Jumaat, 12 Jun 2009

faham tapi tak faham

Alhamdulillah, tanganku masih boleh menari dipapan kekunci ini dan seterusnya memaparkan tulisan-tulisan di skrin komputer.
Baru sahaja selesai solat Jumaat. Masjid tidak seperti biasa(penuh) kerana ramai yang bercuti dikampung bersama- anak-anak.

Sahabat?! apalah ada ertinya sahabat jika tidak saling bantu membantu dan hormat menghormati?

rasanya sudah semakin aku akan membawa diri agaknya.. bosan?! Uh.. tidak sekali kerana apa yang tertulis itu pasti ada yang tersirat.
Aku gembira berkeadaan seperti ini yang lebih kepada diriku sendiri didalam perjalanan ini.. walau sesekali aku menoleh kebelakang melihat apa itu pengertian persahabatan.

aku pulang dari masjid dan terpandang sahabatku ZZ didalam kereta sedang berborak dengan kawannya.aku hon kepadanya. selepas meletakkan kenderaan ku... aku cuba pergi kearah keretanya.. namun keretanya telah meluncur keluar dari perkarangan pejabat.
Mungkin dia tergesa-gesa... namun apalah ertinya persahabatan itu jika datang hanya untuk melepaskan diri dari cengkaman..

aku try scan... menyelusuri secara batin... dia tidak seperti itu... dia faham tapi sebenarnya buat tak faham apa dia itu ilmu yang di ajar Rasul kepada umatnya.

aku benar-benar sedih melihat ia berlaku pada sahabatku.
tapi biarlah.. kerana dia punya urusan yang lebih penting dari nilai persahabatan.

semua tidak faham nilai ilmu itu lebih tinggi dari nilai keduniaan.Baik R, D atau ZZ.. mereka semua sangka apa yang mereka dapat itu sudah mereka kuasai dan mereka sangka apa yang mereka lalui itu didalam penyerahan yang sejati.Namun mereka menipu diri sendiri.
Mungkin sudah sampai masanya aku memantau mereka.. dan mungkin sudah sampai masanya aku bawa diri ini dengan sendiri sepertimana apa yang dimimpikan mereka.

lagi pun segala rahsia telah terbuka. tapi tidaklah sampai terbuka sepenuhnya.Disinilah mereka keliru.

sejauh mana pun kita berlari.. kita tetap masih disini. berlarilah selaju mana pun, namun ia tidaklah bergerak kemana-mana jika apa yang dipelajari itu umpama ambil dan tinggal didalam poket masing-masing.

wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran