Rabu, 27 Januari 2010

Sepi di Malam hari

Malam ini aku sempat berdiskusi dengan anaksaudaraku Ekin melalui yahoo messenger serta webcam dan voice call pc to pc.Macam video conference lah hehehe.
Mungkin jika ekin baca catatan baru ini akan tertawa dan bangga kerana mempunyai bapa saudara seperti aku ni(bila lagi nak naik belon dalam bakul hehe).
tapi bukan ini yang ingin aku berkongsi.

Ekin.. anak kakakku Hajah Siti Balqis.Aku saja panggil Ekin walau dia seorang lelaki normal.. (jangan marah Eeeh..). Namanya Muhd Yakin. tapi lebih mesra dengan panggilan Ekin.

sebenarnya aku tak pernah menyangka bahawa ada anak saudaraku akan mengikut jejak2 bapa2 saudara yg mengaji ilmu hakikat/makrifat ini atau Sirullah.
bila melihatnya.. aku teringat saat aku bersama sahabat2ku sewaktu dulu sama2 mencari ilmu.cuma usia sahaja yg membezakan antara aku dan ekin.
aku di ijazahkan ilmu ketika usia 21 sementara ekin 23.
Rosli dan Abdullah antara yg paling muda kerana ketika itu mereka berusia 20tahun.

Apa yang menarik adalah hidayah yang diberi Allah kepada Ekin anak saudaraku..
Ekin melalui satu pengalaman bagaimana roh ditarik keluar dari jasad(proses kematian).
dan pengalaman ini telah membuka hati anak saudaraku untuk mencari jalan kerhedoaan.
Alhamdulillah.

Malam ini.. kami sempat bercerita ilmu.. sekadar memantapkan pemahaman sahaja.
Aku bersyukur kerana dia adalah anak saudara lelaki yang pertama mengikuti jejak bapa-bapa saudaranya.

begitulah cara Allah menyedarkan hamba2nya.Tidak kira baik atau buruk.. jika Allah mengkehendakiNya.. mudah bagiNya.
dan perlu di ingat.. betapa Allah mudah menjadikan seseorang itu cenderung dalam ilmu agama.. malah Allah juga boleh memalingkan wajah kita dariNya.. inilah yang menjadi satu dilema bagi manusia.. kerana tidak ramai manusia yang boleh tahan ujian dari Allah.

Betapa ramai para Nabi juga tidak tahan ujian dari Allah kecuali Nabi Muhammad.
Nabi Musa sendiri di kejar musuhnya hingga membelah lautan bersama mukjizat dari tongkatnya.Dan akhirnya kaum Nabi Musa ditenggelami air.
Nabi Noh juga diuji dengan kaumnya sehingga kaumnya ditenggelami bah.
Nabi Luth tidak tahan melihat kaumnya berhubung sesama jenis lalu mohon doa turun bala kepada kaumNya.

Namun tidak pada Nabi Muhammad yg terlalu kasih kepada umat-umatnya.

Buat anak saudaraku Ekin... ingatlah... pengajian ilmu tidak akan habis walau kita ke liang lahad sekalipun.selagi kita mendalami ilmu Allah dan kita akan ketemui kebodohan diri kita serta kemunafikan diri kita disisi Allah.Kita tidak akan ketemu nikmat yang disangkakan.. kerana teori bagi yang ingin berada disisi Allah itu.. kita harus matikan keegoaan.. keAkuan.. dan keegoan itu adalah kemunafikan diri kita.

dan ingatlah.. kita belajar ilmu ini adalah untuk mengenal dan kembali kepada Zat yang maha agung.bukan untuk kita berdabik dada dan bangga atau bukan untuk naik ke langit.. bukan itu.. tetapi adalah kerana satu perkataan.. RHEDO.
RHEDO kepada ALAH.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran