Rabu, 10 Jun 2009

mari bercerita

Suasana pagi itu diseliputi kabus yang tebal.Sejuknya sampai ke tulang sum-sum.Bunyi nyanyian burung amat riang kedengaran.Cahaya sang suria yang mula naik menyusuri dedaun pokok-pokok yang berdiri gagah didalam kawasan pergunungan ini.

Di atas batu berhampiran air terjun,kelihatan seorang pemuda yang berpakaian baju tekua lengkap serta keris disampingnya.Pakaian ini selalunya di pakai oleh pahlawan-pahlawan melayu di zaman kesultanan Melayu Melaka.Di atas kepala pemuda itu dipakai setanjak songket berwarna merah.Rambut pemuda itu agak panjang kasar.Pemuda itu bertimpuh di atas batu hampar berhampiran air terjun sambil tangannya menadah langit seperti memohon doa dari yang maha kuasa.
deruan air terjun cukup menguja dan mendamaikan.bunyi tersebut diselangseli dengan nyanyian-nyanyian burung serta sang unggas di dalam hutan tersebut.

"Ya Allah yang maha kuasa, kaulah tempat aku berlindung.Hari ini cukup sepurnama aku mendambakan diri kedalam alam kerohanian.Alam yang tersembunyi rahsia yang tidak terungkap.Bangkitnya aku pada hari ini hanyalah sekadar untuk menjalankan kewajipan aku sebagai khalifah di muka bumi ini.Keris luk sembilan dari kepulauan sulawesi ini amat sukar dibendung.. dan hari ini, keris ini akan aku semadikan di pangkal pokok agar ia tidak lagi menghasilkan bencana kepada manusia.Keris ini juga aku akan semadikan bersama Kerambit Dang Sri Aisyah Sofea.. dan akhir doa, aku mohon restu dari mu ya Allah.. kau bahagiakan aku dan isteriku Dang Sri Aisyah Sofea.. disebabkannya lah aku dapat memeluk agama Islam.."

Hujan mula turun.

"Mas Daeng!.. kita harus keluar dari pergunungan ini... "

sekadar iklan jek hahahaha.sedutan dari cerita Keris Luk Sembilan.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran