Rabu, 10 Jun 2009

13

Alhamdulillah, aku masih disini lagi... berada dibawah langit nan biru dan berpijak dibumi nan hijau. Antara langit dan bumi itu terapungnya awan nan putih.Dan di malam hari pula adanya cahaya sang rembulan bersama deretan bintang berkilauan di angkasa langit.Siangnya pula ada sang mentari yang memancarkan cahaya menyuluhi bumi dari kegelapan malam.
dan begitulah rutin pusingannya.

Di bumi pula terdapat aku bersama ramai lagi khalifah-khalifah yang di muliakan Allah.Dan di antara khalifah-khalifah itu terdapat makhluk-makhluk ciptaan Allah sama ada nyata mahu pun yang ghaib.Dan apa jua kehidupan di dunia ini saling memerlukan.

Dan nikmat manakah yang aku perlu dustakan lagi pada Mu Ya Allah???

hari ini aku terdetik untuk membicarakan tentang rukun 13.
apa itu rukun 13? rukun 13 adalah aturan didalam solat.
Mengapakah 13?

rukun 13 ini adalah pengenalan terhadap diri manusia.Rahsia manusia itu terletak pada rukun 13 yang dilakukannya 5 kali sehari semalam.dan dalam 5 kali sehari semalam manusia itu lupa akan rukun 13 sehingga melakukannya tanpa pengertian.
lupa didalan kita sendiri sedang melakukannya... bermakna penghayatan itu tidak padat.

seperti mana aku minum air tapi aku tak tahu yang aku sedang minum air sedangkan gelas ditangan, air di teguk.

inilah satu fenomena. ada 2 maksud disini.

1. aku sedang melakukan 13 rukun tapi aku tidak tahu apa itu 13 rukun.
2.aku sedang melakukan 13 rukun dan aku memahaminya dan aku menikmati tanpa 13 rukun.

fikir-fikirkanlah..

cukuplah sekadar ini sahaja.
wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran