Selasa, 9 Jun 2009

Sedih

Biasalah bagi manusia yang mesti ada perasaan sedih.
Sedih kerana ada ahli keluarga meninggalkan kita.
Sedih kerana kecewa didalam sesuatu perkara.
Sedih ditinggalkan kekasih.
dan bermacam-macam lagi version sedih bagi manusia.

Sedih dan manusia itu tidak boleh lari.

Mengapa begitu sukar kita memahami ilmu akhirat berbanding kita memahami ilmu dunia?
kadangkala, aku sedih melihat sahabat2 aku yang sealiran denganku, yang berjalan bersamaku didalam satu landasan, yang sama-sama bersusah payah memahami ilmu... yang sama-sama beramal di siang dan malam hari namun secara 'output'nya, mereka kosong tanpa memahami pengertian perjalanan ini... atau adakah ini dinamakan bahagian masing2?

"Ah! itu dah bahagian kau.. bukan bahagian aku.. nak buat macam mana?"
"Itu dah bahagian kau.. mungkin esok lusa bahagian aku pula.."

mudah sahaja manusia itu mengungkapkan kata-kata... sekadar mencari alasan.
sahabat2ku yang dibuai dunia!!!

ada sahabatku yang dah cukup bagus mengikut perkiraan ku yang lemah ini.. yang dah faham dan mengerti bezanya kaca dan permata namun terus lalai dibuai kehendak nafsu sendiri.

Ada yang faham apa itu ikhlas.. namun bila diuji, ikhlasnya hanyalah sekadar dibibir sahaja.
Sebagai seorang sahabat.. aku kalau boleh nak bersama-sama mereka seperti mana 7-12 tahun dulu.. yang mana kita sama-sama melalui pahit manis beramal berilmu.

dan aku sendiri tidak mahu mencari kesalahan mereka kerana aku sendiri masih lagi merangkak didalam ilmu.biarlah mereka dengan dunia mereka... biarlah mereka mengadaptasikan ilmu yang dipelajarinya.. mungkin itu cara terbaik buat mereka.

aku kini harus terus berserah kehadrat illahi.lagi ku dekat lagi ku rindu.

aku mendoakan mereka semua tidak lalai dengan dunia ciptaan sendiri.


Isteri
------

Isteri adalah seorang wanita yang dijadikan Allah untuk seorang lelaki dan di ijabkabulkan semata-mata kerana kehendak Allah untuk memperbanyakkan cerita sifat.
Seorang isteri haruslah taat dan setia kepada suaminya.tidak boleh meninggikan suara terhadap suaminya.Andaikata suaminya adalah orang yang mempunyai ilmu akhirat.. maka dekatilah dengan lemah lembut.. mintalah minuman ilmu tersebut.. agar ia menjadi lebih pasrah kehadrat Allah.

Isteri telah diangkat Allah ke darjat yang tinggi... telah diberi bonus oleh Allah ketika di akhirat nanti... dan isteri haruslah manafaatkan bonus itu di dunia ini.kalau tidak?!! maka sia-sialah.

Darjat Isteri disisi Allah itu tinggi berbanding lelaki kerana itu isteri lebih mudah memasuki mana-mana pintu syurga berbanding lelaki.Namun pada lelaki tersimpan satu rahsia yang lebih tinggi dari darjat seorang isteri.Dan rahsia ini adalah untuk mendidik isterinya agar tidak mudah di pesongkan dunia.

Tapi berapa ramaikah isteri yang mampu tunduk pada seorang suami.dan bertambah malang bagi isteri yang mendapat suami yang tidak ada didikan agama dan akhirnya sama-sama terhumban kelembah kesesatan.

itu aku tidak mahu persoalkan.. namun apa yang aku persoalkan betapa ramai juga isteri-isteri yang tidak menghormati suami sedangkan mereka tahu suaminya mempunyai didikan ilmu akhirat.Selalu berada didalam keegoan yang mereka tidak sedar.

lihatlah berita yang terpapar di akhbar2 tempatan.. betapa ramai wanita yang jauh dari landasan keimanan...

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran