Selasa, 14 Julai 2009

Anak

Errrmmm... semalam aku balik dari kerja. sampai awal di rumah. Aku membawa anakku naik motor untuk bersiar2 di kawasan taman perumahanku.
Balik dari situ aku pun bukalah komputer(desktop) dan pasang internet. Biasalah.. kalau dah pasang internet mestilah nak main game FIFA Online.
sebelum aku main game online... sementara menunggu azan maghrib dan sementara menunggu isteriku berbuka puasa.. aku pun bukalah satu cerita yang di ambil dari Timur Tengah.Cerita ini berkenaan Hassan yang dimatikan oleh Allah dan Hassan melalui saat2 disiksa didalam kubur dan sebagainya.Cerita yang amat bagus. Bersama dengan ku adalah anakku Afiq.

sambil melihat.. aku pun berceritalah kepada(provokasi) anakku afiq.

" itu... kalau tak mahu dengar cakap ayah dan mama, nanti jadi macam Hassan yang di cabut nyawa oleh Malaikatul Maut." aku beritahu pada Afiq yang berusia 5 tahun.
"Afiq nak jadi macam tu tak?" kataku lagi.

"tak nak... kalau orang tak nak kawan dengan kita nanti masuk neraka tau Ayah!..." balas Afiq.

"la.. ayah cakap tentang cerita ni lah.. kalau Afiq tak nak dengar cakap ayah dan mama.. nanti kena macam Hassan.."

" Yer laa.. nanti adik ikut cakap ayah dan mama.." Afiq membalasnya.

Hehehe.. lega sikit hati aku.

"Ok.. lepas makan nanti kita solat bersama.." ajak aku.

"Ok.." balasnya.

Isteriku bad mood.. diam memanjang... maybe sedang menghayati saat-saat berbuka puasa agaknya.

selepas makan aku dan Afiq pun bersolat bersama. aku ajar anakku ambil wuduk.anakku qamat.
dan kami solat jemaah.
aku zikir dengan kuat agar afiq dengar dan ikut sama.Alhamdulillah Afiq ikut sama.

Masa afiq tidur pun dengan zikir 'Allah'.

lega sikit hati aku... aku biasalah.. main game online.. tapi berhenti sekejap melayan cerita TITANIC yang berdasarkan kisah benar tentang kapal Titanic yang tenggelam dilautan atlantik.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran