Khamis, 23 Julai 2009

training terakhir sebelum berjuang

Malam semalam aku training bowling di Sunway Pyramid.aku kurang berikan tumpuan semasa training menyebabkan score kurang konsisten.Banyak yang perlu aku baiki bagi permainan yang sempurna.Dan banyak yang aku harus pelajari sebelum bersedia menghadapi pemain-pemain hebat dari Sabah,Pulau Pinang,Pahang,Johor dan negeri-negeri lain.

Dapatkah aku mengekalkan rekod juara bergu sepertimana kejohanan di Port Dickson dan Lumut? hanya masa yang menentukannya.

Aku pun tidak pasti sama ada aku akan diturunkan sebagai pemain bergu atau single.
Pengurus pasukan telah 2 kali menggambarkan aku agar bermain didalam single.
Bermain single bermakna tekanan adalah lagi tinggi berbanding bermain bergu.

Skuad kami(TM Selangor) training bersama skuad IP.

Selepas training kami bersama-sama makan di Restoran mamak yang ada di luar Sunway Pyramid. Oleh kerana Wak Nen menang 'jackpot' maka dia lah yang kono 'open table'..
tq wak nen!!!

selepas menjamu selera... aku sempat menggamit Hj Ucop. Maka bermuzakarah lah kami berdekatan kereta honda city beliau.Biasalah.. sebagai sahabat.. ilham yang sampai haruslah dikongsi bersama. Apa yang telah aku huraikan pada sahabatku Rosli telah aku telanjangkan lagi sekali kepada sahabatku Hj Ucop.Alhamdulillah dia memahaminya.

sampai ke rumah sudah jam 1.30 pagi.
ku lihat isteriku dan terbongkang tidur.. lap top still tidak ditutup.Anakku Afiq juga dah lena dibuai mimpi.

Aku ke atas, mandi dan bersihkan diri.Setelah mandi dan berwuduk.. aku mencapai sejadah bagi menunaikan solat Isyak.. (sesuatu yg telah jarang aku lakukan)..
mata tidak mengantuk.. aku cuba tenggelamkan diri ini didalam ghaibullah...
ternyata timbangan akal aku masih bermain.. setelah buat zikir... mata mula mengantuk..
aku tidak mahu buat amalan didalam keadaan memaksa dan tidak selesa.. jika aku buat juga bermakna aku telah memusnahkan diri aku sendiri.. lalu aku bangun.

Untuk mencapai satu tahap makrifatullah yang tinggi.. aku harus matikan diri aku... dan ia hanya boleh berlaku didalam ketenangan sahaja. Hanya orang-orang yang tenang akan sampai ke pintu/tirai hijabullah.

setelah menutup zikirku dengan tukmaninah... lalu aku mencapai AlQuran.. (wahai AlQuran gedung segala ilmu.. hari ini aku tidak dapat menemani Mu.. ) aku ambil AlQuran lalu ku cium seperti mana mencium sang kekasih(istriku lah hihihi).. dan setelah puas menciumnya.. aku pun turun kebawah untuk bersama dengan isteri dan anakku yang tidur di depan TV.

aku mengucup dahi anakku sambil membaca surah Al Kafirun dan Al Ikhlas.Aku titipkan ilmu Allah kepadanya agar satu hari nanti anak ku ini tidak akan lari dari landasan agama.Insya'allah.

hari ini... aku dapat satu email dari sahabatku Rosli... dalam emel tersebut berkenaan wawancara wartawan dengan orang yang menjalani kehidupan kerohanian.Subhanallah..!!
ternyata apa yang aku dan sahabat2 ku lalui, mendaki.. semuanya benar belaka.

Aku bersyukur pada Mu Ya Allah... dan tiapkali bersyukur kepada Mu.. tiap kali itulah aku teringat akan surah Ar-Rahman...

'Nikmat manakah lagi yang hendak kamu dustakan'..

Ya Allah.. kau bimbinglah aku seperti mana kau bimbing aku pada 17tahun yang lepas, pada hari semalam dan teruslah bimbing aku sehinggalah aku di tiadakan. Hanya pada Engkau lah tempat aku bergantung.. Zat yang ujud lagi maujud!!!

Ameen.

1 ulasan:

~faqir~ berkata...

Mereka itu adalah orang-orang yang telah diberi nikmat oleh Allah, yaitu para nabi dari keturunan Adam, dan dari orang-orang yang Kami angkat bersama Nuh, dan dari keturunan Ibrahim dan Israil, dan dari orang-orang yang telah Kami beri petunjuk dan telah Kami pilih. Apabila dibacakan ayat-ayat Allah yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis. (Maryam 19 : 58)

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran