Rabu, 25 Jun 2008

Berkhatan

Hahaha.. inilah saat-saat manis menjadi seorang lelaki.Dulu orang selalu berkata.. kalau nak dewasa, maka kenalah bersunat dulu hihihihi.

Aku seorang yang penakut sebenarnya.Takut melihat darah.Takut dengan lipas.Takut dengan tikus.Takut jumpa doktor.

Ketika itu aku didalam darjah 6.cuti musim pertama pada bulan Jun.Aku disuruh berkhatan oleh Mak dan Abah. Usia 12 tahun baru berkhatan memang menjadi kebiasaan orang Muar.Kebanyakkannya lelaki mula berkhatan pada peringkat usia begini berbanding sekarang.
Zaman sekarang lelaki akan berkhatan didalam usia 4 tahun hingga 8tahun.Satu perkembangan yang cukup bagus sebenarnya.Dan teknik berkhatan waktu ini semuanya menggunakan teknologi terkini berbanding dulu.

"Yaya.. minggu depan kau kena sunat tau! bukannya sakit pun.. macam kena gigit semut jek.." adikku Rina mengusik naluri aku yang semakin parah ni.

"Pandailah kau.. bukannya kau yang kena..." bidas aku.

aku terus mencari Mak didapur.Bila sampai didapur aku melihat mak sedang sibuk menyiang ikan.Aku terus duduk disebelah mak sambil merengek manja.

"Mak.. ajaklah Amy sunat sama.. barulah yaya ada kawan.kalau tak yaya tak nak sunat." rengek aku.

Mak menjeling kepada aku sambil berkata " kan kau dah besar.. Amy tu baru darjah 2.. kecil lagi." jelas mak kepadaku.Namun aku tidak berputus asa lalu memujuk Helmy anak saudaraku.
Akhirnya pujukan aku berjaya jua. yahoooo.. aku dah ada kawan bersunat.

semasa sampai didepan klinik, aku melihat ramai budak lelaki dengan kain pelikatnya.Ada yang ketawa, ada yang muram, ada yang mata merah menahan tangis dan ada yang duduk termenung.Muka aku pun naik cuak.habislah aku kali ni.. jerit hatiku.
aku teringat kata-kata adikku.. "yaya.. nanti 'anu' kau jadi pendek"
bila teringat kata-kata adikku..hati aku dah jadi tak keruan. hahahahaha.

Aku melangkah masuk kedalam bilik rawatan. ada 5 orang lelaki. aku dah mula panik. kenapa boleh ramai sangat ni??? aku di suruh baring sambil menanggalkan kain sarung. Aku lihat salah seorang Doktor mengambil jarum suntikan bersama pisau. Hatiku dah meraung ketakutan.
"ok adik jangan takut.. baca bismillah.. mengucap 2 kalimah syahadah dan bacalah surak alikhlas."Aku pun mengikut sahaja perintah Doktor tersebut yang aku panggil Pak Ngah Rasul.
Apabila sahaja jarum suntikkan mengenai 'anu' aku... apalagi.. satu klinik tu dengar jeritan aku.. ahahahahahaha. satu kenangan yang tidak akan aku lupakan sampai bila-bila.

aku dan anak saudaraku berbaring dirumah bersebelahan katil. kakak ku sering mengusik kami berdua. yang tak 'best'nya bila kakak-kakakku memberi kami majalah URTV dimana didalam majalah tersebut terdapat perempuan seksi... hahahahaha..
seronok melihat perempuan seksi sehingga kami meraung kesakitan. aku dan anaksaudaraku masing-masing mencapai sabut kelapa terus mengetuk lutut.Majalah urtv terus kami campakkan kelantai. faham-faham jek lah bila dah tengok gambar-gambar seksi ketika itu. hahahaha.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran