Selasa, 9 Jun 2009

cerita-ceriti

Alhamdulillah kerana aku masih lagi bernafas di bumi ciptaan Allah ini. semalam aku pi Shah Alam buat kerja luar.Biasalah tu... Ahad baru-baru ni aku pi meraikan perkhawinan anak sahabatku Wak Nen di Syeksen 18 Shah Alam.Cukup meriah!! Dato Aziz pun ada.. malah Dato Malik datang sekali... tapi aku sama wife aku dok berborak dengan rakan2 bowling lah hihihik.



Dan syukur alhamdulillah kerana team kami di liga TM berjaya menewaskan 'The Giant Killer' team Dynamite dengan 10-6.

dan yang paling penting aku mula kembali berada di landasan yang betul.. masih didalam pemulihan prestasi.aku menang didalam pertarungan sengit menentang artis Aryani..(lelaki dah!)..



itulah serba sedikit rutin harian yg ku lalui..



Errmmm.. perlu bicara apakah lagi?



Mimpi???



asyik bicara mimpi jek.. kadang-kadang boring kerana mimpi hanyalah permainan illusi.. sebab ia bukanlah zahir pada pandangan mata kasar.seronok atau gembira hanyalah didalam mimpi sahaja... memang tak dinafikan bahawa mimpi juga akan memberi gambaran tahap diri kita didunia ini..



tapi bercerita tentang mimpi... mimpi aku baru-baru ini adalah dibawa kesebuah pintu besar yang berupa seperti kulit depan AlQuran. Pintu tersebut bercahaya keemasan di tulisan ayat2 AlQuran tersebut. Ia umpama pintu gerbang yang besar sedangkan aku kerdil berdiri didepan pintu itu. Pintu itu dibuka, untuk aku melaluinya.Didalam atau disebalik pintu tersebut bagaikan saujana mata memandang.. cantik.. tanpa tiang. aku mahu menuju ke singgahsana namun terasa sakit perut lalu aku menuju ke bilik air.. sampai sahaja dibilik air.. langsung tidak ada rasa sakit.. bagaikan ia berlalu sahaja.Didalam bilik air yang cukup besar bersama pancuran air.. tiada tandas langsung.Benarkah ia bilik air??? aku terpesona..



lantas aku tersedar dari mimpi.apakah maksudnya? cukuplah biar sahaja aku yang mengetahuinya,biarlah ia menjadi rahsia seperti mana lagu Dato' Siti Nurhaliza, penyanyi tersohor negara.

sahabatku pula bermimpi, dimana dalam mimpi tersebut aku,zz dan dia berada didalam sebuah bas yang dipandu oleh Wak Dol... didalam perjalanan tersebut,hujan lebat.. aku turun didalam hujan tersebut dan bas terus bergerak meninggalkan aku.Bas tiba disatu tempat seumpama luar negara.begitulah cerita mimpinya... dan biarlah mimpi ini menjadi rahsia antara aku dan sahabatku...

dan anaksaudaraku bermimpi naik lift didalam satu bangunan yang tingginya 20 tingkat.
dia naik lift bersamaku.. lift yang kami naiki agak sempurna.Di sebelah lift yang kami naiki ada satu lift usang yang dinaiki arwah Zikri.. pada mulanya lift tersebut berada di atas kami namun arwah zikri terjatuh ketingkat satu.Lift kami berhenti di tingkat 3 dan kami turun.. aku naik lagi satu lift dan mengajak anak saudaraku naik sekali.. namun dia tidak mahu ikut aku dulu..lalu aku naik sendiri.. sampai di tingkat(tak ketahui tingkat berapa) aku turun.. anak saudaraku yang berada di tingkat bawah menjerit padaku.. "pak ya kenapa tak naik lagi?"
aku pun berkata " nanti dulu, pak ya nak bersiar kat sini dulu, penat.. nanti pak ya naik.." jeritku dari atas.

semasa dalam lift bersama anak saudaraku.. dia berkata "Pak ya, kesian Abg Zikri, pak ya tolonglah dia..."
"Itulah... tadi orang ajak naik lift ni, dia nak naik lift kayu tu buat apa? dah tahu lift tu usang.." jawabku.
"tolonglah pakya.."
"Ermm.. nanti pak ya cuba tolong.. " balasku. tapi apabila melihat dia berada dibawah terasa gerun pula sebab tinggi.. lalu aku berkata " seriau lah.. nanti nak tolong dia punya pasal, pakya pula jatuh kebawah.."balasku selamba.

maka tinggallah zikri berada di tingkat satu. dan anaksaudaraku tersedar dari mimpi.

itulah cerita ceriti kali.. sekadar cerita mimpi sahaja huhuhu.. cerita dongeng aku kali ni.





Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran