Jumaat, 26 Jun 2009

Tak sedap hati

Malam tadi aku bermimpi yang kurang baik.... dan pagi ini aku dapat call dari Kak Lang.

Mak demam dah seminggu.Dan Mak sakit dada kanan.Itu mesti paru-paru. Penyakit yang dah lama mak hidap... tapi mak masih kuat berbanding usianya di lingkungan 83 tahun..

Mak... terlalu besar pengorbanannya kepada kami anak-anaknya.Membesarkan 16 orang anak bukanlah perkara mudah.16 anak bermakna ada 16 sifat yang berbeza-beza.

sekarang ni,nak jaga seorang anak pun terlalu sukar rasanya dalam keadaan dunia kini.Anak-anak tidak lagi seperti kita yang kecil dulu.. lebih patuh dan kurang berkata.


Aku dapat sms dari Abg Ngah.. aku memang tidak sedap hati lalu mengambil keputusan untuk balik segera ke kampung.Aku call kak chik dan isteriku call kak hawa.Mana lah tahu depa nak join aku balik bersama menziarahi mak yang uzur.


akhirkan kami balik bersama.Aku tidak sempat solat jumaat.. ketika itu aku didalam perjalanan menuju kekampung. aku tidak terus kekampung kerana mak ada di rumah kak long di bandar Muar.

Bila aku sampai di rumah kak long, aku lihat mak sedang duduk di sofa dan berada dalam kondisi yang tidak bermaya.
mak gembira melihat kami balik.Mungkin terubat juga rindunya pada anak-anak yang sudah lama tak jengah mak.

Aku memeluk dan menciumnya.
Sepanjang hari itu kami layan mak bagaikan raja.Anak-anak mak mengurut belakang mak dan sebagainya.Maka terhiburlah hati seorang ibu apabila melihat anak-anak cuba mengubatinya.

Aku baring sebelah mak, aku lihat pernafasan mak tidak teratur.. aku membaca apa yang patut untuk membantu pernafasan mak.. setakat ni alhamdulillah.Abg Ngah ada buatkan air untuk mak.

so far semua anak yang berilmu bergabung tenaga.aku bersyukur kehadrat Allah kerana aku mempunyai abang2 dan kakak2 yang sedikit sebanyak mempunyai basic ilmu akhirat.

aku sempat juga bermuzakarah dengan Abg Ngah dan sempat juga minta izin untuk membawa zikir.Alhamdulillah..
kalau ikut amalan memang tak larat nak bawa hahahaha... tapi aku ambil zikir yang padat dan berisi sahaja buat masa ni.. so far aku melakukannya seharian seperti mana zikir2 lain yang aku bawa selama ini.Alhamdulillah zikir tersebut mula sebati dengan diriku atas izin Allah jua.

sahabatku ZZ dan Rosli ada datang... apalagi kami bermuzakarah lah sampai jam 4 pagi bersama2 Abg Uda dan Wak Dol. lama tak bermuzakarah. Aku tak mahu ajak kerumah abg ngah, manalah tahu abg ngah sedang beramal dibulan rejab ni.. so tak mahu ganggu.

aku harap diriku malah diri keluargaku serta sahabat2 yang aku sayangi dapat diterima Allah seadanya.

wassalam.

1 ulasan:

~al faqir~ berkata...

Ku berdoa ke hadrat ilahi moga bonda yang tersayang cepat sembuh !namun ku lihat wajah bondamu sungguh berseri-seri dan bercahaya beruntunglah kamu memiliki bonda yang mendidik anak-anaknya ke jalan akhirat, itu semua kurniaan ilahi , bersyukurlah dengan nikmatNya.. Amin.

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran