Rabu, 25 Jun 2008

Merokok

Tabiat merokok bermula aku di darjah 6. Puncanya adalah ingin merasa. Tiap kali abah habis menghisap rokok '555', aku dalam senyap-senyap akan ambil putung rokok yang abah hisap tadi lalu mencuba hehehe.terasa dunia ana yang punya laaa.. dan terasa akulah lelaki dewasa hihihi. itulah pemikiran aku masa waktu kecil-kecil dulu.
masuk sahaja tingkatan 1 pada tahun 1984.. aku sudah mahir dengan teknik menghisap rokok bersama kawan-kawan sekolah.aku juga aktif didalam sukan terutama bolasepak,takraw dan badminton.Olahraga juga aku aktif.Didalam olahraga aku mengambil bahagian didalam acara 800meter dan 400meter selain larian jarak jauh seperti 1500meter dan merentas desa.
cerita bab rokok ni.. aku selalunya menghisap rokok diwaktu sekolah dah tamat.selalunya kami menghisap rokok di padang sekolah hehehe.Aku tidak pernah tertangkap oleh sesiapa pun sehinggalah aku berada di Tingkatan 5 di Sekolah Men.Vokasional Segamat dimana aku buat pertama kalinya ditangkap cikgu sekolah.Apa lagi, sudah tentulah tamparan adalah jawapan bagi tabiat aku itu.Aku ditampar oleh seorang warder asrama.aku masih ingat lagi kata-katanya padaku:
"Baru siang tadi,kelas 5EN di istiharkan sebagai kelas terbaik.tapi malam ini awak pula ditangkap menghisap rokok.kalau saya beri awak dadah sekarang, awak nak hisap tak??!!
awak kan AJK agama!!! awak tak malu ke pada rakan-rakan awak yang lain?"'Panggg''Panggg''Pang''' 3 kali aku ditampar cikgu sekolah.Sakit??!!!
tidak perlulah aku nyatakan kesakitan ditampar cikgu, tapi dengan tamparan itu tidak mengubah tabiat aku pun.Aku masih menjadi penghisap rokok yang tegar.
aku cuba berhenti menghisap rokok pada tahun 1993.. itu pun satu tahun jek.sebab apa???
sebab aku dihidapi penyakit ulser tekak. tiapkali aku menghisap rokok, pasti aku susah nak telan makanan lain mahupun minuman.Oleh kerana itu, aku pun berhenti menghisap rokok. cuma setahun.setelah tekak ku pulih kembali.. aku kembali kepada tabiat asalku.. cuma tidaklah terlalu tegar kerana bilangan batang rokok yang aku hisap sudah berkurangan.
Aku pernah hisap 2 kotak rokok Dunhill 20batang selama semalaman.Ketika itu aku 'study' malam dan sedang buat 'assingment' di Politeknik.Jadi dalam semalam jek aku dah habiskan 40batang rokok.Tapi itu dulu... kini aku dah semakin kurang menghisap rokok.. mungkin 'ulser tekak' mula menyerang kembali. dan mungkin juga harga rokok sudah mahal.

Nasihat aku pada kawan-kawan semua, janganlah melibatkan diri dengan rokok hehehe kelak jadi macam aku.. penagih rokok tegar hihihi.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran