Selasa, 24 Jun 2008

adik beradikku

yerrr.. aku memiliki adik beradik yang ramai... dan dengan keramaian adik beradik inilah membuatkan aku sering dibuli oleh abang dan kakakku... aku ingat lagi pada masa aku darjah 5..
masa tu aku nak ambil 'exam' penilaian. Aku akan di ajar oleh kakak-kakakku yang memang terkenal dengan garangnya.(ni mesti 100% darah bugis ni). Kak Njang selalunya akan umpan karipap di atas meja. Jika aku tak dapat jawab soalannya maka karipap tersebut akan menjadi bahan makanannya.Jika aku dapat menjawab soalannya maka dapatlah aku memakan karipap itu. Tetapi malangnya kerana aku selalu tak akan dapat jawab soalannya yang lebih 'sudu dari kuah'.
dan akhirnya mataku juga yang merah menahan tangis kerana melihat karipap habis dimakan oleh kakakku..

Kak Long.. aku jarang bermesra dengan kak long kerana pada masa tu dia tinggal di Johor Bahru.Dia bernikah dengan sepupu(abg long).Abg Long orang Singapura.Kak Long mempunyai 7 orang anak hasil perkahwinannya dengan abg long,dimana anaknya yang sulong hingga anaknya yang ke 4 lebih berusia dari aku.anaknya yang kelima seusia denganku.so aku jadi Pakcik yang muda.Jodoh Kak Long tak berpanjangan.Setelah berpisah di bernikah lagi dengan Abg Ramli yg berasal dari Melaka.Namun telah ditakdirkan bahawa jodohnya juga terputus ditengah jalan.Kini Kak Long tinggal di Muar bersama anaknya yang sulung.

Abg Ngah... abg Ngah bernikah dengan anak penghulu di Bukit Katil Melaka.Dia dikurniakan 3 orang anak. salah seorang anaknya bernama Helmy yang baik denganku hingga kini.kesemua anak2nya telah pun bernikah malah abg ngah punya cucu yg ramai.

Abg Uda pula seorang anggota polis yang bernikah dengan Kak Uda yang berasal dari Pulau Pinang.Anak mereka seramai 4 orang serta cucu.

Arwah Abg Ndak.. seorang usahawan perabot.Bernikah dengan orang kerajaan.Mempunyai anak seramai 3 orang.

Kak Uteh.. akak yang lambat nikah. kini telah menikah dengan duda anak 5 orang.Anak-anak tirinya semua dah besar belaka.

Kak Puzi.. akak yang bernikah dengan anggota polis dan mempunyai 3 orang anak.

Kak Chik.. antara kakak yang aku sayangi.banyak mengajar aku tentang nilai-nilai ilmu agama.
mempunyai 2 orang anak.

Abg Nur.. mempunyai 5 orang anak. abang yang garang denganku. pernah aku ditampar hanya kerana bermain bola didepan rumah.isterinya orang jawa.

Kak Njang.. seorang kakak yang tegas tapi baik sebenarnya.Bernikah dengan orang Kelantan.Mempunyai 3 orang anak.

Kak Lang.. antara akak yang banyak berkorban demi aku.seorang kakak yang sering memberikan kemanjaan kepadaku.kalau jumpa dia, pasti dia akan mencium kedua-dua pipiku.mempunyai 4 orang anak.suaminya orang Johor.

Abg Adam dan Kak Hawa pula dilahirkan kembar.
Abg Adam mempunyai 6 orang anak dan isterinyanya orang Selangor sementara kak hawa mempunyai 4 orang anak dan suaminya orang K.Pilah N.Sembilan.

Kak Hawa juga telah banyak mengajar aku erti kasih sayang.Dia juga antara kakak yang sering berkorban wang ringgit untukku jika aku kesempitan semasa di asrama.

Abg Zul mempunyai 3 orang isteri.seorang darinya telah diceraikan.kini ada 2 orang isteri.
anak dengan isteri pertama seramai 3 orang. isteri pertama orang N.Sembilan. Anak dengan isteri kedua hanya seorang.isteri kedua orang melaka. dan dengan isteri ke-3 mempunyai 3 anak tiri.

kak Nora.. seorang yang penyayang.sering membantu aku jika aku ada kesulitan.mempunyai 4 orang anak.Suaminya orang Selangor.

Aku... biarlah menjadi rahsia ketika ini.

Adik Rina.. adik yang paling aku sayang... (almaklumlah.. manalah ada adik lagi). Dia telah bernikah dengan teman baikku dan dikurniakan 3 orang anak.

inilah serba ringkas mengenai adik beradikku.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran