Selasa, 19 Januari 2010

Buku makrifat Sunan Kalijaga

Alhamdulillah, aku telah baca serba sedikit buku tulisan Achmad Chodjim seorang penulis dari Indonesia.Buku ini mengupas perjalanan sufi Sunan Kalijaga.
Didalam buku ini banyak doa yang di buat sendiri oleh Sunan didalam bahasa Jawa.
Antara doa atau mantra yang popular di masyarakat jawa adalah doa yang di reka khas oleh Sunan Kalijaga yang di panggil Doa Rumeksa ing Wengi.

Sunan Kalijaga antara Sunan atau wali songo yang terkenal di Indonesia serta masyarakat jawa amnya.Dengan kebijaksaan Sunan Kalijaga atau namanya iaitu Raden Syahid, Masyarakat jawa yang dulunya beragama Hindu ramai yang telah menukar agama kepada Islam yang di bawa oleh pedagang dari Tanah Arab.
Guru Sunan Kalijaga adalah sunan Bonang(antara sunan-sunan di daerah Indonesia).

Dalam buku ini, penulis cuba mengupas segala bentuk ajaran yang diketengahkan Sunan kepada masyarakat jawa.Namun masih terdapat beberapa kekeliruan antaranya pahaman 'Manunggaling kawula gusti' yang dibawa Syeikh Siti Jenar dan di perbaik oleh Sunan Kalijaga dalam bentuk yang berbeda.

bagiku, hamba tetap hamba.. tidak mungkin mencapai tahap zat.Hamba itu hanya sekadar mencapai tahap sifat sementara atau sifat pinjaman.
Yang aku hormati pengajian Sunan Kalijaga ini adalah bagaimana untuk mencapai zuhud serta doa yang di ketengahkan oleh sunan adalah doa didalam bahasa jawa yang tidak terdapat didalam mana-mana surah di AlQuran.Namun doa ini antara doa atau mantra yang begitu ajaib dan digunakan didalam masyarakat jawa hingga hari ini.

itulah kebijaksanaan Sunan Kalijaga didalam mewancanakan idealisme ilmu tauhid atau makrifat dalam pendekatan yang berbeda dari yang lain.
Unsur-unsur yang dahulunya di anggap syirik telah diubah suai oleh Sunan kalijaga agar tidak ada unsur-unsur syirik dengan membudayakan kalimat-kalimat pujian kehadrat Allah.

Jika seseorang yang tidak faham ilmu.. atau dangkal mengenai ilmu makrifat.. maka tidak digalakkan membaca buku ini.Kerana kemungkinan sesat didalam pemahaman ilmu apabila membaca buku ini.hanya orang yang sudah faham ilmu agama tahap tinggi sahaja yang diperbolehkan baca buku ini.

Syariat,tarekat,hakikat dan makrifat itu saling bantu membantu. di dalam ke empat-empat ini ada Sirr yang tersembunyi.
Sukar untuk diperjelaskan di dalam blog ini.

Namun perjalanan ilmu sufi ini jika tidak berhati-hati akan menjerumuskan kita kepada fahaman yang lebih menyesakkan jiwa.Rasullullah meninggalkan kita 2 perkara iaitu AlQuran dan AlHadis.Segala perbalahan didalam perjalanan kesufian ini perlulah dirujuk kepada AlQuran dan AlHadis.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran