Selasa, 16 Jun 2009

Permata yang tidak bersinar

Betapa gembiranya hatiku apabila melihat sahabat2ku mendapat permata yang cukup bersinar. Permata itu cukup indah dan bercahaya. Tapi amatlah sedihnya hatiku apabila setelah sekian lama mereka mendapat permata tersebut, ternyata mereka tidak menggilapnya.
Masing2 sanggup letakkan permata tersebut di tepi semata-mata dunia menayangkan kenikmatan sementara.Itukah yang mereka kejar selama ini? sedangkan mereka telah bertungkus lumus untuk dapatkan sang permata tiba-tiba mereka tidak hargainya langsung hanya kerana Allah berikan nikmat dunia yang sementara ini?

dimanakah keikhlasan mereka untuk Allah?

terlalu jauh mereka berlari rupanya sedangkan apa yang dicari terlalu dekat dengannya.

Alhamdulillah.. sahabatku yang sorang itu semakin terbuka hijabullahnya.. sahabat yang jarang aku berbicara.. yang jarang aku pantau.. dan sahabat itu didalam jarang berbicara tetap sudi berjumpa denganku untuk membicarakan ilmu.Alhamdulillah kerana sahabat itu mempunyai abang-abang yang sering memberikannya ilmu dan bimbingan.
sahabat itu tidak segan mahu minta aku menegurnya... dan aku tidak malu untuk ditegur olehnya.

Mengapa sahabat yang telah lama dengan aku.. telah melalui saat2 manis dan duka dalam ilmu.. masih tidak ada keyakinan pada mu Ya Allah. tidak faham pengertian sifatullah..
tidak faham tentang pecahan2 sifatullah.tidak faham apa itu peradaban Rasullullah.
tidak faham kiasan ilmu didalam sifatullah.
semakin hari semakin halus perjalanan hidupku ini.

walau bagaimana pun aku tetap berdoa untuk mereka agar aku dan mereka dapat kembali kehadrat Allah yang esa.

jauh lagi perjalanan ini.... jauh didepan sana.. perlukah aku menoleh kebelakang untuk menggapai tangan mereka dan mengheret bersama2ku? sedangkan aku pun masih merangkak disini.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran