Jumaat, 27 Jun 2008

Cinta

Aku tak tahu saat mana aku jatuh cinta buat pertama kalinya.

Aku masih ingat ketika darjah 6, ketika sedang aku bermain di taman permainan sementara menunggu waktu persekolahan bermula, aku terdengar satu suara yg memanggilku di tepi taman permainan.Milik suara itu adalah seorang pelajar wanita yg baru pulang dari pengajian agama.
Aku memang terkejut kerana dalam ramainya kami.. dia memanggilku sedangkan aku tidak mengenalinya. Namun bagi tidak menghampakannya lalu aku menghampirinya..

" macam mana awak tau nama saya.. dan adakah awak kenali saya?" itulah soalan pertama aku padanya.
"awak kan yang bermain badminton di rumah yang berdekatan stadium Muar tu kan?" tanya dia padaku.Aku hanya menganggukkan kepala sambil ligat mengingati hari semalam.
"sebenarnya saya nak kenal dengan awak, nanti saya mlm ni saya call awak.. saya dah dapat no telefon rumah awak..923966 kan?" balasnya lagi sambil tersemyum lalu pergi.

Dan itulah pertama kali aku di sapa wanita yg bukan mahramku dan wanita itu pula mahu mengenali aku dengan lebih dekat.Aku akui,wanita yg masih keanak anakan itu memiliki paras wajah yg cantik, namun aku belum rasa tertarik kerana d pemikiran aku hanyalah bermain dan bermain dengan rakan sepermainanku.

Persoalannya adakah itu di panggil cinta?

Setelah aku menginjak usia ke sekolah menengah, dan buat pertama kalinya sekolah itu bercampur dengan pelajar pelajar wanita, aku sukar untuk berkawan dengan kaum wanita.Namun sedikit demi sedikit naluriku berubah.Dan di saat didalam desk ku ada sepucuk surat yg di tabur bedak didalamnya.. dan ketika itu aku hanya ketawa dan hairan.

Wanita... satu makhluk yg di ciptakan Allah untuk Lelaki.
Wanita... asalnya adalah dari tulang putih yang bengkok..
Wanita... yang dulunya adalah berada didalam tubuh seorang lelaki yang bernama Adam.
Wanita... Ciptaan yg cukup indah dari Allah untuk Lelaki.

Dan pada tahun 1989,

Aku mula tertarik dengan seorang wanita yg bernama Wirda .. tapi adakah itu yang dikatakan cinta.Sedangkan permulaannya aku cuma mengkagumi kecantikkan yang dimilikinya.Dan bermulanya aku berkawan dengannya hanya atas satu bentuk wang taruhan.
adakah itu yang dikatakan cinta??? sukar sebenarnya mendifinasikan istilah cinta.. atau ia dipanggil 'cinta monyet'??

Memang benar dia adalah wanita pertama yg dapat mengusik naluri seorang lelakiku.

Perkenalan kami berlanjutan sehingga aku di Politeknik Kuantan.Dalam masa yg sama aku berkenalan juga dengan wanita2 lain seperti Sam,Erin dan Ekin..

sebab tu sukar aku nyatakan Cinta yg sebenar. Aku akui bahawa Wirda adalah cinta pertamaku..
Namun percintaan kami tidak kekal kerana Wirda telah di pinang lelaki pilihan ibunya.Dalam masa sama hubungan aku dengan wanita lain juga terputus di tengah jalan.

Aku merajuk membawa diri. dan aku dapat bekerja di sebuat syarikat Tekomunikasi.Alhamdulillah.
Allah hadirkan wanita2 ini semua hanya utk aku mengenali apa itu cinta sebenar.
Dan dari sudut hatiku berkata" Cinta yg sebenar adalah cinta illahi"

dan jodohku bukan dengan mereka semua tapi jodohku telah di tentukan Allah dengan isteriku kini,yg kecil molek.Di tambah isteriku ada kaitan persaudaraan yg telah terpisah lama.




Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran