Jumaat, 8 Januari 2010

Pengalaman Haji(5)

Dalam perjalanan menuju Mudzalifah.. aku melihat betapa ramai orang Arab berjalan kaki dari Arafah ke Mina.. bayangkanlah mereka yang ada bawa anak kecil lagi.Maybe mereka ingin merasai kesusahan zaman Rasullullah dan para sahabat berjalan kaki menuju Mudzalifah.aku duduk disebelah kakakku.sambil berkata aku kepada kakakku..

"Chik tgk tu!.. mereka jalan kaki dengan menggalas beg dan juga mengajar anak kecilnya berjalan kaki sejauh ini sedangkan kita selesa dalam bas yang ber'aircond'.
macam itulah baru dapat haji mambrur.. terasa nak turun jek dari bas ni dan join mereka jalan kaki sama" kataku.

Kak Chik hanya menganggukkan kepalanya.

kami meneruskan talbiah tapi mungkin jemaah dalam bas sudah terlalu letih maka bunyi talbiah tu hanya macam bunyi kaset tak ada bateri.. hehehe.. lebih prefer baca dalam hati.

sampai di Mudzalifah kami pun turun dan membentangkan tikar masing-masing untuk duduk sementara menunggu tengah malam. aku mengumpul batu untuk dibawa ke Mina bagi melontar jamrat nanti. yang paling afdal kutip 7 anak batu sahaja namun aku kutip 80 biji batu agar mudah di Mina nanti tak perlu cari-cari batu hehe..(ambil lebih bagi memudahkan kerja).

jam 3 pagi bas sudah menunggu untuk mengambil jemaah untuk di bawa ke Mina. Oleh kerana bas itu berulang alik maka aku sahaja memilih giliran yang akhir.. malas nak berebut-rebut.. sebab ramai yang jual ikan ketika ini..(sellfish).. hihihi

dan keputusan aku untuk mengambil giliran yang akhir ada hikmah rupanya.. aku dijumpakan dengan eorang pakcik dari Kedah yang kehilangan 2 orang anaknya.
aku membantu pakcik tersebut.

"macam mana boleh jadi ni pakcik?"
"Pakcik tadi pi buang ayaq.. masa pakcik buang ayaq.. anak pakcik tidoq kat sini..
bila mana pakcik mai.. anak pakcik dah tak ada.. "
"Ooo lagu tu.. anak pakcik udah naik bas lah tu.. tapi kenapa dia boleh tinggai pakcik no.. mungkin dia ingat pakcik dah naik kot"
"itu lah.. "
"pakcik ingat tak.. pakcik maktab 81 ka? nama pakcik sapa? pakcik KT berapa?"
"Hish.. pakcik tak tau dah.. passkad pakcik kat anak pakcik nu.. gelang,beg semua kat depa."
"lagu ni payah lah pakcik.. tapi pakcik confirm pakcik maktab 81 no"
"ya lah kot.. pakcik mana tau.."

makanya aku dan abg iparku pun jagalah pakcik ni.kakak2ku telah naik bas awal lagi.maybe dah tidoq kat Mina dah.. azan subuh berkumandang.. kami pun solatlah.
sejuk dah sampai ke tulang sum2.. sedangkan kami masih lagi dalam ihram.
badan aku dah rasa lain macam jek. akhirnya lepas subuh giliran kami pun sampai.
alhamdulillah. aku bawa pakcik ni sama dalam bas hingga ke Mina.

sampai di Mina aku pi lah cari khemah dulu.Khemah yang menempatkan KT31.aku tengok semua dah lena dah.. letih bebeno.
tempat tidor aku pun tak ada.. rhedo je lah.
aku letakkan beg dalam khemah dan mengajak abg iparku mencari khemah kak chik dan kak puzi.aku bawa batu 7 biji bagi tujuan melontar dulu.dalam sibuk begitu aku terlupa akan pakcik ni.(ditinggalkan dekat khemah aku).

setelah berjumpa dengan kakak2ku maka kami pun berjalan menuju ke tempat melontar.
jarak dari khemah ke tempat melontar lebih kurang hampir 3km. kalau pi balik hampir
6km. kami melalui terowong muasem.. orang dah mula ramai.. dah macam lautan manusia. dan aku kakak dan abg iparku berada ditengah lautan manusia itu.Terasa sebak didada dan aku tidak malu untuk menghujani pipiku dengan aliran airmata.nak tahan memang dah tak boleh tahan dah.semuanya adalah tetamu Allah.

sampai ke Jamratul Aqobah(the biggest jamrat) maka kami pun melontarlah di pagi raya.
langsung tak ingat raya dah hehehe. asyik buat kerja jek.setelah melontar 7 biji batu.. kami pun bertahalul bagi menanggalkan pantang larang ihram 10 perkara dan tinggal 3 pantang larang saja lagi yang masih kekal.
setelah bertahalul barulah lega sedikit kerana separuh kerja-kerja haji dapat dilaksanakan tanpa masalah.alhamdulillah.Sepanjang perjalanan dari khemah di mina ke tempat jamrat, ramai tentera-tentara Arab berjaga dikiri kanan perjalanan.

kami meneruskan perjalanan pulang ke khemah kembali setelah kerja melontar di 10 zulhijjah.sampai di khemah aku pun bukalah kain ihram setelah cukup 20 hari dalam ifrad.
barulah boleh pakai seluar dalam hahaha..

oleh kerana letih berjalan hampir 6km.. maka aku cuba lenakan diri.. lagi pun aku tak tidur dah beberapa malam dah.. badan pun dah melayang.
dan akhirnya aku ditimpa batuk juga di Mina. walau bagaimana pun aku tak berapa selesa untuk tidur. aku cuba pergi melihat toilet.. waduh pak!! sudah seperti cerita P.Ramlee dah.. kena beratur. kadangkala tak selera nak membuang.. namun rhedo jek lah.. selama di arafah,mudzalifah(sepanjang malam) dan Mina aku memang tak mandi.
kalau aku mandi akan memakan masa lama dan menyusahkan orang lain nak ke tandas untuk tujuan qada hajat. alhamdulillah.. di sini kalau tak mandi pun.. badan tetap selesa dan tidak berpeluh serta tidak berbau.

ujian besar di Mina adalah kesabaran.kita memerlukan kesabaran yang tinggi.
makan so far so good.. ada juga di beri maggie(indomee) from Indonesia.

11,12 dan 13 zulhijjah dipanggil hari tasyrik.dimana kami akan melontar ketiga2 jamrah iaitu jamratul ula', jamratul wusta dan jamratul aqobah.(nama jamrah kini semua udah berubah).kalau dalam english ia di panggil small jamrat,medium jamrat dan biggest jamrat.

setiap jamrah kita akan melontar 7 biji batu.bermakna satu hari kita akan melontar sebanyak 21biji batu untuk ketiga2 jamrat.kalau 3 hari bermakna 63 biji batu.

Oleh kerana dah lama dalam ifrad.. maka kami hanya buat nafar awal dimana kami melontar sehingga hari yang ke 12 sahaja dan berniat meninggalkan Mina sebelum maghrib.Hari yang ke 13 kami tak perlu melontar.Bagi nafar thani perlu melontar hingga hari yang ke 13.

pada hari ke 12 setelah melontar ke tiga2 jamrah maka kami(family aku) bersiap sedia untuk pulang ke Mekah.bersama-sama aku serta abg ipar dan kakak2ku terdapat ramai lagi yang buat nafar awal(KT 7 dan KT 17- sebab mereka nak balik malaysia awal).
oleh kerana bas ada 3 biji sahaja maka aku dan keluarga aku menjadi mangsa sindiran dan ketidak puasan hati mereka.Untuk mengelakkan fitnah atau menyelamatkan mereka yang didalam kerja Haji maka aku mengambil keputusan untuk pulang sendirian menaiki teksi mahupun bas yang menuju Mekah.Di sini terdapat kelemahan TH.Namun ia bukanlah masalah kami kerana Mekah dan Madinah sudah ibarat rumah kedua kami.

aku serta ahli keluargaku pun bergerak mencari teksi atau bas menuju ke Mekah.
kami dapat menaiki bas yang dikenakan tambang sebanyak 30 riyal.
perjalanan ke Mekah mengambil masa yang agak lama kerana masalah jem.
sampai di Mekah, bas tidak boleh masuk ke Masjidil haram kerana terlalu ramai orang.Maka kami pun turun membawa beg masing-masing melalui terowong King Abd Aziz (terowong ni 2 kali ganda panjang dari terowong Muassem dan berdebu).
Ingatan aku pengalaman umrah membuatkan aku mudah menyusuri jalan untuk pulang ke maktab kami.Makanya kami telah berjalan hampir 6km untuk sampai ke Maktab kami.
Sampai di Maktab81 aku memang dah letih yang amat sangat.Beli sedikit roti dibawah dan kami terus menuju bilik masing-masing.Memang tak larat nak buat tawaf haji(iffadah).Kami ambil keputusan akan buat tawaf haji setelah habis subuh.
Makanya aku pun terlenalah malam itu.Ditingkat kami hampir tiada orang kerana mereka buat nafar Thani.kami satu bilik 6 orang.. 4 orang buat Nafar Thani dan aku serta abgku buat Nafar awal)
so malam tu aku tidur sama abgku sahajalah. Dan malam tu juga aku nampak orang berjubah putih didalam bilik kami huhuhu... tapi kami tak rasa takut pun..
tak tahu siapa.. maybe Jin Islam kot.. Wallah hu alam.

Keesokkannya kami pun buat Tawaf Iffadah(tawaf Haji) untuk melengkapkan kerja Haji
(tapi belum sempurna Haji lagi).
orang dah ramai.. aku tetap prefer untuk tawaf berdekatan Kaabah dari tawaf di tkt atas masjid.aku bawa kak Chik.. maka aku sentiasa menjaganya ketika tawaf sementara abg iparku jaga isterinya lah.setelah tawaf selesai maka aku bersolat sunat tawaf mengadap Multazam(pintu Kaabah).

setelah selesai maka kami dah laksanakan rukun Haji cuma belum sempurna kerana kami belum tunaikan umrah untuk menyempurnakan Haji tersebut.
Umrah kami lewatkan sedikit kerana di Mekah waktu ini terlalu ramai orang.Oleh kerana kami pulang ke Malaysia agak lewat maka banyak masa untuk laksanakan umrah.

Tiada ulasan:

Bila kalam berbicara ;

"Mata yang melihat namun buta penglihatannya, Telinga yang mendengar tapi tuli sebenarnya, Mulut yang berkalam mengapa bisu untuk berbicara.Inilah dia tradisi manusia yang mudah lupa asal usulnya dan tenggelam didalam kenikmatan yang sementara.." - DaengYH.

AlQuran

Listen to Quran