Khamis, 11 Jun 2009

tiada tajuk

Semalam aku dikejutkan dengan kehadiran sahabatku.Hj Ucop.
biasalah bila dah lama tak berjumpa maka byklah ceritanya.Masing-masing dengan pengalaman masing2.Sesungguhnya dia cukup beruntung kerana mempunyai 2 orang abang yang seiring jalan dengannya didalam ilmu tauhid ini.

dulu.. aku masih mentah didalam perjalanan ini.Dan aku sukar untuk membezakan ketinggian ilmu seseorang.Alhamdulillah kini, kefahaman semakin menghampiriku.
antara kedua-dua abangnya.. yang tinggal di Trengganu cukup tinggi ilmu tauhidnya berbanding yang di Putrajaya.Walaupun pada awalnya aku melihat sebaliknya antara mereka berdua.
sebab apa.. sebab abgnya yang di Putrajaya lebih kepada amalan penzahiran, dan amalan ini mudah jatuh dan bangun..(sukar untuk konsisten) walau pada mata kasar ia adalah konsisten.
Abgnya yang di Putrajaya mempunyai kelebihan pandangan tersembunyi dan kelebihan ilmu kalam. Dia boleh melihat disebalik kejadian sesuatu perkara. Mempunyai pengaruh didalam wajah serta adab perkerti. sesuatu yang jauh dari Hj Ucop dan abangnya yang di Trengganu.

Namun sesuatu yang kita nampak 'perfect' itu tidaklah 'perfect' sebenarnya.Setiap orang ada kelemahan... dan kelemahan itu sukar untuk kita lihat apabila ia terselindung dari keistimewaan diri. Dia mempunyai keyakinan yang tinggi didalam ilmu namun kadangkala ia bagaikan terapung.Berbanding dengan yang di Trengganu.Abg Zul lengkap pakej.zahir dan batin cukup.
lebih tukmaninah didalam ilmu.
Sukar utk mendifinasikan kedua-duanya.masing-masing mempunyai kelebihan.Namun yang paling terserlah tidak semestinya tinggi ilmunya.Abg Din ilmunya terserlah walau pada hakikatnya dia cuba menyembunyikannya.Abg Zul tidak terserlah tapi pada hakikatnya tinggi ilmunya.

sahabatku masih berada di awal pengajian walau pada hakikatnya sudah tamat pengajiannya.
maksudnya begini.. tiadalah tamat sesuatu pengajian jika ilmu yang dimiliki tiada berterusan.
walau bagaimana pun sahabatku ini sudah menghampiri ke tahap hijabullah.Alhamdulillah.
dan disinilah banyak ujian menantinya antara diantara tabir-tabir alam.semoga sahabatku selalu rujuk kepada yang pakar agar dia tidak tersesat didalam dunia buatan sendiri.

Di bangunan kerjaku ini juga ada beberapa orang yang mempunyai ilmu makrifatullah.
aku cukup bertuah walau pada hakikatnya aku tidak pernah berbicara ilmu dengan mereka.

cukuplah coretan buat masa ini.
wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran