-kakak aku.Aku mulalah suka membaca hadis-hadis nabi dan bersyarah kepada kakak-kakak ku hahahaha. siapalah lagi aku nak bersyarah selain adik dan kakakku?
Memang hidup ini banyak mengajar aku tentang diri aku yang sebenar.
kadangkala kita rasa seperti mengenal akan diri kita.. tetapi sebenarnya tidak.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran