Selasa, 21 Julai 2009

kampung

Sudah lama tak balik kampung... sebelum ni balik disebabkan Mak kurang sihat.. itu pun di Bandar Muar di rumah kak Long..

so hari sabtu lepas baru-baru ni aku balik kekampung kerana keluarga buat majlis Tahlil untuk arwah abah.Sebelum itu aku sempat singgah di majlis kerja kahwin anak Abg Hamzah kat Nilai.

Dan kebetulan dalam masa yang sama kereta abg syawal ada masalah.. dan tersadai kat pejabat pos semenyih.oleh kerana aku belum bertolak lagi, maka aku dan family ku pun singgah ke pejabat pos untuk mengambil kak hawa dan anaknya. Abg Syawal tak jadi balik kampung sebab
menguruskan masalah keretanya.

Ermmm.. balik kampung... setelah selesai di majlis rumah abg hamzah, aku pun mulalah bergerak untuk balik kampung.. namun bumper depan keta aku terbuka sedikit kerana bergesel dengan permukaan yang tidak rata di kawasan rumah abg hamzah. aku pun bawa kereta dengan selamba sehingga ke stesen minyak petronas. Disana aku baiki sendiri dengan menggunakan peralatan yang ada didalam kereta dollah.

dan akhirnya kereta dapat bergerak dengan lancar ke kampung halaman walaupun tayar depan ada sedikit botak.aku bawa tak laju dalam sekitar 90-110km/jam.

bila sampai kat kampung, dah ramai anak saudara sampai.Aku terus berjumpa mak dan bersalam serta dengan saudara2ku yang lain.lepas tu seperti biasalah lepak dengan abg.adam,abg nor,abg uda.. topik tidak lain adalah topik agama.
aku berjumpa dengan abg.ngah.. dan topik juga adalah topik agama.begitulah kami adik beradik kalau berjumpa tidak lepas dari muzakarah bab agama.

aku lihat abg ngah banyak berubah... tidak seperti tahun lepas yang asyik mengejar dunia.
alhamdulillah.. ilmu yang disampaikannya lebih halus dan terang tanpa sekatan.

banyak jugalah bab dan amalan yang diturunkan pada aku bagi memantapkan jalan kerohanianku.alhamdulillah..

sempat juga sentuh anak murid dibawah bimbingannya yang lain.
aku hanya menjadi pendengar yang setia. aku lihat dollah semakin jauh dari yang lain.
aku susur secara batin... dollah agak terasa hati dengan abg ngah. lalu aku cuba leraikannya.
semasa nak balik ke kl kembali aku pun ambillah buah rambutan dan pulasan di tanah abg adam. aku ajak dollah singgah rumah abg ngah. walaupun agak keberatan namun aku paksa jua kerana aku yakin ada sesuatu yang nak disampaikan oleh abg ngah kepada dollah.

dan ternyata telahan aku benar.Dah rezeki dollah untuk dapatkan sedikit amalan di bulan rejab dan syaban ni.Alhamdulillah.

aku rasa happy sangat balik kampung kali ni.lihat abg uda bersihkan rumah barunya di kampung.lihat mak yang agak riang kerana anak-anaknya dah kembali.
lihat pemandangan kampung.. dan macam-macam lagi.

so far so good..
malam israk mikraj aku pun berjagalah.. tapi tak tahan.. sampai jam 2.40 pagi.. aku dah hanyut ke alam tidur hihihi..

mlm yang sama juga rosli ada berjaga.. itu pun tak larat gak.. hehehe.
good job and good amalan... lillahi ta'allah..

wassalam

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran