Selasa, 9 Jun 2009

Tabsub

Semua orang tak kira tua atau muda wajib menuntut ilmu.Baik ilmu itu perihal dunia mahupun perihal akhirat.tuntut memang kono tuntut.kalau ilmu itu sekadar ilmu alif ba ta... atau A,B,C.. memang dah diwajibkan pada kita sojak berusia 3 tahun lagi.. malah sudah ada pun yang boleh membaca sejak usia sebegitu.

Ilmu itu luas dan terlalu banyak cabangnya seumpama pokok yang mempunyai dahan dan ranting serta daun bunga dan buah itulah cambahan ilmu yang membawa hasil kepada manusia.
Namun berapa ramaikah manusia yang berilmu itu menikmati hasilnya dan akhirnya layu dipertengahan jalan.cukup ramai.

Ilmu dunia adalah satu peradaban ilmu yang kita nikmati didunia yang zahir ini.Jika kita belajar dan mengikut nas-nas serta landasan yang betul maka kita adalah orang yang bertuah.

namun apa yang aku nak ceritakan disini tentang ilmu ketuhanan.Ilmu ketuhanan bukanlah bermakna kita bertekad nak menjadi tuhan... Na'uzubillah.
Ilmu ketuhanan yang dimaksudkan disini adalah ilmu tauhid.. ilmu mengenal akan diri.
Ilmu yang membawa kita mengenal akan zat kecil... ilmu yang memberi kita pengertian akan sifat-sifat besar Allah.

Syaidina Ali adalah seorang Khalifah yang pertama menyebarkan pengertian ilmu tauhid ini.Bermulanya adalah di Baghdad atau Iraq dan Iran.Sejak berakhirnya zaman Khalifah.. ilmu ini disampaikan secara tersembunyi di kalangan penduduk kota baghdad dan kawasan berdekatan. Ia tersembunyi agar ilmu ini terpelihara dan tidak dipergunakan sewenang-wenangnya dan di kuatiri penyalahgunaan ilmu. Dan takut orang yang belajar itu tersilap faham. Sebab itulah di zaman Rasulullah, hanya segelintir sahabat sahaja yang belajar ilmu ini dari Rasulullah. dan selebihnya menjalankan kewajipan syariat.

Dan apabila ilmu ini mula tersebar maka muncullah manusia yang di gelar para wali.
Wali-wali ini amat terkenal seperti Ahmad Bustamam, Al Junaid, Rabiatul adawiah(wali wanita yang pertama), Hassan Al Basri sehinggalah tersebar ke kepulauan Indonesia dimana wali-walinya seperti Sunan Bonang, Sunan Giri dan beberapa lagi. Kalau di Malaysia terdapat wali yang kurang dikenali seperti Tok Kenali(kelantan), Habib Noh(Singapura), Tok Ku Paloh(trengganu), Tuan Tulis (K.Pilah) dan macam-macam lagi.

dan dari mereka pula turunlah berbagai-bagai nama tarekat seperti tarekat Nasyabandiah, tarekat Ahmadiah dan lain-lain yang mengikut salur galur masing-masing.
(mungkin maklumat saya ini kurang tepat.. namun secara lahiriahnya ada kebenarannya).
kalau nak maklumat tepat.. boleh pergi ke website tareqat2 tersebut dan boleh dapatkan maklumat dari pengamal tareqat tersebut.

bagiku.. semua ajaran tersebut benar selagi bertunjangkan AlQuran dan AlHadis dan yang paling penting adalah 2 kalimah syahadah. selagi seseorang itu bersaksikan Muhammad itu pesuruh Allah, dan mengaku bahawa tiada tuhan selain Allah maka ternyata kita semua didalam ajaran Islam.

Namun perlu di ingat, betapa hebat macam mana pun kita bersuluk, atau betapa hebat macam mana pun pengalaman tauhid.. kita tidaklah boleh taksub dengan guru-guru kita.
tugas seorang guru itu menyampaikan apa yang perlu bagi mereka kepada anak muridnya.. dan terpulang kepada anak muridnya menghayati dan memahaminya ilmu yang di ajari.
dan yang penting setiap ajaran itu tidak lari dari landasan AlQuran dan AlHadis.

Guru umpama lampu suluh... dia menyuluh laluan namun yang harus lalu itu adalah kita.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran